امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

همراه با شبکه افق در روزهای پایانی هفته

مشاهده ۷۷۹
۱۳۹۸/۱۰/۱۰- ۲۳:۴۵

شبکه افق سیما برنامه‌های سه روز پایانی‎اش را در این هفته را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «تصنیف‎های دمشق» روایتی از زندگی جاری در سوریه است، کشوری که با وجود چندین سال جنگ داخلی و تجاوز گروهک‎های تروریستی و تکفیری، به حیات خود ادامه داده و محور مقاومت را حفظ کرده است.
چهارمین قسمت این مجموعه به تماشای دسته جمعی مسابقات فوتبال جام‎جهانی خصوصا بازی‌های تیم ملی ایران با تیم‎های مراکش، اسپانیا و پرتغال توسط سوری‌ها اختصاص دارد. آن‎ها با شور و حالی وصف‌ناپذیر بازی‌های تیم ایران را دنبال می‌کنند و نظرات خاص خود را دارند. منعم سعیدی، کارگردان مجموعه «تصنیف های دمشق» است که چهارمین قسمت آن را می‎توانید چهارشنبه 11 دی، ساعت 21 از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند روز بعد ساعت 14 پخش می‎شود.
شبکه افق میزبان مخترع ماشین پرنده می‌شود
مهندس داوید اوشانا یکی از نخبگان ایرانی است که از جمله اختراعات و طراحی‌های او می‎توان به ماشین پرنده اشاره کرد. او متولد اندیشمک است و از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده، مردی که ایده‌های خلاقانه‎اش فراتر از درس و بحث دانشگاهی است. «صدای خنده مریم» کاری از محمد فرجی است که چهارشنبه 11 دی، ساعت 17:30 روی آنتن شبکه افق می‎رود. تکرار این مستند را می‎توانید جمعه ساعت 9 از همین شبکه تماشا کنید.
حریمی‌برای «آجرهای خانه من»
تپه‌ها و مناطق باستانی زیادی در چهارگوشه ایران وجود دارند که شوش، یکی از آن‎هاست، شهری کهن که محوطه‌های ثبت شده باستانی در آن زیاد هستند. با وجود اینکه بسیاری از این محوطه‌ها و تپه‌ها باستانی هستند و به ثبت میراث فرهنگی رسیده‎اند، اما از دیرباز مردمی در حریم آن‎ها ساکن شده‎اند و حالا خود را دارای حق و حقوقی می‎دانند و نمی‎خواهند به سادگی از زمین‌هایشان بگذرند. علاوه بر این شهرداری شوش هم برای ایجاد فضاهای سبز بر روی تپه‌های باستانی با مشکل مواجه است. در سومین قسمت مجموعه «آجرهای خانه من» به این مشکلات پرداخته شده است. سیدمحمد میرکانی کارگردانی این اثر را بر عهده داشته که سومین قسمت آن پنجشنبه 12 دی، ساعت 21 و تکرار آن ساعت 9:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
«برادران» در پی موشکافی فتنه 88
در جریان انتخابات سال 88 و آشوب‎های پس از آن، عکسی منتشر شد که سر و صدای زیادی کرد، عکسی که توضیحات همراه آن می‌گفت فرد حاضر یکی از نیروهای حزب‎الله است که برای سرکوب مردم ایران وارد کشور شده است. این عکس دستمایه شایعات بیشتری قرار گرفت و فعالان آشوب‎ها اینگونه القا می‌کردند که نیروهای حزب‎الله در حمله به معترضان حضوری فعال دارند. «برادران» مستندی است که بر پایه مستندات و توجه ویژه به عکسی که همان روز اول منتشر شده، درصدد یافتن پاسخی برای این پرسش است که حقیقت ماجرا چه بوده و دشمنان، قصد چه فریبکاریی را داشته‎اند. فیلم‎ساز به سراغ شخصی که عکس‎ها را منتشر کرده رفته است و براساس آن به زنجیره‎ای از افراد می‎رسد که داستان این تصویر را جالب‎تر می‌کنند. «برادران» به کارگردانی مهدی نقویان برای پخش از شبکه افق، پنجشنبه 12 دی، ساعت 22 در نظر گرفته شده است.
گردش در «پایتخت دود»
