امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
حال و هوای انتخابات در گفت‌وگو با برنامه‌سازان این حوزه در معاونت سیما
حال و هوای انتخابات در گفت‌وگو با برنامه‌سازان این حوزه در معاونت سیما

به استقبال بهارستان

مشاهده ۲۰۰
۱۳۹۸/۱۱/۰۵- ۱۰:۰۶
تعداد بازدید:200

نظر به اهمیت و جایگاه حساس و سرنوشت‌ساز انتخابات مجلس شورای اسلامی و اهمیت انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی، شبکه‌های معاونت سیما ویژه‌برنامه‌هایی انتخاباتی تهیه و تولید کرده‌اند تا علاوه بر ایجاد شورونشاط انتخاباتی، معیار‌های مناسبی برای انتخاب افراد شایسته و اصلح ارائه دهند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  در این برنامه‌ها سعی بر آن است تا با انعکاس صدای مردم، انتظارات و توقعات آنان از نمایندگان دوره یازدهم مجلس نیز به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود. روابط عمومی معاونت سیما با برخی از برنامه‌سازان انتخاباتی تلویزیون گفت‌وگو کرده است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

 دیدگاه نخبگان در «میدان بهارستان» شبکه دو سیما

«میدان بهارستان» برنامه گفت‌وگومحوری است که در آن کارشناسان و خبرگان حوزه‌های مختلف ورزش، فرهنگ، اقتصاد، آموزش، امنیت و سیاست، دیدگاه‌ها و تجربیاتشان را درباره جایگاه مجلس و ابزارهای قانونی آن برای پیشبرد بهتر امور در این حوزه‌ها به بحث و گفت‌وگو می‌گذارند.

مرتضی یعقوبی، تهیه‌کننده «میدان بهارستان» درباره ساختار و قالب این برنامه گفت: در این برنامه سعی شده است که کارشناسان و متخصصان باتجربه رشته‌های مختلف با حضور در برنامه درباره مشکلات و موانع موجود در حیطه کاریشان صحبت ‌کنند. درواقع ما سعی داریم با بهره‌مندی از تجربیات و تخصص افراد در حوزه‌هایی همچون اقتصاد، خودروسازی، فرهنگ، درمان، نشر و مطبوعات و... مواردی را مطرح کنیم که بتوان با تغییر و اصلاح آن‌ها، به رفع موانع برای عملیاتی شدن کارها کمک کرد.

یعقوبی ادامه داد: در این برنامه، افراد با توجه به تجربیاتی که در نهادهای مختلف به دست آورده‌اند، به‌منظور برطرف‌سازی مشکلات و تسهیل مسیر پیش‌ رو به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند. کارشناسان غالباً مدیران سازمان‌ها، نهادها یا بازنشستگان و پیش‌کسوتان هر حوزه‌اند که با توجه به مجرب بودن در حوزه فعالیتشان به این برنامه دعوت شده‌اند. بررسی تاریخچه 10 دوره گذشته مجلس، مناظره‌های خیابانی با حضور شهروندان درباره انتخابات از دیگر بخش‌های این برنامه است.

وی افزود: در بخش دیگر برنامه، مهمانان که اغلب از مدیران سازمان‌ها، نهادها و... هستند، دیدگاه‌هایشان را در خصوص گام دوم انقلاب مطرح می‌کنند و اقداماتی که قرار است نهاد و سازمان مربوطه آن‌ها دراین‌باره انجام دهد، تبیین می‌شود. در این برنامه، میان‌برنامه‌هایی نیز پخش می‌شود که یکی از آن‌ها مناظره دو نفره درباره دیدگاهشان درباره مجلس یازدهم، کاستی‌ها و اشکالات برخی قوانین، انتخاب اصلح و تبلیغات است.

