امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تدارک ویژه شبکه مستند برای دهه فجر

مشاهده ۱۰۱۳
۱۳۹۸/۱۱/۰۷- ۱۱:۰۷

شبکه مستند هم‎زمان با دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی چند مجموعه مستند ویژه آماده پخش می‎کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مجموعه‌ها تلاش شده است که به ابعاد مختلفی از انقلاب اسلامی قبل و پس از آن و پیشرفت‌های کشور در دهه‌های اخیر پرداخته شود که از آن جمله می‎توان به پشت پرده‌هایی از حکومت پهلوی، پیشرفت‌های صنعتی، عمرانی و پزشکی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد.
مجموعه مستندهای «در برابر طوفان»، «ابرها»، «راه سلامت»، «قصه دیار ما» و ... از جمله آثاری است که در دهه فجر از شبکه مستند پخش می‎شود.


جدیدترین قسمت‌های «در برابر طوفان» در شبکه مستند
مستند «در برابر طوفان» یکی از مجموعه مستندهای پرمخاطب چند سال اخیر صداوسیما درباره پهلوی است که در دهه فجر انقلاب اسلامی از تلویزیون پخش می‌شود. فصل سوم از این مجموعه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی نقویان در شبکه مستند تولید شده است و به‌زودی از این شبکه پخش می‎شود. این مجموعه مستند روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است؛ نمایش صداها و تصاویر آرشیوی دیده نشده از حکومت پهلوی و افراد نزدیک به دربار مجموعه مستند متفاوتی از پهلوی ساخته است. این مجموعه مستند که در دو فصل قبلی موضوعاتی نظیر اقتصاد، ارتش، فرهنگ و هنر، آموزش و پروش، ساواک، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مذهب، مطبوعات و زندگی خصوصی حکومت محمدرضا پهلوی را به نمایش گذاشته بود این بار و در فصل سوم به سراغ یک سال آخر حکومت پهلوی رفته و اتفاقات ویژه آن را به نمایش درآورده است. «در برابر طوفان 3» از تابستان 1356 آغاز شده و تا زمستان 1357 را روایت می‌کند؛ در این مجموعه اتفاقاتى بررسی می‎شود که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است، از آن جمله می‌توان به مصادیق حمایت کشورهای خارجی از محمدرضا پهلوی و آغاز موج انقلاب در تمام استان‌های کشور اشاره کرد. بسیاری از تصاویر آرشیوی این مجموعه برای اولین بار در تلویزیون به نمایش درمی‎آید. این مجموعه مستند در 10 قسمت 60 دقیقه‌ای تولید شده است و در ایام دهه فجر امسال از شبکه مستند پخش می‎شود.


نمایشی متفاوت از نیروهای متخصص داخلی در مستند «اَبَرها»
مستند «اَبَرها» دیگر تولید شبکه مستند است که به زودی از تلویزیون و شبکه مستند پخش می‎شود. این مجموعه مستند که به کارگردانی احسان فولادی تولید شده است درباره ده پروژه صنعتی بزرگ و حساس در کشورمان است که به تازگی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. هر کدام از این پروژه‌ها تاثیرگذاری بسیار زیادی در حوزه‌های مخصوص به خود داشتند و ساخت آنان تحول زیادی در صنعت کشورمان رقم زده است. او با اشاره به پروژه‌هایی که در این مستند به نمایش درآمده است گفت: از جمله پروژه‌هایی که در این مجموعه مستند بررسی شده است می‌توان به «سکوی نفتی امیرکبیر»، «کشتی افراماکس بوشهر»، «پل طبیعت»، «بزرگراه طبقاتی صدر»، «بندر شهید بهشتی چابهار»، «راه آهن چابهار- زاهدان»، «پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس» و ... اشاره کرد. وجه مشترک تمام این پروژه‌های انتخاب شده، اجرای آن توسط نیروهای متخصص داخلی در کنار عظمت و بزرگی آن است. در بسیاری از این پروژه‌ها، نیروهای متخصص داخلی نقش بسیار پررنگی داشتند. علاوه بر این تمام پروژه‌ها در چند سال اخیر ساخته شده‌اند و اصلا قدیمی نیستند. مستند «اَبَرها» در 10 قسمت 30 دقیقه‌ای ساخته شده است و در هر قسمت ماجرای ساخت هر پروژه را معرفی کرده و کارکردهایش را برمی‌شمرد.


«توریست‌های سلامت» از توانمندی پزشکی ایران می‌گویند 
«توریست سلامت» یکی از اصطلاحات رایج در حوزه سلامت است و به افرادی اطلاق می‌شود که به قصد درمان وارد کشور دیگری می‌شوند. این توریست‌ها دارای منافع زیادی برای کشور مقصد هستند که از آن جمله می‌توان به ارز آوری برای کشور اشاره کرد. کشور ما یکی از کشورهای مهم منطقه است که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارد و توریست‌های زیادی همه ساله برای درمان به کشورمان سفر می‌کنند.

مستند «راه سلامت» به منظور نمایش همین موضوع در 11 قسمت ساخته شده است و نشان می‌دهد که توانمندی پزشکان کشورمان و تجهیزات بیمارستان‌های ما نسبت به دیگر کشورهای منطقه تا چه اندازه بالا است که باعث می‌شود بیماران کشور ما را برای درمان خود انتخاب کنند. در حقیقت این مستند به خوبی نشان می‌دهد که علم پزشکی ما پس از پیروزی انقلاب تا چه اندازه پیشرفت کرده است. در این فیلم علاوه بر موضوع توریست پزشکی، جاذبه‌های گردشگری کشورمان نیز تا حدی به نمایش درآمده است. مجموعه مستند «راه سلامت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رسول لطفی در 11 قسمت 40 دقیقه‌ای در شبکه مستند تولید شده است و به زودی از شبکه مستند به نمایش درمی‎آید.


از کنگاور تا فرمهین با انقلاب اسلامی
از دیگر مستندهای تولیدی شبکه مستند در فجر انقلاب اسلامی می‌توان به «قصه دیار ما» اشاره کرد. مستندی دو قسمتی که به انقلاب اسلامی در شهرهای کوچک پرداخته است. قسمت نخست این مستند تحت عنوان «ژاندارم» درباره قیام مردم کنگاور است و قسمت دوم آن با نام «عیسی کدخدا» به قیام مردم روستای فرمهین از توابع استان مرکزی و نقش عیسی کدخدا در تقویت جنبش‌های انقلابی پیش از انقلاب پرداخته است. این مجموعه را یزدان پرونده کارگردانی کرده است و سید محمد حسین‌هاشمی تهیه‎کننده آن است.


سخنرانی‌های شنیده‌نشده دهه 60 در تلویزیون
مجموعه «صدای انقلاب»، «کاست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احمد کشاورز در 60 قسمت تولید شده است و به بازپخش جنجالی‌ترین سخنرانی‌های دهه شصت می‌پردازد. این مجموعه، تولید شبکه مستند سیما است و به صورت میان برنامه‌های یک‎ونیم تا دو‌ونیم دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. این مجموعه به پخش سخنرانی‌های شنیده نشده و یا کمتر شنیده شده‌ای از آیت‌الله مطهری، مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره)، شهید باهنر و شهید مطهری درباره موضوعات مختلفی مثل انقلاب، دفاع مقدس، محرم و ... اختصاص دارد.


«اولین‌ها» در شبکه مستند
میان برنامه «اولین‌ها» به تهیه‌کنندگی علی نقویان در 40 قسمت تولید شده است و به صورت میان برنامه‌های یک‎ونیم دقیقه‎ای روی آنتن می‌رود. «اولین‌ها» به پیشرفت‎های ایران که برای اولین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاده است، اشاره دارد. دستاوردهایی که در 4 دهه گذشته و بعد از انقلاب رخ داده است، مثل اولین لوکوموتیو، صادرات فولاد، اولین خودرو برقی و ...

امتیاز شما