امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

یک هفته جهاد رسانه‌ای

مشاهده ۸۴۵
۱۳۹۸/۱۰/۲۱- ۱۲:۱۶

محمد حسین رنجبران مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی در یادداشتی که شنبه 21 دی ماه در هفته‌نامه صداوسیما منتشر شده است از تلاش رسانه ملی برای اطلاع رسانی و پوشش رویدادهای هفته پر حادثه کشور نوشته است:

هفته‌ای که گذشت برای همکاران رسانه ملی از یک طرف هفته‌ای سخت، تلخ، نفس‌گیر و پر فشار بود و از طرف دیگر به‌عنوان یکی از مقاطع تاریخی درخشان و غرورآفرین کشور به ثبت رسید. جمعه سیزده دی 98 خیلی سخت و دردناک و البته غافلگیرکننده برای همه همکاران و مسئولان رسانه ملی شروع شد؛ اما همه با اینکه به قول معروف یک چشمشان اشک بود و چشم دیگرشان خون، با تمام توان می‌دویدند تا گوشه‌ای از کاری بزرگ را بگیرند؛ کاری که به نام حاج قاسم بود، مردی بزرگ که همه می‌دانستیم چهل سال است برای حفظ امنیت این مرز و بوم، پوتین از پاهایش در نیاورده است و یک نفس در همه سخت‌ترین لحظات، به نام ایران ایستاده است.

دکتر علی عسکری از نخستین ساعات بامداد جمعه هدایت رسانه‌ای سازمان را شخصا برعهده گرفت و با برگزاری جلسات مختلف، حوزه‌های گوناگون را با یکدیگر هماهنگ کرد و فضای رسانه‌ای جدیدی شکل داد؛ کار سخت و دشواری بود، نخست باید مردم آگاه می‌شدند که چه اتفاق ویژه‌ای افتاده است و بعد، درباره شخصیت بزرگ و نامی حاج قاسم و کارهایی که کرده بود، اطلاعاتی داده می‌شد که تابه‌حال یا صورت نگرفته بود یا اینکه به صورت حداقلی انجام شده بود؛ در همین حال باید علاوه بر هدایت این فضای تلخ و ناراحت‌کننده، به لحاظ رسانه‌ای افکار عمومی را برای ایجاد شور و حماسه‌ای ویژه، در استقبال از شهدای مقاومت ساماندهی می‌کردیم و در کنار همه این کارها باید چشم‌مان به تحرکات رسانه‌ای و عملیات روانی طرف مقابل هم بود.

علاوه بر بخش‌های مختلف خبری صداوسیما، شبکه‌های برون‌مرزی و شبکه خبر؛ شبکه‌های یک، سه و پنج ماموریت‌های ویژه یافتند تا این فضایی را که طراحی شده بود، شکل دهند و درعین حال اطلاعات لازم و موردنیاز مردم را هم منتقل کنند.

رسانه ملی فقط در روز جمعه شخصیت‌های بسیاری را با سلایق مختلف روی آنتن آورد تا هم درباره شخصیت منحصربه‌فرد حاج قاسم صحبت کنند و هم اهداف شوم دشمن را واکاوی نمایند؛ همچنین لحظه‌به‌لحظه درباره این اتفاق تلخ و ترور ناجوانمردانه برای مردم اطلاع‌رسانی شد. کلیپ‌های حماسی از رشادت‌های حاج قاسم و هم‌رزمانش نیز به عنوان بخشی ویژه در همه شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و خبری مخاطب را بیش از پیش با اهداف رسانه همراه می‌کرد و البته حس و حال مردم را نیز بیشتر بروز می‌داد.