«میدان بهارستان» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی است که اجرای آن را محمد سلوکی برعهده دارد. این برنامه در 18 قسمت 40 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده و روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه قبل از خبر 20:30 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

 «پله سی و هفتم» و بررسی عملکرد و اختیارات مجلس

«پله سی و هفتم» عنوان برنامه جدید گروه سیاسی شبکه دو سیماست که به مناسبت نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، روانه آنتن این شبکه شده است. در هر قسمت از این برنامه، یک مسئله اساسی از مسائل پیش ‌روی تصمیم‌گیران کلان مدیریتی مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

 به گفته محمدرضا صباحی، تهیه‌کننده «پله سی و هفتم» این برنامه به دنبال آن است تا در روزهای منتهی به انتخابات مجلس به مخاطبانش کمک کند با آگاهی و دانش لازم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. این برنامه ترکیبی به دنبال آگاهی بخشی است و تهیه‌کننده امید دارد به این هدف دست یابد.

صباحی درباره روند شکل‌گیری برنامه «پله سی و هفتم» می‌گوید: در ابتدای شروع پیش‌تولید، هدف از ساخت این برنامه کمک به مخاطب عام برای فهم بهتر سازوکار مجلس بود. بر این اساس، موضوعات برنامه در بیست‌وشش محور مختلف معین شد. در ساخت این برنامه نیز از قالب‌های مختلف تولیدی از جمله موشن گرافیک، مستند، گزارش مردمی و گفت‌وگوی تخصصی بهره گرفته‌ایم. این برنامه به دور از شعارزدگی به دنبال آگاهی‌بخشی است.

وی درباره انتخاب موضوعات و محورهای برنامه گفت: در این برنامه سعی کرده‌ایم از طیف‌های مختلف و گرایش‌های متفاوت سیاسی و همچنین کارشناسان و متخصصان مجرب استفاده کنیم. در بخش پژوهش نیز با جمع‌آوری نکات مختلف حول هر موضوع، تلاش شده است نگاهی کل‌نگر به مخاطب داشته باشیم. به همین دلیل موضوعاتی مثل مسائل اقتصادی (ارزش پول ملی یا ساختار بودجه‌ریزی کشور)، حوزه خانواده (بحث جمعیت)، آموزش‌وپرورش، محیط‌زیست، آموزش عالی، ورزش و ... که در مجلس آینده نیاز به پیگیری خواهد داشت، در این برنامه بررسی می‌شود.

«پله سی و هفتم» در 26 قسمت تولید شده و روزهای زوج ساعت 19:30 روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

صباحی، تهیه‌کننده برنامه «انتخاب یازدهم» نیز هست که روی آنتن شبکه پنج می‌رود. او درباره این برنامه هم گفت: هدف از ساخت این برنامه، آگاهی‌بخشی و بالا بردن دانش مردم برای رسیدن به انتخابی درست است که ما با بهره‌گیری از گروه متخصص پژوهشی، در قالب 30 قسمت به بیان اهم موارد مرتبط با مجلس شورای اسلامی‌پرداخته‌ایم. هدف ما کمک به انتخابی آگاهانه است تا شاهد روی کار آمدن مجلسی قوی و جوان باشیم.

صباحی در توضیح ساختار این برنامه اضافه کرد: برنامه «انتخاب یازدهم» از بخش‌های متنوعی برای انتقال محتوایش استفاده کرده و در قالب رئال موشن تهیه شده است.

وی گفت: ازآنجاکه مفاهیم مرتبط با انتخاب آگاهانه انتزاعی است، تصویرسازی و استفاده از توانایی موشن‌گرافیک برای انتقال محتوا در آن الزامی است. قبول این کار طاقت‌فرسا تنها با همکاری گروه محتوایی و تولیدی امکان‌پذیر بود و امیدمان اثرگذاری هرچه بیش‌تر برای مشارکتی فعال و آگاهانه است.

صباحی گفت: قالب تولید برنامه و همچنین جنس موضوعات مطرح‌شده، این نوید را به ما می‌دهد که مخاطب با برنامه «انتخاب یازدهم» ارتباط برقرار کند و در کنار آموزش، به انتخابی درست برسد. هدف ما اجباری کردن انتخاب نیست، بلکه تنها به دنبال بالا بردن دانش موردنیاز برای رسیدن به انتخابی درست هستیم. امیدوارم مجموعه صداوسیما با حمایت از تولیدکنندگان جوان و فرصت دادن به ظهور و بروز دیدگاه‌‌های نو، به جایگاهی که باید در افکار عمومی و آموزش‌های عمومی داشته باشد، دست یابد.

«انتخاب یازدهم» هر پنجشنبه ساعت 21:30 روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

 مفاخر، نخبگان و سیاسیون در «کارستان» شبکه سه

«کارستان» شبکه سه درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌با شخصیت‌های برجسته سیاسی، مفاخر و نخبگان کشور گفت‌وگو می‌کند.

 حامد چهاردوری، تهیه‌کننده «کارستان» در خصوص فرآیند تولید این برنامه گفت: مجموعه تلویزیونی «کارستان» کاری از گروه سیاسی شبکه سه سیما درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در این مجموعه، ساختار جدیدی طراحی کرده‌ایم به طوری که در دو حوزه ساختار و محتوا، نوآوری داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برنامه «کارستان» دارای سه بخش گفت‌وگو با شخصیت‌های برجسته سیاسی، مفاخر و نخبگان کشور‌ و گزارش‌های پشت‌صحنه است. همچنین خواننده‌های مشهور اقوام با زبان‌ها و گویش‌های محلی در کنار سایر خوانندگان کشور به نمایندگی از مردم ایران در این برنامه حضور دارند. مجریان «کارستان» شهرام شکیبا، محمد قاسمی و پدرام آبدان هستند. در بخش استندآپ کمدی این برنامه، علیرضا مسعودی، سامان گوران و بهزاد قدیانلو نیز هنرنمایی می‌کنند.

چهار دوری گفت: برای اولین بار در تلویزیون ما از دکور 360 درجه استفاده کرده‌ایم. نمای دکور، قسمتی از کشور عزیزمان ایران است و چهارراهی درون‌شهری را طراحی کرده‌ایم که در هر گوشه‌اش اتفاقات مختلفی می‌افتد و دربرگیرنده گفت‌وگو با نخبگان کشور، شخصیت‌های شناخته‌شده در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بازیگران و ... است. زبان این برنامه کاملاً نرم است و هدفش کمک به پرشورتر شدن فضای انتخاباتی است. سعی ما این بوده که محتوای سیاسی خشک را با بیانی نو و شادی‌آفرین به مخاطبان ارائه دهیم.

تهیه‌کننده «کارستان» تمایز این برنامه را از دیگر برنامه‌های انتخاباتی، در ساختار و محتوا دانست و افزود: ازجمله تمایزهای این برنامه ایستادن تماشاگران در این دکور شهری است که برای اولین بار اجرا شده است. در استندآپ کمدی‌ها موضوعات سیاسی و اجتماعی در قالب طنز بیان می‌شود. در بخش «گفت‌وگو»، انتظارات و مطالبات مردم از مجلس یازدهم مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد و در تولید این برنامه تمام تلاشمان معطوف به این است تا به تشکیل مجلسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی‌کمک کنیم.

چهار دوری با اشاره به تلاش گروهی 150 نفره در این برنامه اظهار داشت: در اتاق فکر این مجموعه از ظرفیت جامعه دانشگاهی، هنرمندان، نویسندگان حوزه طنز، تولیدکنندگان محتوای سیاسی و روزنامه‌نگاران استفاده کرده‌ایم. وی درباره بازخوردهای این برنامه گفت: خوشبختانه تاکنون این برنامه با استقبال خوب بینندگان روبه‌رو شده و امیدواریم با پخش قسمت‌های دیگر «کارستان» شاهد جلب رضایت بیش‌تر مردم عزیزمان از این برنامه باشیم. یکی دیگر از مواردی که موجب خوشحالی ما شده، بازنشر قسمت‌های مختلف این برنامه در پایگاه‌های خبری است.

«کارستان» از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 16:30 از شبکه سه سیما پخش می‎شود.

 بررسی نقش و اولویت‌های مجلس یازدهم

 شبکه چهار سیما در ویژه‌برنامه انتخاباتی‌اش برنامه‌ای در قالب رادیو تصویری تهیه کرده است. برنامه «رادیو انتخاب» عنوان ویژه‌برنامه شبکه چهار است که غلامرضا محمدقاسمی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را برعهده دارد.

