امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

راه اندازی میزهای مهارت در شبکه آموزش

مشاهده ۲۷۳
۱۳۹۸/۱۰/۱۰- ۱۳:۴۳

مدیر شبکه آموزش سیما با اشاره به همکاری مشترک با مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای کشور از راه اندازی میزهای مهارت با هدف تولید، انتقال و ترویج فرهنگ جامع مهارت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه آموزش سیما در میزبانی از مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای، راه‌های همکاری در تولید مهارت، افزایش میل به مهارت آموزی، راه اندازی مسابقات ملی و بین المللی مهارت، ایجاد بازارهای مهارتی و ... را بررسی کرد.

دکتر احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما در ابتدا با اشاره به پوشش رسانه ای مناسب در مسابقات کازان گفت: برای اولین بار دوربین رسانه با تیم ملی مهارت همراه شد، پخش اختتامیه مسابقات و حضور شرکت کنندگان ایرانی برای بسیاری ناشناخته بود و مبنای پیشنهاد ورود تمام سازمان‌ها، نهادها و سمن‌های مرتبط در ایجاد تیم ملی مهارت شد. مدیر شبکه آموزش در این جلسه خواستار برگزاری مسابقات ملی مهارت شد و افزود: پنجه‌های کار آمد از کلیدواژه‌های زیبای مقام معظم رهبری در زمینه آموزش مهارت بوده و آن را مبنایی برای بی نیازی کشور دانسته اند، برگزاری مسابقاتی در سطح ملی، کشورهای اسلامی و مثلا کشورهای عضو اکو به عنوان پیشنهاد راهبردی رسانه ملی فصلی جدید در اشتغال زایی و ترویج فرهنگ مهارت آموزی باشد. مسابقاتی که برگرفته از فرهنگ غنی کشور ما و منطقه بوده و می تواند تولید و اشاعه مهارت را در میان کشورهای دوست افزایش دهد. وی راه اندازی بازار مهارت در حاشیه مسابقات را امری ضروری دانست و افزود: مهارت تجارت موضوعی مهم در دنیای امروز به شمار می رود. اینکه بتوانیم کالاها و تولیدات خود را در چنین بازارهایی عرضه کرده و از درآمدهای حاصل از آن بهره مند شویم راهی مطمین در جهت خودکفایی است.

دکتر احمدی افزادی ادامه داد: راه اندازی میزهای مهارت از دیگر موضوعاتی است که فرآیندهای پیچیده آموزش را دور زده و خارج از نگاه کارگاهی و محیطی موجب بالا رفتن اعتماد به نفس جوانان در خانواده‌ها شده و برای آنها درآمد زایی می‌کند. میزهای مهارتی همچون تعمیر لوازم منزل، نجاری، تعمیرات ساختمان، نجاری و... می تواند بخش قابل ملاحظه ای از مخارج خانواده را کاهش دهد.

دکتر احمدی افزادی جشنواره تولید فیلم های مهارتی مردمی را راهی مناسب برای افزایش سرعت و میدان اطلاعات دانست و اضافه کرد: راه اندازی چنین جشنواره ای در انتقال اطلاعات و سرعت بخشی آن اهمیت بسزایی دارد. از صاحبان مهارت می خواهیم، کارهای خود را در بسته‌های کوچک تصویری به دبیرخانه مهارت سیما، ارسال کنند. نتیجه چنین جشنواره ای تولید صدها ساعت آموزش در زمینه‌های متنوع و کاربردی خواهد بود.

مدیر شبکه آموزش از تولید برنامه‌های مهارت آموزی «رویش و کاریز» «هر ایرانی یک مهارت» در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: خوشبختانه رئیس رسانه ملی امر آموزش مهارت را موضوعی جدی دانسته و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به این مهم اهتمام می ورزند. افزایش اعتماد، ایجاد احساس نیاز، بالا بردن سرعت مهارت آموزی به وسیله تولید برنامه‌های کوتاه و بهره گیری از فضای مجازی از دیگر موضوعاتی بود که دکتر احمدی افزادی به آن اشاره کرده و گفت: در تولید برنامه‌های کاربردی در حوزه مهارت تلاش کردیم تا نمونه‌های پیشرو را شناسایی و از الگوهای رفتاری مناسب الهام بگیریم. به همین علت آلمان را به عنوان کشوری پیشرو در امر مهارت انتخاب کردیم و زمینه‌های همکاری را از طریق ارتباط با سفارت هموار کرده ایم.

وی اضافه کرد: راه اندازی اپلیکیشن نماشا پلاس اتفاق بزرگ دیگر در دست انجام است. این اپلیکیشن به استاد و کارآموز فرصتی برای ارتباط مستقیم در فضای مجازی می دهد. فرصتی که قادر است ما را به نقطه عملیاتی برساند.

در ادامه این دیدار رضا باجولوند رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای کشور با اشاره به حمایت های رسانه ملی در طول مسابقات بین المللی مهارت گفت: برای اولین بار حضور دوربین شبکه آموزش باعث شد دوستان ما در طول مسابقات احساس تنهایی و غربت نکنند. حساسیت نسبت به مهارت آموزی موضوع دیگری بود که باجولوند بر آن تاکید کرده و نقش رسانه را در افزایش علاقمندی جوانان به آن پررنگ دانست و ادامه داد: رسیدن به یک ادبیات مشترک در زمینه مهارت آموزی امری مهم به شمار می رود و سازمان آموزش فنی حرفه ای این امکان را می دهد تا با حداکثر ظرفیت های خود در گروه‌ها، مراکز استان‌ها و آنسوی مرزها به افق مورد نظر دست یابد. وی با ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز در طول چند سال گذشته اضافه کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه ای ظرفیت های مناسبی در زمینه مهارت آموزی دارد و در طول این سال ها همکاری‌های خوبی با صداوسیما داشته به طوری که امروز در آرشیو مرکز فیلم ها خوبی در زمینه آموزش مهارت وجود دارد که در تمامی مراکز آموزشی استفاده می‌شود.

تولید فیلم های آموزشی و تهیه محتوا موضوع دیگری بود که رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای کشور به آن اشاره کرد و افزود: مربیان و اساتید مجرب در زمینه آموزش از دیگر ظرفیت های این مرکز به شمار می رود و پیش بینی می‌کنیم با همکاری شبکه آموزش و تدوین سناریویی مناسب آموزش مهارت به سطح کشور آورده شود. راه اندازی تورهای مهارتی در مرکز تربیت مربی از دیگر مشوق هایی است که می تواند ما را در تولید محتوا یاری رساند. شبکه مطالعات مهارت، دعوت از افراد متخصص برای ارائه برنامه، شناسایی استاد کاران حرفه ای در سراسر کشور، تولید بسته‌های کوچک آموزشی از جمله موضوعاتی دیگری بود که رضا باجولوند تفصیل در مورد هر یک توضیح داد و اضافه کرد: از دیگر موضوعاتی که امروز بر آن تاکید می‌شود بحث هوشمندسازی در حوزه فنی و حرفه ای کشور است. همچنین بهره گیری از استادکاران محلی در هر بخش و استان مسلما زمینه ساز افزایش اشتغال و پیشگیری از آسیب های اجتماعی متاثر از بیکاری است. وی نظام جامع مهارت را فرصتی برای کشور دانست و اضافه کرد: چندی پیش همایشی با عنوان فراتر از مهارت برگزار شود و در آن افرادی دعوت شدند که کسب و کاری را بعد از آموزش های حرفه ای انتخاب کرده بودند و زندگیشان را دگرگون کرده بود. توجه به مهارت های نرم یعنی آموزش اخلاق حرفه ای، ایمنی و مسئولیت های اجتماعی از دیگر نیازهای هر فرد در زمینه مهارت آموزی به شمار می رود. در پایان این دیدار با هدف تولید برنامه‌های مهارت محور تفاهم نامه همکاری میان شبکه آموزش سیما و مرکز تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور امضاء شد.

امتیاز شما