امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

شابانوی تایلندی از آشنایی با اسلام می‌گوید

مشاهده ۳۲۵
۱۳۹۸/۱۱/۰۱- ۱۴:۲۹

یازدهمین قسمت مجموعه مستند «آفتابگردان» روایت مسلمان شدن شابانو واری بانویی از کشور تایلند، سه‎شنبه یکم بهمن، از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شابانو واری بانوی مسلمان تایلندی است که در یازدهمین قسمت مجموعه مستند «آفتابگردان» به روایت زندگی خود و داستان مسلمان شدنش می‌پردازد. او هفت ساله بود که پدر و مادرش را از دست داد، هیچ کس حاضر نشد سرپرستی او و خواهر و برادرش را بر عهده بگیرد مگر زن همسایه که با مهربانی این کار را انجام داد. شابانو واری دانش‎آموز بود که با مبلغان مسیحی روبه‎رو شد در حالیکه پیش از آن بودایی بود، ابتدا به آموزش مبانی مسیحیت پرداخت و سپس به شهر دیگری رفت تا به کار مشغول شود. صاحب کار او مسلمان بود و به تدریج، دین اسلام را به او معرفی کرد و واری هم با شناختی که از آخرین دین الهی به دست آورده بود و با تحقیقاتی که انجام داد سرانجام مسلمان شد. انسیه طبقی تهیه‎کنندگی و کارگردانی مجموعه «آفتابگردان» را بر عهده داشته که یازدهمین قسمت آن را می‎توانید 17:30 سه‎شنبه یکم بهمن، از شبکه افق تماشا کنید.
«خاطره محله ما» از زبان شهرزاد
فصل جدید مجموعه مستند داستانی «خاطره محله ما» در آستانه دهه فجر از شبکه افق پخش می‌شود. این مستند درباره قهرمان‌های بی ادعایی است که طی دوران مبارزات علیه رژیم ستمشاهی، مرد و مردانه در محلات مختلف تهران و دیگر شهرها به پا خاستند و به پیروی از امام خمینی(ره) برای سرنگونی رژیم شاه وارد گود شدند. در چهارمین قسمت که با عنوان «شهرزاد» روی آنتن می‎رود شاهد بخش دوم این روایت خواهیم بود؛ داستان زنی به نام شهرزاد روایت می‌شود؛ او در دوران کشف حجاب کودکی 4 ساله بوده که چادر از سر مادرش می‌کشند و در همان زمان مادرش به‎دست پاسبان کشته می‌شود. از آن زمان سال ها می‌گذرد و شهرزاد به فکر انتقام می افتد و از این طریق وارد مبارزات انقلاب می‌شود. «خاطرات محله ما» به تهیه‎کنندگی و کارگردانی امیرعباس مجذوبی، سه‎شنبه اول بهمن، ساعت 21:30 روی آنتن شبکه افق می‎رود و تکرار آن هم ساعت 7:30 روز بعد پخش می‎شود.
زندگی سخت در کنار آتش
«سیم آخر» مجموعه‌ای مستند با تهیه‌کنندگی احسان فولادی‌فر است که در هر قسمت به یکی از مشاغل سخت در جامعه می‌پردازد. آتش‎کاری در کارخانجات ذوب فلز، یکی از مشاغلی است که در سومین قسمت این مستند به آن‎ها اشاره می‌شود. گفت‎وگو با شاغلان در این حرفه و کارشناسان مربوطه، بخش‎های مختلف این مستند را تشکیل می‎دهند همچنین تصاویری از لحظات سخت و دشوار این شغل به نمایش گذاشته می‌شود. این مجموعه در 13 قسمت 26 دقیقه‌ای تولید شده و سومین قسمت آن سه‎شنبه اول بهمن، ساعت 21 روی آنتن شبکه افق می‎رود.
انقلاب سفید روی پرده سیاه