تهران یکی از آلوده‎ترین شهرهای دنیاست، شهری که جمعیت ساکن و در حال تردد آن بیش از ظرفیتش بوده و همین مسئله در کنار آلاینده‌های دیگر از جمله کارخانه‌های قدیمی، عاملی برای افزایش هر چه بیشتری آلودگی هوای پایتخت ایران شده است. در ماه‌های سرد سال وضعیت هوای تهران بدتر می‌شود و همیشه‌ هاله‎ای از دود را می‎توان در سطح شهر مشاهده کرد، مسئله‎ای که در مستند «پایتخت دود» به آن پرداخته شده است. معضل آلودگی هوای تهران و هماهنگ نبودن دستگاه‌های اجرایی و دولتی برای کاهش آلودگی هوا، در این مستند به نمایش گذاشته شده و در این زمینه با برخی کارشناسان و صاحب‎نظران گفت‎وگو شده است. سازمان هنری رسانه‎ای اوج تهیه‎کننده مستند «پایتخت دود» به کارگردانی حمید مهاجرانی است که برای پخش از شبکه افق در روز پنجشنبه 12 دی، ساعت 17:30 در نظر گرفته شده است.
کارآفرینی به سبک کشاورز قمی
کارآفرینی واژه‎ای است که شاید در ابتدا عمل به آن سخت و دشوار باشد، ولی وقتی انسان همت داشته باشد و قدم در راه بگذارد، آفرینش کار و اقدام به تولید هم آسان می‌شود. این کاری است که محمدتقی برخورداری کشاورز نمونه قمی انجام داده است. او توانسته در شهر قم اقدام به پرورش و نگهداری خاویار بکند و از این راه به درآمدزایی برسد. تلاش خستگی‎ناپذیر او در مستند «خاویار قم» روایت شده است، مستندی که پنجشنبه 12 دی ماه ساعت 21:30 روی آنتن شبکه افق می‎رود. تکرار این مستند برای پخش در ساعت 13:30 روز جمعه در نظر گرفته شده است.
سفر به روستایی بدون سیگار
روستایی به نام اسلام آباد در جوار شهرستان رشتخوار خراسان رضوی وجود دارد که هیچ کسی در آن دخانیات مصرف نمی‌کند. تمام افرادی که در این روستا ساکن هستند با فرهنگسازی خانواده‌ها از سیگار و دخانیات متنفر هستند و به این ترتیب، روستایی بدون دود را ساخته‎اند. «دهپاک» مستندی است پیرامون زندگی در این روستا و فعالیت‎هایی که افراد مختلف در آن انجام می‎دهند. این مستند کاری است از محمد علی حشمتی که پنجشنبه 12 دی، ساعت 5 روی آنتن شبکه افق می‎رود.
حوزه‎ای برای آموزش دفاع از حرم
مجموعه «ملازمان حرم» کاری از تلویزیون اینترنتی نصر، روایتی متفاوت از شهدای مدافع حرم است، آن هم از زبان همسرانشان، کسانی که نزدیک‎ترین افراد به آن‎ها به شمار می‎رفتند و در آخرین لحظات وداع، در کنارشان بودند. شهره پیرانی همسر شهید رضایی‎نژاد از شهدای هسته‎ای کشورمان، در هر قسمت به سراغ همسر یکی از شهدای مدافع حرم می‌رود و با آن‎ها درباره خاطراتی از همسرانشان گفت‎وگو می‌کند. بیست‎ویکمین قسمت این برنامه اختصاص دارد به گفت‎وگو با همسر شهید حجت‎الاسلام محمد مهدی مالامیری از جمله شهدای روحانی دفاع از حرم حضرت زینب(س) که 31 فروردین سال گذشته همراه با مجاهدان تیپ فاطمیون با شعار کلنا عباسک یا زینب در منطقه بصری الحریر استان درعای سوریه به فیض شهادت نائل آمد. شهید محمد مهدی مالامیری، خرداد ماه 1364، مصادف با 26 ماه مبارک رمضان در خانواده‌ای روحانی و ولایی چشم به جهان گشود؛ بعد از سپری نمودن مقامات و سطح عالی حوزه در هشت سال به عنوان طلبه‌ای ممتاز در محضر حضرات آیات عابدی، آملی لاریجانی، شب زنده‌دار، مدرسی یزدی و سیفی مازندرانی بهره برد و قبل از سی سالگی در حوزه‌های علیمه کاشان، جامعه المصطفی العالمیه(ص) و موسسه حضرت جوادالائمه(ع) به تدریس دروس سطح پرداخت. این طلبه شهید راه حق در آخرین لحظاتی که با خانواده اش وداع می‌کرد به آنها گفته بود نمی توانم در کنار همسر و فرزندانم باشم در حالی که در مقابل چشم کودکان سوریه و عراق، والدینشان سربریده می‌شوند؛ آموخته‌های من از اسلام و تحصیل دروس حوزوی چنین اجازه‌ای به من نمی‌دهد. «ملازمان حرم» این هفته پنجشنبه 12 دی، ساعت 19 و تکرار آن ساعت 24 از شبکه افق پخش می‌شود.

امتیاز شما