امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارگردان و تهیه‌کننده برنامه عنوان کرد
کارگردان و تهیه‌کننده برنامه عنوان کرد

کارگردان و تهیه‌کننده برنامه عنوان کرد «چهل‌تیکه» قرار نیست همیشه در گذشته بماند

مشاهده ۳۵۳
۱۳۹۸/۱۱/۰۲- ۱۱:۲۰
تعداد بازدید:353

کارگردان و تهیه‌کننده برنامه «چهل‌تیکه» گفت: این برنامه قرار نیست همیشه در گذشته بماند، ما گذشته را چراغی برای آینده قرار می‌دهیم و نمی‌گذاریم که مردم در گذشته بمانند، ما می‌خواهیم آدم‌ها از گذشته خود درس بگیرند و آینده زیباتری برای خود متصور باشند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل ازخبرگزاری ایسنا،الهام حاتمی  درباره ایجاد تغییرات در فصل دوم برنامه «چهل تیکه» گفت: هدف ما در سری اول برنامه این بود که «چهل‌تیکه» را در اوج به اتمام برسانیم، به‌گونه‌ای که اگر دوباره خواستیم برگردیم، مردم دوستش داشته‌ باشند. ما برنامه را به یک شاخص محبوب میان تماشاگران تبدیل کردیم؛ به طوری که با وجود عوض شدن مجری‌های آن، مخاطبان همچنان خود برنامه را دوست دارند.

وی با اشاره به تغییر مجری برنامه در سری دوم «چهل‌تیکه» افزود: چهل تیکه در فصل اول یک مجری و در فصل دوم یک مجری دیگر داشت. متن‌های برنامه باید برای مجری نوشته می‌شد و خاطره‌باز هم نبود و این یک معضل برای این برنامه به‌ حساب می‌آمد؛ البته علی‌رغم اینکه او مجری خوب و توانمندی است اما به‌ دلیل سن کم و اینکه کمتر اهل گپ‌وگفت هستند، برای کار ما مناسب نبودند.

این تهیه‌کننده با اشاره به دلایل فنی چنین تصمیمی عنوان کرد: گفت‌وگو کردن با اجرای پلاتو فرق دارد. ما دنبال یک مجری بودیم که خودش اهل خاطره باشد و با افراد گپ بزند. مجری فعلی برنامه «چهل تیکه» هیچ اجرای تلویزیونی در کارنامه‌اش ندارد. ایده ما این بود که یکسری بازی‌ها در برنامه خود داشته باشیم و برای پیاده کردن آن‌ها، می‌توانست کسی به برنامه بیاید که بازیگر هم باشد.

وی افزود: نکته دیگر این است که خیلی از دعوت‌شوندگان به برنامه ما هنرپیشه بودند و یک مجری تلویزیونی لزوماً خیلی بازیگری را نمی‌شناسد و آدمی می‌تواند در این حوزه حرف بزند که کنار چندین کارگردان کار کرده باشد که محمدرضا علیمردانی این ویژگی را دارد.

حاتمی در ادامه به نوع ارتباط مجری «چهل تیکه» با مهمانان برنامه اشاره و اظهار کرد: نکته دیگر در مورد محمدرضا علیمردانی این است که مهمان‌ها با او سمپاتی پیدا می‌کنند و او مورد اعتماد مهمان‌ها است. معمولا هنرپیشه‌ها وقتی به یک برنامه تلویزیونی دعوت می‌شوند، می‌ترسند که میزبانشان آن‌ها را اذیت کند، اما آقای علیمردانی این اعتماد را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما پیش از اجرا با یکدیگر صحبت می‌کنیم، اما همیشه یک چیزهایی را به او نمی‌گویم تا در نقطه طلایی برنامه، خود او هم این هیجان را درک کند و تلاش من این است تا قسمتی از برنامه و داستان را برای آقای علیمردانی بگویم. تمام مدت برنامه، از طریق هدفونی که در گوش مجری قرار دارد، با او در ارتباط هستم. مجری باید با نظرات کارگردان کنار بیاید و به نظراتش احترام بگذارد. در این زمینه اکثر مواقع با تعامل برنامه را پیش می‌بریم و سعی می‌کنیم که سر هر مسئله‌ای با یکدیگر گفتمان کنیم.

