امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

بررسی مشکلات تعلیم و تربیت در «مدرسه ایران»/ هر هفته سه‎شنبه‌ها ساعت 21 از شبکه چهار سیما

مشاهده ۳۰۹
۱۳۹۸/۱۰/۲۹- ۰۹:۳۷

نظر به اهمیت حرفه شریف معلمی، شبکه چهار سیما در حوزه تعلیم و تربیت برنامه‎ای را با هدف معرفی معلمان به عنوان کارشناسان تعلیم و تربیت تهیه کرده است که این روزها از این کانال روی آنتن می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «مدرسه ایران» برنامه جدید شبکه چهار در حوزه تعلیم و تربیت، برنامه‌ای ترکیبی است که در گروه اجتماعی این شبکه و به تهیه‎کنندگی «حمید اسکندری» در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای تولید شده است.

«مدرسه ایران» هر هفته به یکی از موضوعات حوزه تعلیم و تربیت که ارتباط مستقیم با مسائل و موضوعات مدارس دارد همچون تغییر ترکیب مدارس، بازمانده‌های از تحصیل، آموزش عمومی رایگان و... با حضور کارشناسان می‌پردازد. اسکندری تهیه‌کننده «مدرسه ایران» در خصوص اهداف و فرآیند تولید این برنامه گفت: «مدرسه ایران» با هدف تغییر روندهای خبری در حوزه تعلیم و تربیت تولید شده و قرار است به موضوع مدرسه، تعلیم و تربیت با نگاه جدید بپردازد. اسکندری معتقد است اخبار حوزه تعلیم و تربیت از روند ثابتی برخوردارند که در طول سال ها تکرار شده و چندان هم برای تعلیم و تربیت در مدارس تاثیری نداشته است. وی افزود: در حوزه تعلیم و تربیت اتفاقات مهمی در کشور رخ می‎دهد که این برنامه با هدف نشان دادن این نکات مثبت راه‎اندازی شده است و ما سعی داریم در هر برنامه این نمونه‌ها را نشان دهیم و از کارشناسانی که در این خصوص آگاهی و اطلاعات دارند دعوت و درباره مشکلات تعلیم و تربیت به صورت تخصصی گفت‎وگو کنیم.
اسکندری درباره ویژگی خاص این برنامه و تفاوت آن با دیگر برنامه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت گفت: هم اکنون در حوزه تعلیم و تربیت دو برنامه «پرسشگر» و «مدرسه ایران» در حال پخش است.
در برنامه «پرسشگر» نگاه کلان و مطالبه‎گر از مسئولان کشور وجود دارد اما در برنامه «مدرسه ایران» نگاه از سطح مدرسه شروع و مسائل و مشکلات روز مدرسه بررسی و پاسخ و راهکارهایی برای آن ارائه می‌شود.
تهیه‎کننده برنامه «مدرسه ایران» افزود: بخشی از این برنامه به سئوالات و مطالبات مردم از مسئولان اختصاص دارد که این برنامه با طرح موضوعات و دغدغه‌های بینندگان، از مدیران و مسئولان پیگیری می‌شود و سعی کرده‎ایم تا این برنامه به عنوان پایگاه و مرجعی برای معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان باشد.
اسکندری در خصوص بخش‌های این برنامه ترکیبی گفت: ما 55 دقیقه برنامه در هفته داریم که 25 دقیقه آن در خارج استودیو ضبط می‌شود و در قالب چهار بخش به سراغ موضوعاتی می‎رویم که با موضوع برنامه مرتبط باشد. این بخش شامل نگاه فرهنگیان، خانواده‌ها و دانش آموزان است که در قالب یک گفت‎وگو، طرح مسئله می‌کنیم و راهکار ارائه می دهیم. «مدرسه ایران» یک آیتم هم به نام «تجربه امروزی» و «مدرسه فرنگی» هم دارد.
در بخش «آیتم فرنگی» به سراغ تجربه‌های ایرانیان خارج از کشور می رود و درباره فضای آموزشی کشوری که در آن زندگی می‌کنند مطالبی را برای دیگر مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.
بخش «تاریخ و جغرافیا» و «استند آپ» از دیگر بخش‎های برنامه «مدرسه ایران» است. این تهیه‎کننده درباره ارتباط با مخاطبان و بازخوردهای برنامه هم گفت: در شبکه‌های اجتماعی هم یک صفحه اجتماعی برای برنامه تعریف کرده‌‎ایم و معلم‎ها ارتباط خوبی با ما دارند و به طور جدی نظرات خود را برای ما ارسال می‌کنند حتی مسئولان به خصوص مدیران در وزارت آموزش و پرورش پس از آشنایی با ساختار و روند این برنامه بیشتر با ما در تعامل و ارتباط هستند و حتی در این مسیر با معاون وزیر آموزش و پرورش و سازمان پژوهش برای بهره‎مندی از تجربیات و رهنمودهای آن‌ها در ارتباط هستیم.
وی از تشکیل اتاق فکر پیش از ساخت و تولید این برنامه خبر داد و گفت: بیش از 10 ماه قبل از تولید این برنامه، اتاق فکری را با بهره‎مندی از نظرات کارشناسان این حوزه و با کمک «مرکز حلقه تعلیم و تربیت مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)»، «مرکز تحول بنیادین ریاست جمهوری» و تعدادی از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت که تجربیات اجرایی داشتند، تشکیل دادیم و بیش از 20 جلسه هم قبل از تولید برنامه داشتیم و هم اکنون نیز با دانشگاه فرهنگیان برای استفاده از نظرات و تجربیات آن‌ها برای برنامه در ارتباط هستیم.
اسکندری افزود: با وجود پخش چند قسمت از این برنامه، بازخوردها و نظرات در خصوص «مدرسه ایران» بسیار خوب بوده و این برنامه توانسته جای خود را در میان مخاطبان باز کند و تمام تلاش عوامل این برنامه، ارتقای کمی‌ برنامه است.
تهیه‎کننده برنامه «مدرسه ایران» خاطرنشان کرد: برنامه آینده ما در فصل بعدی این است که دوربین برنامه را به خارج از تهران ببریم و صحبت فرهنگیان، خانواده‌ها و دانش آموزان دیگر استان‌ها را نیز بشنویم چون موارد زیادی در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد و تکریم و حفظشان و منزلت معلمان و مجریان تعلیم و تربیت یکی از اهدافی است که این برنامه دنبال می‌کند.
وی ابراز امیدواری کرد: تولید و پخش این سبک برنامه‌ها بتواند در نشان دادن مسئولیت سخت و حساس مربیان و مجریان حوزه تعلیم و تربیت و تاکید بر تکریم و حفظ و شان این بزرگواران گامی موثر بردارند و همچنین با طرح موضوعات و مشکلات این حوزه به ارائه راهکار مناسب بپردازند.
«مدرسه ایران» از 14 آبان از شبکه چهار سیما رسانه ملی در حال پخش است و هر هفته سه‎شنبه‌ها ساعت 21 پخش می‌شود.

امتیاز شما