امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
تلویزیون سکوی پرتاب مستندساز انقلابی؛
تلویزیون سکوی پرتاب مستندساز انقلابی؛

شلیک مستندسازان انقلابی به تحریف‌کنندگان تاریخ

مشاهده ۵۷۴
۱۳۹۸/۱۱/۱۲- ۱۳:۰۶
تعداد بازدید:574

هجم مستندهای تولید شده برای تحریف حوادث انقلاب و وارونه جلوه دادن حقیقت در رسانه‌های معاند مستندسازان کشور را بر آن داشته تا برای بیان واقعیت دست به کار شوند و با هنرشان حقایق را برای نسل جدید به تصویر بکشند. ایمان گودرزی مستندساز در یادداشتی که در هفته نامه صداوسیما چاپ شده به این موضوع پرداخته است:

به نظر من محل دیده شدن فیلم‌های مستند در نوع و گونه‌های مختلفی که در این گونه از فیلم وجود دارد، تلویزیون است. این رسانه با اختلاف زیادی از دیگر انواع رسانه‌های سمعی و بصری، به لحاظ گستردگی مخاطب جلوتر از دیگر رقبایش قرار دارد.

حتی باید گفت، تلویزیون کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن مستندساز به مخاطب فراهم کرده است. این در سراسر دنیا مرسوم است و هنوز هیچ رسانه‌ای نتوانسته است جای این جعبه جادویی را بگیرد.

اینجا البته یک اتفاق شیرین دیگر هم رقم می‌خورد و آن دیده شدن خود مستندساز است، به طوری که تلویزیون نقش سکوی پرتاب را برای بچه‌های مستندساز دارد.

این رسانه، تولیدات مستندسازان را در معرض دیده شدن و در ادامه، نقد مخاطبان و کارشناسان قرار می‌دهد. می‌توانم به جرات بگویم تلویزیون خانه دوم مستندسازان به شمار می‌آید.

در بین گونه‌های مختلف سینمای مستند، مستندهای تاریخی و تاریخ انقلاب اسلامی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. البته در این حوزه نقاط ضعفی وجود دارد و از جمله این نقاط ضعف، مناسبتی نگاه کردن به این دسته از مستندهاست. به این ترتیب این دسته از مستندها عموما در کلیشه‌های تکراری باقی می‌مانند. پژوهش‌های سطحی و دم‌دستی هم دومین اتفاق بد این مستندها محسوب می‌شود. به این ترتیب چنین مستندهایی عملا در شکل و ساختار و متاسفانه حتی در محتوا هم، نمی‌توانند نمره قابل قبولی بگیرند.

با این حال، مستندهای بخش انقلاب اسلامی‌که از ساختار محکم و پژوهش درستی برخوردار هستند و روایت دقیق و به دور از شعارزدگی دارند؛ جدای از ارائه اطلاعات درست به مخاطبان و تبیین یک تاریخ پر شکوه، در برابر رسانه‌های بیگانه می‌ایستند. یک فیلم مستند، اینجا دیگر از به هم چسبیدن فریم‌ها در اندازه دیجیتال و صفر و یک‌ها نیست.

به جرات می‌توانم بگویم مستندساز انقلابی به این ترتیب وارد یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار شده است و تک‌تک 24 فریمی‌که یک ثانیه از فیلم را روایت می‌کند، شلیک‌های بی‌امان به سمت رسانه‌هایی است که ماموریت آن‌ها تحریف تاریخ ایران اسلامی است. مستندهای برگرفته از سوژه‌های انقلاب اسلامی هم روایت تاریخ را به مخاطب انتقال می‌دهد و هم همچون چراغی بصیرت‌افزا مسیر را روشن می‌کند.

در شرایطی که این روزها با انواع هجمه از سوی رسانه‌های وابسته به دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی مواجهیم، مستندسازان انقلابی بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت نقاط ضعف و قوت خود هستند تا در این مقطع تاریخی و در تراز گام دوم انقلاب اسلامی، به ایفای نقش بی‌بدیل خود در عرصه رسانه بپردازند. راه برای مستندسازان انقلابی باز است؛ باشد که همت کنند و آینده روشن‌تری بسازند.

امتیاز شما