حاتمی‌با اشاره به فاکتورهای انتخاب مهمانان در برنامه «چهل‌تیکه»  عنوان کرد: گذشته مهمان‌ها برایم بسیار اهمیت دارد. آدم‌هایی را انتخاب می‌کنیم که گذشته جالب توجهی داشته‌ باشند و فیلم و عکس‌های آن نیز موجود باشد و تلاشمان این بوده‌ است تا از مهمانان شاخص در برنامه دعوت کنیم.

این کارگردان با بیان اینکه دعوت از بازیگران کم‌کار حوزه سینما و تلویزیون در روند کاری آن‌ها موثر است، خاطرنشان کرد: ما گیتی معینی و غلامحسین لطفی را در برنامه دعوت کردیم و بعد از برنامه شاهد آغاز فعالیت‌شان در عرصه هنر بودیم. ما به آدم‌ها یادآوری می‌کنیم که جواهرات ارزشمندی در جامعه وجود دارند که گاهی به‌دلیل مشغله‌های زیاد و روزمرگی آن‌ها را از یاد می‌بریم.

حاتمی در عین حال از حساسیت در دعوت کردن مهمان‌ها که برایش دشوار است سخن گفت و اظهار کرد: سخت‌گیر و وسواسی هستم و گاهی برنامه‌ها را به‌دلیل اینکه مهمان مدنظرم در آن حضور نداشته، کنسل کردم و این مسئله برای من به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه خوب نیست، اما هدف من، خروجی نهایی و خوب کار است.

کارگردان برنامه «چهل‌تیکه» اظهار کرد: مدتی پیش، جمله جالبی خوانده‌ بودم که که می‌گفت؛ «خاطره هرچیز جالب‌تر از واقعیت آن است.» وقتی شما از یک اتفاق و رنج خیلی بزرگ می‌گذرید و آن به خاطره تبدیل می‌شود، اگر زمانی به آن برگردید، فقط یک حس زیبا را حس خواهید کرد. از نظر من «چهل تیکه» این کار را با مخاطب می‌کند و آن‌ها را با لحظات و خاطرات زیبا زندگی‌شان روبه‌رو می‌کند و این امکان را به مخاطب می‌دهد که به آن روزها بازگردد و در لحظاتی حال خوبی داشته‌باشد.

وی افزود: گذشته بوی خوشی با خودش دارد، بوی آدم‌هایی که با ما بودند و دیگر نیستند. خیلی‌ها بعد از دیدن برنامه یک حس سرخوشی دارند و من بابت این اتفاق خیلی خوشحالم و همیشه هدفم از انجام این کارها، انرژی مثبت به مردم بوده‌است.

حاتمی‌بیان کرد: در برنامه «چهل‌تیکه» آدم‌ها با خودشان روبه‌رو می‌شوند و لحظات زیبایی خلق می‌شود و آدم‌ها از لحظه‌ای که هستند به لحظه و زمان دیگری پرتاب می‌شوند و این مثل سفر در زمان است و از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شوید و خیلی از لحظات برای مهمان‌ها زنده می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره برنامه شب یلدا و حضور در منزل محمدعلی کشاورز نسبت به ضبط تمامی‌برنامه‌ها در استودیو چهل‌تیکه گفت: شب یلدا، شب بزرگ‌ترها است و من بسیار علاقه‌مند بودم تا محمدعلی کشاورز مهمان برنامه ما باشد. ایشان قبول کردند اما به‌دلیل اینکه کمی ناخوش‌ احوال بودند و امکان داشت حال نامساعدی برایشان به‌وجود بیاید، من به این فکر افتادم که این قاعده را بشکنیم و به‌دیدن این شخصیت بزرگ‌ برویم. البته محمدعلی کشاورز ما را در ضبط برنامه بسیار همراهی کرد و این برنامه به یکی از بهترین برنامه‌ها تبدیل شد.

امتیاز شما