امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

داستان شکل‌گیری جدول مندلیف به روایت «چرخ» / تماشای بهترین عکس‌های خورشیدگرفتگی اخیر در قاب 4

مشاهده ۳۲۴
۱۳۹۸/۱۰/۰۸- ۱۰:۴۸

برنامه «چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 8 دی، با روایت داستان شکل‌گیری جدول مندلیف روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی در این قسمت از مجله‌ علمی‌شبکه‌ چهار، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با عمادالدین شریف‌عسگری، پژوهشگر شیمی درباره‌ 150 سالگی جدول مندلیف گفت‌وگو می‎کند.
معمولا «دیمیتری مندلیف» روسی را مبدع جدول تناوبی عناصر و کاشف قوانین حاکم بر الگوهای آجری‌شکل آن می‌شناسند؛ اما به سختی می‌توان ادعا کرد مندلیف در این راه تنها بوده است، افراد دیگری هم بوده‌اند که سال‌ها پیش این قوانین یا دست‌کم بخشی از آن‌ها را کشف کرده بودند، اما در شناساندن آن‌ها به جامعه‌ علمی ناموفق بودند. مزیت کار مندلیف در این حقیقت نهفته بود که او درک کرده بود الگوهای جدول پیچیده‌تر از چیزی هستند که دیگران ادعا می‌کردند و باعث می‌شود بعضی ستون‌های جدول طولانی‌تر از بقیه باشند. او همچنین حدس زد، شکاف‌های موجود در جدول باید مربوط به عناصری باشند که هنوز کشف نشده‌اند و شجاعانه تلاش کرد ویژگی‌های آن‌ها را پیش‌بینی کند. کشف ژرمانیم، گالیم و اسکاندیم درستی حدس مندلیف را اثبات و 150 سال پیش، نام او را در زمره‌ی بزرگ‌ترین دانشمندان قرن نوزدهم ثبت کرد.
در بخش روایت خبری «چرخ»، امیرعلی مومنی، عکاس نجومی، بهترین عکس‌های خورشیدگرفتگی اخیر را نمایش می‌دهد.
گزارش بهزاد یوسفی از سازمان انتقال خون از دیگر بخش‌های هفتادویکمین قسمت «چرخ» در فصل ششم است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، استادان دانشگاه و نخبگان بررسی می‌کند. برنامه«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما