امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
رئیس دیوان محاسبات:
رئیس دیوان محاسبات:

صدا و سیما؛ از پاک‌ترین دستگاه‌ها در صرف بودجه

مشاهده ۷۰۹
۱۳۹۸/۱۰/۱۰- ۲۲:۲۳
تعداد بازدید:709

رئیس دیوان محاسبات گفت: طبق ارزیابی دیوان، به جرات می‌توانم بگویم صداوسیما در صرف بودجه یکی از پاک ترین دستگاه‌های کشور بوده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عادل آذر که عصر سه شنبه همراه با معاون فنی دیوان محاسبات و جمعی از حسابرسان این سازمان وابسته به مجلس شورای اسلامی‌با دکتر علی عسکری، رئیس رسانه ملی دیدار داشت، پس از این ملاقات در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه صدا و سیما از نظر بودجه‌ای در مضیقه است و اگر بتوانیم، برای رفع آن اقداماتی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به برخی دغدغه‌ها مبنی بر اینکه روند نظارت بر مصارف و تخصیص بودجه ممکن است مانع تصمیم‌گیری یا کند کردن اجرای تصمیم‌ها شود، تصریح کرد: باید توجه داشت که نوع رسیدگی دیوان محاسبات نباید مانع تصمیمات و کند کردن روند اجرا شود.

آذر گفت: رویکرد دیوان محاسبات پیشگیرانه و مقتدرانه است و تلاش می‌کنیم قدرت تصمیم‌گیری از مدیران گرفته نشود تا نظارت در خدمت توسعه باشد.

آذر درباره نقل‌قول‌ها از او مبنی بر کسری بودجه سال 1399 گفت: عملکرد سال ۹۷ و هشت ماهه سال ۹۸ بودجه کشور، مبنای محاسبات بوده است. این محاسبات در سطح ملی و استانی نشان می‌دهد که در بودجه سال ۹۹ حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

رئیس دیوان محاسبات تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم این ۱۱۰ هزار میلیارد تومان را با تدبیر حقوقی، مالی و مدیریت می‌توان تامین کرد و با تراز مثبت دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی می‌توان ۵۵ هزار میلیارد از کسری بودجه کاست.

وی افزود: بررسی عملکرد هشت ماهه نخست سال ۹۸ نشان می‌دهد که اگر ۱۵ درصد افزایش حقوق و مزایای کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران مانند مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را اعمال کنیم و بقیه هزینه‌ها را بر اساس روند تخصیص و عملکرد سال ۹۸ ببینیم، می‌توانیم بودجه سال ۹۹ را تراز ببندیم و کسری نداشته باشیم.

آذر همچنین با بیان اینکه دیوان محاسبات از رسانه ملی می‌خواهد این نهاد را بهتر به افکار عمومی‌بشناساند، گفت: گاهی افکار عمومی انتظاراتی از دیوان محاسبات دارد که این انتظارات در چارچوب وظایف و ماموریت دیوان محاسبات نیست.

وی با بیان اینکه افکار عمومی‌باید آگاه باشد که عمده تمرکز دیوان محاسبات نظارت بر دستگاه‌هایی است که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، افزود: این در حالی است که به عنوان مثال، مردم در تفریغ بودجه و چگونگی رسیدگی به مصارف بودجه دستگاه‌ها، انتظاراتی از دیوان محاسبات دارند که در حیطه وظایف دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه است.

رئیس دیوان محاسبات گفت: ما از رئیس سازمان صدا و سیما تقاضا کردیم برنامه‌ها و فیلم‌های آموزشی برای ارتقای سواد بودجه‌ای مردم و در حوزه تخصصی برای افزایش سواد حقوق مالی عمومی ساخته شود، چرا که این قبیل آموزش‌ها بسیار موثر و مفید خواهد بود.

آذر با قدردانی از  قول مساعد رئیس رسانه ملی مبنی بر آمادگی برای ساخت چنین برنامه‌هایی افزود: چنین برنامه‌هایی جایگاه دیوان محاسبات را برای مردم بیشتر روشن می‌کند و برداشت ها و انتظارات را معقول‌تر خواهد کرد.

امتیاز شما