در این برنامه، مجری با کارشناسان به بررسی مسائل و موضوعات حوزه‌های مختلف پزشکی، صنعت، بازرگانی، زنان، حوزه اجتماعی و... گفت‌وگو می‌کند و نقش مجلس در این حوزه‌ها را به بوته نقد و بررسی می‌گذارد. ارزیابی اولویت‌های مجلس آینده برای تسهیل امور و رفع مشکلات، بخش دیگری از این برنامه است.

محمد قاسمی‌گفت: در این برنامه ترکیبی که اجرای آن را شاهین احمدیان بر عهده دارد با 70 کارشناس در حوزه‌های مختلف در خصوص نقش و اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های گوناگون همچون آموزش‌وپرورش، محیط‌زیست، فرهنگ، سیاست خارجی و... گفت‌وگو می‌شود.

وی افزود: این برنامه علاوه بر گفت‌وگو، شامل بخش‌های مختلفی همچون «مرور ادوار مجلس» (درباره تاریخچه مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف) است. افزون بر این، برخی قوانین انتخاباتی و آیین‌نامه داخلی مجلس هم در این برنامه بررسی می‌شود. «قصه‌های ما» شامل داستانک‌های انتخاباتی، موشن‌گرافیک و بررسی رویدادهای گذشته انتخابات مجلس، از دیگر بخش‌های برنامه «رادیو انتخاب» است.

«رادیو انتخاب» تا زمان برگزاری انتخابات یازدهم مجلس، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه ساعت 20:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

 ارزیابی رویدادهای مجلس از زبان نمایندگان سابق

شبکه پنج سیما در برنامه «مجلسی‌ها» به سراغ نمایندگانی رفته است که در دوره یازدهم مجلس حضور ندارند.

 مهدی علی‌پور، تهیه‌کننده برنامه «مجلسی‌ها» درباره ساختار این برنامه گفت: در این برنامه با نمایندگان سابق مجلس گفت‌وگو و رویدادهای دوره‌های قبلی مجلس ارزیابی خواهد شد.

تهیه‌کننده «مجلسی‌ها» افزود: مهمانان این برنامه درباره ساختار مجلس، خاطرات تلخ و شیرین مجلس و لوایح و طرح‌هایی که در مدت‌زمان نمایندگی‌شان پیگیری شده و به نتیجه نرسیده، یا لوایح و طرح‌هایی که به دلایل مختلف پیگیری نشده است، صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این برنامه همچنین انتظارات مردم از مجلس و تناسب توقعات مردم با ساختار و قوانین مجلس بررسی می‌شود. «مجلسی‌ها» همچنین وظایفی را که نمایندگان مجلس در دوران نمایندگی‌شان متعهد به اجرای آن می‌شوند، مورد واکاوی قرار می‌دهد.

علی‌پور ادامه داد: اینکه اصولاً وعده‌های نمایندگان تا چه حد در حیطه وظایف و مسئولیت‌هایشان است و امکان تغییر ماهیت نمایندگی بومی‌به ملی چگونه میسر است، از دیگر مباحثی است که در این برنامه بررسی می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه «مجلسی‌ها»، مصاحبه مردمی را بخش‌ دیگری از این برنامه عنوان کرد که در آن نام یکی از نمایندگان مجلس مطرح و از مردم درباره این نماینده سؤالاتی پرسیده می‌شود؛ همچنین از آنان سؤال می‌شود که یک نماینده باید چه خصوصیاتی داشته باشد. پرداختن به سوابق اجرایی نمایندگان و توضیح دادن درباره مسائلی همچون تفاوت طرح و لایحه، چگونگی انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس و... از دیگر بخش‌های این برنامه است.

علی‌پور خاطرنشان کرد: این ویژه‌برنامه علاوه بر گفت‌وگو، شامل بخش‌هایی همچون موشن‌گرافیک در خصوص کارکرد‌های مجلس و معرفی مهمان برنامه است، به طوری که میزان رأی آن‌ها در قالب موشن‌گرافیک و اینفوگرافیک به تصویر کشیده می‌شود.

