امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
معاون کل وزارت بهداشت در برنامه سلام صبح بخیر:
معاون کل وزارت بهداشت در برنامه سلام صبح بخیر:

شیرهای پاستوریزه تولید شده در کشور مطابق با استانداردها و کاملاً بهداشتی است

مشاهده ۲۸۹
۱۳۹۸/۱۱/۰۱- ۲۰:۳۵
تعداد بازدید:289

معاون کل وزارت بهداشت با حضور در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما، به تحلیل و بررسی سلامت شیر در کشور و پاسخ به حواشی مطرح شده در این زمینه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اظهارنظر غیرکارشناسی یکی از میهمانان برنامه در خصوص میزان آفلاتوکسین موجود در شیرهای تولیدی گفت: این نظرات مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و خود این فرد نیز طی مصاحبه‌ای صحبت‌هایش را اصلاح کرد. خوشبختانه صداوسیما نیز با توجه به اهمیت بالای موضوع، حدود 19 برنامه را به اطلاع‌رسانی درباره این مسأله اختصاص داد که من و دیگر مسئولان وزارت بهداشت در قالب مصاحبه‌های زنده به اطلاع‌رسانی و رفع شبهه ایجاد شده در این زمینه پرداختیم.

 سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ایران نهمین تولیدکننده شیر صنعتی در جهان و از صادرکنندگان مهم این محصول است، گفت: با وجود این، متأسفانه سرانه مصرف شیر در کشور ما پایین است و این موضوع بر سلامت افراد جامعه اثر می‌گذارد، لذا باید با دقت بیش‌تر از بروز چنین اشتباهاتی که در چرخه سلامت و اقتصاد جامعه اثرگذار است، جلوگیری کنیم.

وی در خصوص میزان آفلاتوکسین موجود در شیرهای تولیدی کشور گفت: آفلاتوکسین از نوعی قارچ تولید می‌شود که معمولا در علوفه موجود است و ناخواسته مقداری از آن به شیر منتقل می‌شود؛ اما باید بدانیم که میزان آفلاتوکسین شیر در هیچ جای دنیا به صفر نمی‌رسد. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه استانداردهای کشور ما در خصوص میزان آفلاتوکسین موجود در شیر بسیار سختگیرانه است، گفت: مثلاً در آمریکا با اینکه مصرف شیر بالاتر از ایران است، وجود 500 نانوگرم آفلاتوکسین در یک لیتر شیر  را قابل قبول می‌دانند، در حالی که استاندارد ما، 100 نانوگرم در یک لیتر است. استاندارد اروپا نیز 50 نانوگرم است.

وی افزود: در آزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم معمولاً متوسط میزان آفلاتوکسین، حدود 50 تا 60 نانوگرم است که نزدیک به استاندارد اروپا، بهتر از استاندارد تعیین شده خودمان و بسیار بهتر از آمریکاست. حریرچی درخصوص ادعای بروز سرطان ناشی از آفلاتوکسین نیز تأکید کرد: در کشور ما، میزان سرطان کبد ناشی از آفلاتوکسین بسیار نادر و انگشت‌شمار است که البته آن هم در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره نحوه نظارت بر سلامت شیر از آغاز تا تولید و بسته‌بندی محصول نهایی گفت: ما بر علوفه دام‌ها نظارت کامل داریم و خود دام‌ها نیز به‌طور مستمر معاینه می‌شوند؛ ضمن اینکه وقتی شیر تولید می‌شود، تولیدکنندگان، شیر دریافتی را آزمایش می‌کنند و وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی هم در مراحل تولید، طی بازدیدهای سرزده و متعدد، سلامت شیرها را بررسی و آزمایش می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه این نظارت پس از تولید نیز ادامه دارد، گفت: ما از محصول نهایی که به قفسه‌ فروشگاه‌ها می‌آید نیز به‌طور مرتب نمونه‌گیری می‌کنیم، به‌طوری که در ارزیابی‌های اخیر انجام شده، میزان آفلاتوکسین 5/ 97 درصد شیرهای پاستوریزه کشور در حد مطلوب بوده و درصد بسیار کمی نیز نیاز به بررسی داشته ولی در حدی نبوده که نیاز به جمع‌آوری باشد.   

حریرچی درباره شیر‌های غیرپاستوریزه نیز گفت: برای شیرهای فله‌ای و غیرپاستوریزه این معیارهای استاندارد و آزمایش‌ها اعمال نمی‌شود؛ البته این به معنای آن نیست که شیرهای سنتی نباید مصرف شود ولی ترجیح و توصیه ما همواره بر مصرف شیرهای پاستوریزه و لبنیات کم‌چرب است.

در پایان برنامه نیز مجریان و میهمان برنامه با خوردن یک لیوان شیر، به مخاطبان توصیه کردند تا مصرف روزانه شیر را در سبد غذایی خود قرار دهند و از این محصول ارزشمند غافل نشوند.

امتیاز شما