امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
مروری بر تلاش رسانه‌ای «پرس تی وی» برای آزادی دکتر مسعود سلیمانی:
مروری بر تلاش رسانه‌ای «پرس تی وی» برای آزادی دکتر مسعود سلیمانی:

جریان‌سازی اعتراضی ضدآمریکایی

مشاهده ۳۵۳
۱۳۹۸/۱۰/۰۹- ۱۲:۳۱
تعداد بازدید:353

در طول یک سال بازداشت غیرقانونی دکتر مسعود سلیمانی در زندان‌های آمریکا، در کنار نهادها و افرادی که برای آزادی این استاد دانشگاه تلاش کردند، شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی و در راس آن‌ها پرس تی وی، پیشگام و پیشتاز بودند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بازداشت غیرقانونی دکتر مسعود سلیمانی، استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر سلول های بنیادی در آمریکا که بدون ارائه هیچگونه مدرکی انجام شد، آغازی بود بر ماموریت جدید شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی و در راس آن‌ها پرس تی وی؛ ماموریتی که تا زمان آزادی این دانشمند برجسته ادامه یافت.

اتفاقی که پرس تی وی به نمایندگی از رسانه ملی، پیشگام و پیشتاز آن بود، علیرغم سردی فضای رسانه ای کشور نسبت به این موضوع و پوشش کمرنگ ماجرای دکتر سلیمانی در رسانه‌های مکتوب رخ داد. پرس تی وی و به دنبال آن، دیگر شبکه‌های برون مرزی با تمام قوا به این عرصه ورود کردند و پای کار ماندند.

برای جریان سازی اعتراض به این اقدام غیرقانونی آمریکا، گام اول، برگزاری نشستی مشورتی با خانواده پروفسور سلیمانی و برخی مسئولین دانشگاه تربیت مدرس بود؛ پس از آن راه اندازی پویش آزادی دکتر سلیمانی در فضای مجازی با هشتگ #free_masoud_soleimani که با هدف اطلاع رسانی از وضعیت دانشمند محبوس و آزادی هرچه سریع تر او بود که توسط کاربران دنبال شد. 

 برنامه ای ویژه در قالب برنامه هفتگی «ایران امروز» نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرد که به بحث های حقوقی بازداشت دانشمندان ایرانی از جمله دکتر مسعود سلیمانی پرداخت و با توجه به پخش چندباره در جدول برنامه ای این شبکه به خوبی دیده شد.

کلیپ ها و بسته‌های محتوایی متعدد و با شیب زمانی مناسب که هم از آنتن پرس تی وی، هم از سایت این شبکه و هم در فضای شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد نیز اقدام دیگر این شبکه بود. گام دیگر پرس تی وی، ساخت مستندی به نام «از سلول بنیادی تا سلول زندان» بود که علاوه بر زندگی و سوابق علمی دکتر سلیمانی به روایت علل دستگیری این استاد مطرح علم سلول های بنیادی می‌پردازد. مستند 10 دقیقه ای که به مرور بازداشت پروفسور سلیمانی و واکاوی اتهامات واهی علیه وی می‌پرداخت نیز این ماجرا را بیش از پیش رسانه ای کرد.

شبکه پرس تی وی در روز 30 مهر و همزمان با دستگیری دکتر مسعود سلیمانی، نشست خبری خانواده و همکاران این استاد دانشگاه و دانشمند برجسته ایرانی را برگزار کرد. این نشست خبری به شکل گسترده از پرس تی وی و دیگر شبکه‌های معاونت برون مرزی رسانه ملی بازتاب یافت و جوانب موضوع در بخش های متعدد خبری، برنامه «مناظره» شبکه پرس تی وی و در خلال برنامه‌های خبری با صاحب نظران گوناگون به بحث گذاشته شد تا فشار رسانه ای برای مخالفت با بازداشت دکتر سلیمانی به حداکثر خود برسد.

چندی پس از آزادی پروفسور مسعود سلیمانی در 16 آذر 98 نیز نشست خبری این استاد برجسته دانشگاه در محل شبکه پرس تی وی برنامه ریزی و با استقبال رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد، اما دکتر سلیمانی در مسیر رسیدن به نشست خبری دچار عارضه قلبی و در بیمارستان بستری شد که باعث شد این نشست خبری در موعد مقرر برگزار نشود. دکتر پیمان جبلی، معاون برون مرزی رسانه ملی همان روز با بیان اینکه پرس تی وی و دیگر شبکه‌های برون مرزی دست از رسالت رسانه ای خود برنمی دارند، گفت: با توجه به تداوم غرض ورزی‌ها و سیاست سلطه جویانه آمریکا، پرس تی وی، صدای بی صدایان خواهد ماند.

امتیاز شما