دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بینالمللی رادیو گفت: در کمیته داوران جشنواره بینالمللی رادیو، شاخصهای داوری و قالبهای مختلف برنامهسازی در هر بخش تدوین شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بهنام احمدپور مبارکه، دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بینالمللی رادیو گفت: در جلسات متعدد و با حضور جمعی از کارشناسان رادیو، با توجه به تجربیات جشنوارههای پیشین، شاخصهای داوری در بخشها و قالبهای گوناگون برنامهسازی به تصویب رسید. شایان ذکر است کلیه برنامهها در هر بخش بر اساس این شاخص ها داوری و ارزیابی میشوند. قالبهای برنامهسازی بدین شرح است:
بخش مستمر: مجله رادیویی، برنامههای گفتار محور، گفتوگو محور، ساختارهای نوین، مستند، مسابقه، نمایش، نغمات آیینی، دفاع مقدس، رونق تولید، برنامههای مناسبتی و برنامههای زبان فارسی بخش مردمی: مستند، قطعه موسیقی، گزارش، نمایش کوتاه، گزارش ورزشی، پادکست، آموزش معرفی برنامهها
بخش بین الملل: مستند، مستند نمایشی، یوجی فی، psa،csa، نمایش کوتاه، برنامههای شخصیتمحور، برنامههای سرگرمی و آموزشی، مینی فیچر و در بخش ویژه جشنواره نیز قالبها آزاد هستند.
دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به شاخصهای داوری در بخش ویژه گفت: خلاقیت در طراحی ساختار متناسب با هدف، موضوع و مخاطب، جذابیت موضوع، ضربآهنگ مناسب، بکر بودن سوژه و نحوه ورود به آن، انتخاب عوامل، کاربری موسیقی و جلوههای صوتی از شاخصهای داوری در بخش ویژه است.
احمدپور با اشاره به شاخص های داوری در بخش مستمر ادامه داد: در برنامهها با ساختار «مجله رادیویی» حفظ و تداوم انسجام برنامه، طراحی و تنوع آیتمهای برنامه، به کارگیری و هدایت نیروی انسانی، نوآوری در ارائه پیام، انتخاب و کاربرد موسیقی و جلوههای صوتی، کیفیت فنی(شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) ملاک است. در برنامههای «گفتوگو محور» نیز طراحی درست گفتوگو، تسلط مجری بر موضوع و طرح پرسش در مسیر اهداف، انتخاب مناسب و درست گفتوگو شونده، توجه به سطح دانش مخاطب هدف، تناسب با شرایط روز جامعه، لحن، ادبیات و رعایت قواعد زبان فارسی از شاخص های داوری است.
وی تصریح کرد: در برنامه «گفتارمحور» نیز تناسب متن با لحن و صدای گوینده، اجرای دلنشین و مؤثر، تدوین مؤثر برای انتقال پیام متناسب با حس منتقل شده، تناسب موسیقی و جلوههای صوتی با متن و گفتار، در برنامههای «نمایشی»متن(پیرنگ، کشش و جذابیت، شخصیتپردازی، ضربآهنگ داستان، ایجاز)، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی، انتخاب نقش و تسلط بازیگران، انتخاب و کاربرد مناسب موسیقی و جلوههای صوتی، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا)، تصویرسازی مناسب، در بخش «ساختارهای نوین» هم ساخت و چینش منسجم، خلاقیت در طراحی و انتقال پیام و اثرگذاری از شاخصهای داوری است.
دبیر کمیته داور جشنواره، انتخاب سوژه بکر و خلاقیت در ارائه پیام، انتخاب رویکرد متناسب با شرایط روز و سایر شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه را از معیارهای اختصاصی ساختار «دفاع مقدس » ذکر کرد و گفت: در بخش «رونق تولید» نیز انتخاب سوژه بکر و خلاقیت در ارائه پیام، انتخاب رویکرد متناسب با شرایط روز و سایر شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه مهم است.
احمدپور با اشاره به برنامههایی که به پاسداشت «زبان فارسی» میپردازند، گفت: رویکرد خلاقانه به زبان و ادبیات فارسی، تناسب موسیقی با فرهنگ و ادبیات فارسی و سایر شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه و همچنین پشتوانه پژوهشی و استفاده مناسب از ظرفیتهای ادبیات فارسی بررسی میشود.
وی استفاده مناسب از ظرفیتهای ساختار برنامه برای مناسبتها، خلاقیت و نوآوری در طراحی و پرهیز ار کلیشهها، تناسب فضای موسیقایی برنامه با مناسبت، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) و سایر شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه را از شاخصهای داوری در «برنامههای مناسبتی» ذکر کرد و گفت : در بخش «مسابقه» نیز جذابیت ایده، خلاقیت در طراحی پرسشها، شیوه اجرا و داوری و رعایت عدالت برای معرفی برنده، انتخاب و کاربرد مناسب موسیقی و جلوههای صوتی، ضربآهنگ متناسب با موضوع و ساختار، ایجاد فرصت همذات پنداری مخاطب با شرکت کننده، طراحی خلاقانه مراحل مسابقه، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مطرح است. ضمن اینکه در بخش «نغمات آیینی» خلاقیت در انتخاب شعر و قالب، کیفیت اجرا و هماهنگی گروه و کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مهم است.
