امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

وداعی با پایان باز روی آنتن رسانه ملی

مشاهده ۱۲۶۶
۱۳۹۸/۱۰/۱۶- ۱۶:۱۴

شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی با تمام توان، مراسم تشییع پیکرهای پاک سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در تهران را از میدان انقلاب تا میدان آزادی پوشش دادند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین وداع با پیکر مطهر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران و هم‌رزمان شهیدش، در حالی به‌صورت رسمی از‌ ساعت ۸ صبح در دانشگاه تهران آغاز شد که خیل عظیم جمعیت، از ساعت‌ها قبل رهسپار میعادگاه بودند تا تشیع باشکوهی را در شانزدهمین روز زمستان رقم بزنند.

 

سیما و سردار دل‌ها

مراسمی‌که لحظه‌به‌لحظه از نگاه دوربین‌های رسانه ملی ثبت شد تا عظمت و شکوه عزاداری میلیون‌ها دلداده به سردارشان هم در این روزها و هم پس‌ازآن، برای تاریخ ماندگار شود. شبکه‌های سراسری سیما با آغاز ویژه برنامه‌های خود از اذان صبح به پوشش عزاداری‌ها، اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکرهای شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش و همچنین مراسم تشییع تاریخی و میلیونی سردار دل‌ها پرداختند و تا اذان مغرب به انعکاس رستاخیز پایتخت ادامه خواهند داد.

در این میان‌ شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج، آموزش، سلامت، قرآن، امید و افق این مراسم را از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی به‌صورت زنده پوشش دادند.

شبکه یک سیما این مراسم را با برنامه «سردار دل‌ها» با اجرای مهدی آقا بیگی و محمدرحمان نظام اسلامی از ساعت 6:30 صبح به‌طور زنده پوشش داد. اجرای برنامه از ساعت 10 به بعد به آقابیگی سپرده شد و نظام اسلامی راهی کرمان شد تا مجری مراسم خاک‌سپاری پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی باشد. اطلاع‌رسانی درباره مسیرهای تردد به همراه تصاویر لحظه‌ای از میدان انقلاب و آزادی و دیگر مسیرها در کنار خوانش اشعار و مرثیه‌های متناسب با حال و هوای این روز به نویسندگی قیاسوند، بخش مهمی از این ویژه‌برنامه بود.

علاوه بر این، برنامه ویژه تشییع پیکر در فواصل پخش بخش‌‌های خبری به‌صورت زنده تا شب ادامه خواهد داشت.

شبکه دو سیما با ویژه‌برنامه «سردار کرّار» به کارگردانی احسان ارغوانی و اجرای محمدجعفر خسروی و محسن آزادی علاوه بر پوشش نماز و مراسم تشییع از دانشگاه تهران طی گفتگوی تلفنی با شخصیت‌های سیاسی به تبیین شخصیت سردار سلیمانی پرداخت.

این برنامه تا پایان مراسم تشییع در تهران ادامه خواهد داشت و پس‌ازآن این ویژه‌برنامه پس از بخش خبری 20:30 دوربینش را به سمت شهر مقدس قم و حرم حضرت معصومه (س) خواهد برد تا مراسم طواف این پیکر مطهر را در سراسر ایران به نمایش بگذارد.

پخش شبکه سه سیما نیز از 7 صبح با پخش تصاویر عزاداری مردم تهران و آمادگی برای اقامه نماز و تشییع سردار سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی این روز به‌یادماندنی در تاریخ ایران را آغاز کرد. عوامل برنامه صبحگاهی «‌سلام صبح بخیر» عهده‌دار تولید ویژه‌برنامه‌ تشییع پیکر سردار شهید شدند. این برنامه با حضور مهمانان و کارشناسان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم حال و هوای اتاق فرمان پخش را متفاوت کرد.

در فواصل این گفت‌و‌گوها گزارش‌هایی از مردم در این مراسم روی آنتن رفت تا فضایی برای بروز و ظهور ارادت آنان به این سردار شهید باشد. پخش قاب‌های متفاوت از این تشییع باشکوه در فواصل میدان انقلاب تا میدان آزادی تا پایان مراسم ادامه داشت.

 در شبکه چهار سیما برنامه «طلوع» از ساعت 8 تا 11 ویژه‌برنامه‌ای را با حال و هوای این روز روی آنتن برد و با پرداختن به ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی، در قاب‌های متفاوتی این مراسم را در مسیر تشییع به نمایش گذاشت. شبکه چهار با تغییر روال پخش برنامه‎‌های معمول، پخش برنامه‌های تولیدی، مستند و نماهنگ‌هایی متناسب با این موضوع را تا پایان این مراسم پخش کرد.

شبکه پنج نیز برنامه‌ ویژه‌اش را از 9 صبح با اجرای محمدحسین مولایی آغاز کرد. این برنامه به تهیه‌کنندگی محسن سال‌افزون ضمن به تصویر کشیدن خیل عظیم عزاداران در شهر، با تمرکز بر اطلاع‌رسانی از مبادی ورودی و خروجی مسیر تشییع در تهران با کارشناسان حوزه شهری گفت‌وگو‌ کرد. ارتباط تلفنی با رئیس پلیس راهور تهران و مدیران بخش‌های حمل‌ونقل شهری از جمله اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی و مترو و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مهم‌ترین بخش‌های این برنامه بود. این ویژه‌برنامه فردا نیز با پوشش مراسم خاکسپاری و ارتباط زنده از گلزار شهدای کرمان ادامه خواهد داشت.