سازمان صداوسیما از لحظه شهادت تا آغاز مراسم استقبال در داخل کشور، برنامه‌ریزی هماهنگ را اعمال کرد و سپس با برگزاری جلسات مختلف در تهران و استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، قم و کرمان زمینه برگزاری مراسم استقبال و پوشش حماسی آن را فراهم کرد. البته در روز آخر در کرمان با توجه به اتفاق تاسف‌بار و غیرمنتظره جان باختن جمعی از هموطنان‌مان، درعین‌حال که سازمان حس و حال حماسی کار را حفظ کرد، توانست از یک سو با اطلاع‌رسانی به‌موقع، از آسیب بیشتر به مردم داغدار در کرمان جلوگیری کند و از سوی ‌دیگر با در دست گرفتن روایت درست ماجرا، تهاجم رسانه‌های معاند به افکار عمومی‌کشور را خنثی کند.

اما این همه ماجرا نبود. نخستین ساعات بامداد چهارشنبه عملیات بزرگ رسانه‌ای دیگری آغاز شد و آن پوشش پاسخ قاطع سپاه پاسداران به آمریکایی‌ها و موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد بود. در اینجا هم سازمان باید درعین‌حال که حس غرور و آرامش را به مردم منتقل می‌کرد، به فکر عملیات روانی طرف مقابل هم بود که این کار را هم، معاونت سیاسی با همراهی دیگر معاونت‌های پیام، خوب انجام داد تا اینکه خبر سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران اعلام شد و از دست رفتن 144 مسافر ایرانی.

حس همدردی با مردم و اطلاع‌رسانی دقیق از این اتفاق هم در دستورکار قرارگرفت؛ البته مردم درعین حال که ناراحت این اتفاقات بودند، منتظر عادی شدن روال برنامه‌های آنتن رسانه ملی هم بودند که این کار هم ظرایفی می‌طلبید و دوستان معاونت سیما و صدا با دقت این ظرایف را زیر نظر معاونان خود و تحت هدایت مدیریت کلان سازمان انجام دادند.

متاسفانه پنجشنبه هم سقوط اتوبوس حامل مسافران به دره‌ای در سوادکوه رخ داد که منجر به جان باختن 22 نفر دیگر از هموطنان‌مان شد. در این عرصه هم رسانه ملی در میدان اطلاع‌رسانی و همدردی به موقع کار خود را انجام داد.

بررسی این یک هفته نشان می‌دهد که سازمان صداوسیما با شناخت دقیق از صحنه اتفاقات، هم مرجع اصلی دریافت اخبار برای مردم بوده و هم توانسته است با هوشمندی، نقش موثری در حماسه استقبال از حاج قاسم و هم‌رزمانش و نیز انعکاس این حماسه پرشور و بی‌نظیر ایفا کند و در همین حال، اتفاقات حواشی تشییع در کرمان و سقوط هواپیما در تهران و سقوط اتوبوس در دره سوادکوه را به صورت موثر و دقیق پوشش دهد.

این‌ها همه جدا از پوشش رسانه‌ای تهاجم سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد است که هم با غرور مردم گره خورده بود و هم با شیطنت‌های رسانه‌ای آمریکا و نظام سلطه.

این هفته سخت یک بار دیگر نشان داد که جایگاه سازمان صداوسیما در میان مردم، با وجود همه کاستی‌هایی که خودمان از آن مطلع هستیم، روز به روز تثبیت و تقویت می‌شود و این درحالی است که نظام سلطه و متاسفانه برخی دنباله‌های داخلی آن در سه سال اخیر به هر روشی متوسل شده‌اند تا از مرجعیت رسانه‌ای رسانه ملی بکاهند، این موفقیت حاصل زحمات همه همکاران و مسئولان رسانه ملی است که خالصانه در میدان رسانه‌ای حاضر شده‌اند.

امیدوارم روح بلند سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی همه ما را کمک کند تا بتوانیم در مسیر نورانی او و هم‌رزمانش حرکت کنیم و همان طور که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) فرمودند شجاعت و تدبیر این شهید بزرگوار را همزمان در کارهایمان به‌کار بگیریم تا همچنان دشمنان این انقلاب را در عرصه رسانه‌ای با شکست مواجه کنیم.

امتیاز شما