احمدپور با اشاره به شاخصهای داوری در بخش بینالملل گفت: در بخش «نمایش کوتاه»متن(پیرنگ، کشش و جذابیت، شخصیت پردازی، ریتم داستان، ایجاز)، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی، انتخاب نقش و تسلط بازیگران شخصیتها، کارگردانی، توفیق در تصویرسازی مناسب برای مخاطب هدف و رعایت پرسپکتیو در میکروفنگذاری مطرح است. در بخش «مینی فیچر» نیز توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، استفاده مناسب از عناصر سازنده مینی فیچر(متن، صدای محیط، موسیقی و کلیپهای صوتی)، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب و هماهنگی سطوح صدا)، پرداخت حرفه ای، نوآوری و خلاقیت (در ساختار، زبان و تلفیق موسیقی)، توفیق در دراماتیزه کردن، جذابیت موضوع و بکر بودن سوژه دیده میشود.
توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب و هماهنگی سطوح صدا )، پرداخت حرفهای، نوآوری و خلاقیت (در ساختار، طراحی، زبان، تلفیق و موسیقی)، استفاده از شیوههای مناسب استناد رادیویی، جذابیت موضوع و بکر بودن سوژه از شاخصهای بخش «مستند» است.
وی ادامه داد: در بخش «مستند نمایشی» جذابیت موضوع و توفیق در انتقال پیام، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، میکروفن گذاری صحیح و رعایت پرسپکتیو صدا، توفیق در بازسازی نمایشی رخداد (متن و بازیگری) و بهره گیری از عنصر روایت از شاخص های داوری است. در بخش «CSA-PSA» هم معرفی صحیح موضوع متناسب با مخاطب هدف، کیفیت فنی و صدابرداری مناسب، طراحی خلاقانه، انتخاب موسیقی، افکت و کلام، پرداخت رادیویی تاثیرگذار و نگارش مناسب و متناسب متن مطرح است. همچنین در بخش «شخصیت محور» طراحی خلاقانه و توجه به وجوه زیبایی شناختی برنامه با محوریت مجری، ظرفیتها و تسلط اجرا، توانمندی مجری در برقراری ارتباط با مخاطب و عوامل برنامه، انتخاب موضوع و اصالت محتوا، توانایی در اقناع و ضرب آهنگ مناسب گفتار مهم است. در بخش
«UGC» طراحی خلاقانه و انتخاب ساختار متناسب با محتوای قابل ارائه، حفظ انسجام و پیوستگی مطالب، تنوع در منابع مورد استفاده، انتخاب مناسب سوژه و تدوین مناسب، حفظ ریتم در تناسب با مخاطب هدف از شاخص های داوری است. در بخش «آموزشی و سرگرمی» تناسب ساختار برنامه با موضوع آموزشی، تنوع، ایجاد کشش و توفیق در جذب مخاطب، اثرگذاری آموزشی بر مخاطب هدف، بهره گیری از وجوه خلاقانه در طراحی پیام آموزشی، بهره گیری از ظرفیتها و امکانات آموزشی، مورد توجه قرار میگیرد.
دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به «شاخصهای داوری در بخش مردمی» گفت: در بخش «مستند» جذابیت و بکر بودن سوژه، پرداخت خلاقانه (در ساختار، طراحی ، تلفیق و موسیقی)، استفاده از شیوههای مناسب استناد رادیویی، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، کیفیت فنی در بخش «پادکست»، انتخاب سوژه و نحوه پرداخت متناسب، طراحی خلاقانه و متناسب با موضوع، حفظ ضرب آهنگ و رعایت ایجاز، کیفیت فنی در بخش «موسیقی» شعر و ترانه، تسلط خواننده و اجرای صحیح، آهنگسازی، و نوازندگی و تنظیم، در بخش «گزارش» انتخاب مناسب و خلاقانه سوژه، پرداخت مناسب موضوع، نوآوری در ارائه گزارش، فضاسازی مناسب و توصیف موقعیت، در بخش «گزارش ورزشی» تسلط به رشته انتخاب شده، توانایی بازتاب رخداد ورزشی، تناسب هیجان گزارش با صحنهها، رعایت قواعد زبان فارسی و پرهیز از تکلف، در بخش «آنونس معرفی برنامههای رادیویی» معرفی دقیق برنامه، بهره گیری از صدای متناسب با موضوع و نوع برنامه، میزان جذابیت و اثرگذاری متن، به کارگیری موسیقی و جلوههای صوتی، در بخش «نمایش کوتاه» متن مناسب دارای کشش و منطق داستانی، رعایت ایجاز، توانمندی و تسلط بازیگران، کارگردانی، کیفیت فنی از شاخص های داوری این بخش است که سنجیده میشود.
علاقمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://www.radiofestival.ir/مراجعه کنند.