شبکه قرآن که از سه روز گذشته با ویژه‌برنامه «سردار آسمانی» مخاطبان قرانی‌اش را در جریان تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی از عراق تا تهران قرار داده است، از 8 صبح امروز نیز این برنامه را با اجرای میثم آقابیگی تا اذان ظهر روی آنتن برد. شبکه قرآن که قصد دارد تا ایام فاطمیه این ویژه‌برنامه را در فواصل کوتاه زمانی ادامه دهد با تمرکز روی ابعاد شخصیتی سردار، شهادت وی را از منظر آیات قرآن بررسی کند. نکته قابل‌توجه در شبکه قرآن، راه‌اندازی پویش ختم قران برای سردار شهید سلیمانی است که از روز گذشته در این شبکه راه‌اندازی شد و با استقبال بی‌نظیر بینندگان روبرو شد. به‌واسطه این پویش تا ظهر روز تشییع پیکر شهید سلیمانی در تهران با حضور 5978 نفر، 212 بار قرآن ختم شده و این پویش تا فردا و لحظه به خاک‌سپاری ادامه خواهد داشت.‌

 

خاطره‌سازی با صدا

شبکه‌های رادیویی هم از ساعات اولیه صبح، جدول پخش خود را به گزارش از این تشییع پرشور و باشکوه اختصاص دادند. رادیو ایران همچون چند روز گذشته آنتنش را بین دو گروه‌ جامعه و سیاسی تقسیم کرد تا هر گروه در یک روز در کارنامه خود ویژه‌برنامه‌ای با موضوع شهادت سردار سلیمانی داشته باشد. این شبکه با اعزام گزارشگر و مجری به مراسم تشییع پیکر سردار و حضور در مسیر مراسم با گزارش‌های لحظه‌ای، حال و هوای این روز را برای شنوندگان ایران‌زمین توصیف کرد. رادیو ایران از 8:45 صبح با ویژه‌برنامه «شهید زنده» کاری از گروه جامعه به تهیه‌کنندگی زهرا قائدی و با اجرای حامد نجم‌الهدی ضمن دعوت از کارشناسان سیاسی در استودیو به تحلیل شخصیت سیاسی سردار قاسم سلیمانی پرداخت. پخش گزارش‌هایی از ایران‌یاران که شنوندگان این شبکه هستند نیز حال و هوای متفاوتی به رادیو ایران داد. این شبکه با پخش ویژه برنامه زنده عصرگاهی مخاطبانش را با مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی همراهی خواهد کرد.

رادیو فرهنگ از 6:30 صبح برنامه‌های ویژه‌اش را آغاز کرد. این شبکه رادیویی با ویژه‌برنامه‌های «به وقت ایثار» با تهیه‌کنندگی زهرا نصرالهی، «خداقوت قهرمان» با تهیه‌کنندگی سید‌هادی موسوی نژاد و «پرچمدار» با تهیه‌کنندگی مریم مردانی تا ساعت 14‌ ارتباط زنده‌اش را با مراسم تشییع حفظ کرد. برقراری ارتباط با گزارشگرانی که در مسیر تشییع حضور داشتند و دریافت گزارش‌های مردمی از میدان انقلاب تا میدان آزادی در کنار ارتباط تلفنی با نمایندگان مجلس و دیگر شخصیت‌های سیاسی بخش‌های مهم این ویژه‌برنامه‌ها بود.

رادیو جوان از 7 صبح تا 13:30 برنامه «سردار دل‌ها» را با اجرای سیاوش عقدایی و هستی دخت توکل روانه آنتن کرد. این برنامه که کاری از گروه جوان و جامعه به تهیه‌کنندگی مجتبی امیری و علیرضا محمدنیا بود، ضمن پوشش خبری مراسم میزبان سردار اهوازیان از هم‌رزمان سردار سلیمانی بود. ارتباط تلفنی با حاج صادق آهنگران و وهب همدانی، فرزند سردار شهید همدانی از دیگر بخش‌های این برنامه زنده رادیویی بود. همچنین رادیو جوان با استقرار در میدان انقلاب بخش‌هایی از برنامه‌ این روز را به گزارش‌های میدانی ابوالفضل اینانلو و فاطمه عباسی با تهیه‌کنندگی عباس پیری اختصاص داد.

رادیو قرآن از 6:40 تا 11 صبح با دو برنامه «من سلیمانی‌ام» با اجرای حمید عبیری و «حدیث جاودانگی» با اجرای مجید حسینی و محمد‌هادی صلح‌جو پوشش مراسم این باشکوه را بر عهده گرفت. محتوای این دو برنامه بر شخصیت قرآنی و دینی سردار قاسم سلیمانی استوار بود و کارشناسان برنامه با ورود به بحث ایثار و شهادت و گفت‌وگو با هم‌رزمان سردار، فضای قرانی به مراسم تشییع پیکر شهید بخشیدند. انتخاب پیامک با عنوان توصیف سردار سلیمانی از نگاه شنوندگان، فضای رادیو قرآن را با جملات احساسی آکنده کرد و نگاه قرآنی شنوندگان را درباره این شخصیت را به گوش دوستدارانش رساند.

رادیو ورزش از 6 صبح برنامه‌ زنده صبحگاهی‌اش را به آماده شدن شنوندگان برای حضور در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی اختصاص داد. ویژه‌برنامه «سردار عشق» که از 8‌ صبح آغاز شد با اجرای الهام حسینی و سبحان اکرامی‌به تهیه‌کنندگی عبادالله رضایی تا 11‌ ادامه داشت. این برنامه ضمن گفت‌وگو با حجت‌الاسلام شهاب مرادی و دوستان و هم‌رزمان سردار سلیمانی با حضور گزارشگران رادیو ورزش در مسیر مراسم‌ شنوندگان را در فضای تشییع قرار داد.

امتیاز شما