اواخر دهه 30 شمسی، اوضاع مردم ایران باری به هر جهت بود، وضع معیشت چنگی به دل نمی زند و با وجود اینکه شرایط کشاورزی بهتر شده بود، اما در شهرها وضعیت هنوز مانند سال‎های جنگ جهانی دوم بود. هر روز گروه بزرگی از کارگران در خیابان‌ها تظاهرات می‌کردند زیرا ماه‌ها بود که حقوق نگرفته بودند و به وضعیت موجود اعتراض داشتند. در آن آشفته بازار اقتصادی ایران، سیاست هم از اقتصاد تاثیر می‌پذیرفت؛ چهار نخست وزیر کشور تغییر یافتند ولی شرایط تغییر نکرد و کاری از دست آن‎ها بر نمی‎آمد. انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، نام یک سلسله تغییرات اقتصادی و اجتماعی شامل اصول 19 گانه است که در دوره سلطنت محمدرضا شاه و با نخست وزیران وقت علی امینی، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا در ایران به تحقق پیوست. انقلاب سفید در مرحله نخست پیشنهادی شامل 6 اصل بود که شاه در کنگره ملی کشاورزان در تهران در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۴۱ خبر اصلاحات و رفراندم را برای قبول یا رد آن به عموم مردم ارائه داد اما پشت پرده این اصول، حقایق دیگری پنهان بود که مستند «قصه‌های انقلاب» در این قسمت به آنها می‌پردازد. پخش سخنرانی‌های کوبنده امام راحل علیه مطامع شیطانی رژیم شاه از این قوانین، تصاویر آرشیوی و برخی اسناد بجا مانده از آن دوران درباره انقلاب سفید، بخش های مختلف مستند «قصه‌های انقلاب» را تشکیل می‎دهد. همچنین بعضی بخش های تاریخی به صورت موشن گرافیک در این مستند بازسازی شده‎اند. مهدی شامحمدی نویسندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده داشته و محمدرضا سرشار و نازآفرین کاظمی هم گویندگان متن آن هستند. «قصه‌های انقلاب» برای پخش از شبکه افق در روز سه‎شنبه اول بهمن ماه ساعت 20 در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت 10:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.
قلمرو شیطان و «ننگ ابدی» برای آمریکا
مجموعه مستند «ننگ ابدی» بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم پرداختن به مثال های متعدد نقض حقوق بشر توسط دولت ایالات متحده، پیرامون حوادث تاریخی با همین موضوع در سراسر جهان ساخته شده است، مستندی که در هر قسمت به برخی نمونه‌های این جنایات اشاره می‌کند. در دومین قسمت که با عنوان «در قلمرو شیطان» روی آنتن می‎رود، شاهد روایتی دیگر از یک جنایت دولت آمریکا خواهیم بود. اوایل دهه 70 میلادی پایگاه دریایی آمریکایی در خلیج گوانتانامو برای اسکان پناهندگان کوبایی و هائیتی استفاده می‎شد، پناهندگانی که اجازه ورود به خاک آمریکا یا بازگشت به زادگاه خود را نداشتند. این ماجرا تا دهه 90 ادامه یافت تا اینکه یکی از قضات آمریکایی حکم به غیرقانونی بودن این کار داد و به دنبال آن در اواخر سال 1995 تمام پناهندگان مجبور به ترک گوانتانامو شدند اما زمان زیادی نگذشت که نام گوانتانامو بر سر زبان‌ها افتاد، پایگاهی که آمریکا از آن به عنوان زندانی مخوف استفاده می‌کرد. تهیه‎کنندگی و کارگردانی این مجموعه مستند را سهراب فاضلیان بر عهده داشته است که دومین قسمت آن را می‎توانید سه‎شنبه یکم بهمن، ساعت 17 از شبکه افق ببینید. تکرار «ننگ ابدی» ساعت 12:30 روز چهارشنبه روی آنتن می‎رود.

امتیاز شما