امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

«تولدت مبارک» شهید هسته‎ای

مشاهده ۵۲۷
۱۳۹۸/۱۰/۲۳- ۱۴:۲۴

«تولدت مبارک» مستندی درباره زندگی شهید مصطفی احمدی روشن، دوشنبه 23 دی از شبکه افق پخش می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز بود که در 21 دی، سال 1390 پس از خروج از منزل توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران ترور شد و به شهادت رسید.

«تولدت مبارک» مستندی درباره زندگی شهید مصطفی احمدی روشن  که از شهدای هسته‎ای کشورمان است، داستانی از بدو تولد تا شهادت آن را روایت می‎کند. مستندساز سعی کرده است حس عاطفی شدیدی که خانواده احمدی روشن به شخص او داشتند و عشق به شهادت که در وجودش دیده می‌شد را در این فیلم به نمایش بگذارد. «تولدت مبارک» ساخته مهدی زمان پور کیاسری به تهیه‎کنندگی امیرحسین مصیبی، برای پخش از شبکه افق در روز دوشنبه 23 دی، ساعت 20 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت 4:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.


اسلحه‌های مرگبار در دستان مدافعان صلح!
قدرت‎های جهانی همان قدر که دم از صلح طلبی و تلاش برای احیای حقوق بشر می‎زنند، بی‎رحمانه و با شقاوت تمام، تیشه به ریشه هر چه انسانیت و اخلاق هم هست خواهند زد چه اینکه این سنت تاریخ است که ظالمان برای پوشاندن ظلم و ستم خویش، پرچم سفید به دست، صلح را فریاد بزنند و بزرگ‎ترین حامی دروغین انسانیت باشند. شاهد این سخن، استفاده گسترده از سلاح های کشتارجمعی به‎دست کشورهایی است که مدافع حقوق بشر بوده و برای جهانی عاری از سلاح هسته‎ای و کشتار جمعی تلاش می‌کنند اما این تنها یک بهانه برای کاهش قدرت دفاعی دیگر کشورهایی است که در مقابل آن‎ها قد علم کرده و نمی‎خواهند زیر سلطه ابرقدرت ها باشند. استفاده از سلاح‎هایی مضر برای طبیعت و نسل‎های بعد که هیچ نقشی در جنگ‎های کنونی ندارند روی دیگر خشونت و بی‎رحمی قدرت‎های جهانی است؛ اقدامی‌که بسیاری از کشورها دست به آن نمی‎زنند و از فکر بکار بردن چنین اسلحه‌هایی نیز شرم دارند. مجموعه مستند «تولد در زمین سوخته» به استفاده حکومت‎های جنگ طلب از تسلیحات شیمیایی و همچنین گلوله‌های اورانیومی می‌پردازد. اولین و مهم‎ترین جنگی که در آن از تسلیحات اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است جنگ کویت است. این قسمت از مجموعه به تبعات استفاده از این نوع سلاح در جنگ کویت می‌پردازد. «تولد در زمین سوخته» مستندی است ساخته وحید فرجی که سومین قسمت آن ساعت 17 روز دوشنبه 23 دی ماه از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند روز بعد ساعت 6 روز بعد روی آنتن می‎رود.


سال‌های زندان «پدر طالقانی»
مجموعه مستند «پدر طالقانی» روایت نو درباره زندگی و شخصیت آیت‎الله سید محمود طالقانی، از شبکه افق سیما پخش می‎شود.
این مجموعه مستند که نسخه سینمایی آن سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت رونمایی شد، در پنج قسمت روی آنتن می‎رود. برای ساخت «پدر طالقانی» با حدود 50 نفر از کسانی که از نزدیک آیت‎الله طالقانی را می‌شناختند و افرادی از جناح‌های مختلف، مصاحبه‌هایی انجام شده است. مستند پدر طالقانی به کارگردانی محمدعلی محمددوست، وقایع زندگی و اتفاقات درباره شخصیت آیت‌الله طالقانی از تولد تا رحلت ایشان را در قالب داکیودرام روایت می‌کند. این مستند تولید مشترک سازمان رسانه‌ای اوج و شبکه افق است و روایتی از زندگی آیت‌الله طالقانی را در قالب مستند بازسازی به نمایش می‎گذارد. سومین قسمت «پدر طالقانی»، زندان تبعید زندان نام دارد و به سال های مختلف حبس و تبعید این مبارز انقلابی می‌پردازد. سومین قسمت این مجموعه، دوشنبه 23 دی، ساعت 21 و تکرار آن ساعت های 4:30 و 13 روز سه‎شنبه و همچنین 16:30 جمعه هفته جاری از شبکه افق پخش می‌شود.


روایت ورونیکا از 23 سال مسلمانی
سومین قسمت مجموعه مستند «آفتابگردان» به گفت‎وگو با ورونیکا فاضلی بانوی مسلمان آلمانی اختصاص دارد. او 11 سال است که در ایران زندگی می‌کند، پدر و مادری پروتستان دارد اما طی ازدواج با مردی ایرانی 23 سال است که مسلمان شده است. ورونیکا از آشنایی با اسلام می‌گوید و اینکه چگونه تصمیم گرفت تغییر آیین دهد و مذهب تشیع و دین اسلام را بپذیرد. سوده مصباح تهیه‎کنندگی و کارگردانی این مجموعه را بر عهده داشته است. سومین قسمت «آفتابگردان» را می‎توانید دوشنبه 23 دی، ساعت 17:30 از شبکه افق تماشا کنید.

امتیاز شما