برنامه «مجلسی‌ها» کاری از گروه سیاسی است که در ۳۰ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی هر پنجشنبه ساعت ۱۶ تا زمان برگزاری انتخابات بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

 «اولی‌ها» در شبکه امید

حضور رأی «اولی‌ها» در انتخابات، صحنه‌های زیبایی از مشارکت سیاسی این قشر فعال را به نمایش خواهد گذاشت. شبکه امید سیما به‌عنوان شبکه تخصصی نوجوانان، به‌منظور مشارکت هرچه بیش‌تر مردم و جوانان در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ویژه‌برنامه «اولی‌ها» را تولید کرده و روی آنتن فرستاده است.

 سینا هوشمندی‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه «اولی‌ها» با اشاره به اهمیت حضور رأی اولی‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی‌گفت: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و رسیدن نوجوانان و جوانان کشور به سن حق رأی، شبکه امید برنامه‌ای را با عنوان «اولی‌ها» روی آنتن می‌برد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در انتخابات این دوره مجلس، رأی اولی‌ها هستند، این گروه سنّی نـقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در انتخابات سرنوشت‌ساز کشور دارند.

تهیه‌کننده «اولی‌ها» تصریح کرد: در هر قسمت از برنامه، هفت نفر از نوجوانان و جوانانی که به سن قانونی برای رأی دادن رسیده‌اند و قرار است در انتخابات مجلس شورای اسلامی‌شرکت کنند، در برنامه حضور می‌‌یابند و گوینده‌ای که پشت دوربین نشسته، سؤالاتی از آن‌ها می‌پرسد. روند این پرسش و پاسخ‌ها به این شکل است که ابتدا مقدمه‌ای درباره انتخابات بیان می‌شود و در نهایت با طرح سؤالاتی، مطلب را به نماینده‌های مجلس ربط می‌دهیم. ما موضوعات مختلفی ازجمله حضور چشمگیر زنان در مجلس، بحث درآمد نماینده‌ها، شفافیت آرای آن‌ها و ... را هم مطرح می‌کنیم. هر قسمت از برنامه حدوداً هشت دقیقه است.

این تهیه‌کننده افزود: دهه هشتادی‌ها برای اولین بار در انتخابات حضور خواهند یافت؛ اتفاقی که فضای مثبتی ایجاد کرده و به آن‌ها احساس استقلال داده است تا با استفاده از عقل و فکرشان در ساختن آینده خود سهیم باشند. در این برنامه هم نگاه‌های مختلفی وجود دارد، جالب است که خیلی از آن‌ها می‌گویند که اگر رأی ندهند انگار در آینده مملکت‌شان تأثیر ندارند. در سوی دیگر، برخی‌ها هم نظر دیگری دارند؛ ولی نباید فراموش کنیم، هنگامی اثرگذاری بیش‌تر می‌شود که گروه‌های مختلفی را جلوی دوربین بیاوریم و قالب این برنامه هم به همین شکل است.

سن نماینده‌ها و لزوم جوان‌سازی مجلسی‌ها، تحرک و پویایی وضعیت علمی نماینده‌ها و... برخی از مواردی‌ است که قرار است در برنامه «اولی‌ها» به آن پرداخته شود؛ موضوعی که هوشمندی‌نژاد درباره آن گفت: در بخشی از این برنامه، بچه‌ها را جای یکی از نمایندگان می‌گذاریم و درباره برخی موضوعات از آن‌ها نظرخواهی کنیم. بعضی اتفاقات مجلس هم در بخش دیگری از برنامه دنبال می‌شود.

هوشمندی‌نژاد می‌گوید: رابطه فضای مجازی با انتخابات، کارزار‌های تبلیغاتی، درآمد و حقوق نمایندگان مجلس هم از موضوعات دیگری است که به آن‌ها می‌پردازیم. همچنین یکی از قسمت‌ها هم به سوگندنامه نمایندگان اختصاص دارد. علاوه بر این‌ها تعطیلات مجلس، موضوع دیگری است که آن را در مدنظر قرار داده‌ایم.

وی گفت: کارگردانان و برنامه‌سازان باید هر برنامه‌ای را در جهتی پیش ببرند که به فضای مطلوب رسانه‌ای آن کشور نزدیک شود و این جریانی است که در همه دنیا هم وجود دارد.

برنامه «اولی‌ها» در 40 قسمت هشت دقیقه‌ای به‌صورت میان‌برنامه و در ساعات مختلف شبانه‌روز از شبکه امید پخش می‌شود.

 

 

امتیاز شما