امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
با همکاران شبکه «هیسپان تی‌وی» به مناسبت نهمین سال فعالیت این شبکه
با همکاران شبکه «هیسپان تی‌وی» به مناسبت نهمین سال فعالیت این شبکه

به سوی آن سوی دنیا

مشاهده ۶۵۶
۱۳۹۸/۱۱/۱۹- ۱۳:۵۴
تعداد بازدید:656

شاید زمانی که اولین تصاویر از شبکه بین‌المللی اسپانیایی‌زبان «هیسپان تی‌وی» مخابره شد، کم‌تر کسی تصور می‌کرد که روزی این شبکه نوپای ایرانی در این مدت زمان اندک بتواند به عنوان رقیبی برای رسانه‌های قدرتمندی همچون CNN اسپانیایی، تله‌سور ونزوئلا، RTVE اسپانیا و... تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بهمن 1390 سر آغاز طلوع رسانه‌ای بود باصدایی متفاوت برای کسانی که به دنبال حقایق دنیای پیرامون خود بودند. امسال این شبکه وارد نهمین سال فعالیت خود می‌شود. «هیسپان تی‌وی» به عنوان اولین شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان در غرب آسیا، با هدف زدن پل دوستی و درک متقابل میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین قدم به عرصه وجود گذاشت تا انحصار رسانه‌های جریان سلطه را درهم بشکند.

شبکه «هیسپان تی‌وی» برنامه‌های مختلفی را تهیه و تولید می‌کند؛ از گزارش‌های خبری گرفته که سعی در پوشش دقیق و بی‌طرفانه وقایع جهان دارد تا گزارش‌های به‌روز و روشنگرانه به‌منظور ارضای نیاز ذهن‌های کاوشگر در زمینه محتواهایی که اغلب رسانه‌های دیگر، آن‌ها را نادیده می‌گیرند. هیسپان تی‌وی، همچنین با پخش فیلم‌های ایرانی، فرهنگ صحیح ایرانی - اسلامی و سبک زندگی ایرانیان را به مردم آمریکای لاتین معرفی می‌کند. تولید فیلم‌های مستند و برنامه‌های فرهنگی و سیاسی متنوع با کیفیت بالا برای مخاطب اسپانیایی‌زبان از دیگر اهداف این شبکه به شمار می‌رود. چشم‌انداز اصلی هیسپان‌تی‌وی، معرفی این شبکه به‌عنوان شبکه‌ای کارآمد، مؤثر و یکی از منابع عمده دریافت اخبار از دید مخاطبان اسپانیایی‌زبان است. مقابله با نظام سلطه رسانه‌ای قدرت‌ها با پوشش مستقیم و بی‌واسطه رویدادها و دسترسی مخاطبان اسپانیایی‌زبان به اخبار ایران و جهان اسلام، بدون دروازه‌بانی رسانه‌های موسوم به «جریان اصلی»، در کنار ارائه گفتمان انقلاب اسلامی و تقویت شناخت نسبت به اسلام اصیل برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان ازجمله اهداف اصلی تأسیس و ادامه حرکت این شبکه به شمار می‌رود. فعالیت «هیسپان‌تی‌وی» در این هشت سال با انواع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها از قبیل مشکلات مالی، قطع ارتباطات ماهواره‌ای و یا مسدود کردن حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. همه این سنگ‌اندازی‌ها به دلیل رویکرد «هیسپان‌تی‌وی» در بازتاب بی‌طرفانه رویداد‌ها بود به‌نحوی‌که آن‌چنان برای کشورهایی با خوی استکباری سخت آمد که از هیچ تلاشی برای مسدود کردن دسترسی مردم اسپانیایی‌زبان به تولیدات این شبکه فروگذار نکردند. به مناسبت فرارسیدن هشتمین سالروز تأسیس شبکه اسپانیایی‌زبان «هیسپان تی‌وی» با برخی از مدیران و مسئولان این شبکه گفت‌وگو کرده‌ایم.

 استکبارستیزی، نقطه مشترک ایران و کشورهای آمریکای لاتین

 فهیمه اسماعیل‌پور، مدیر تولید برنامه‌ها و مستندهای شبکه «هیسپان تی‌وی» در خصوص مهم‌ترین اتفاقاتی که در بخش تولید برنامه و مستند برای این شبکه رقم خورده است، گفت: ما در یک سال گذشته، برنامه‌های جدیدی به جدول پخش شبکه اضافه و تلاش کردیم تا حتی‌الامکان از تولیدات داخلی استفاده کنیم. برنامه‌هایی همچون «فراسکو» که با نگاهی طنز به مسائل و تحولات سیاسی روز جهان می‌پردازد، یا برنامه «ال توکه» که بیش‌تر حول موضوعات متنوع خارج از حوزه سیاست می‌چرخد و مسائلی را موردتوجه قرار می‌دهد که از جذابیت‌های خاصی برای مخاطبان برخوردارند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات مهمی‌که در یک سال اخیر در «هیسپان تی‌وی» شاهد بوده‌ایم، تهیه جدول پخش ویژه‌ای برای روزهای پایانی هفته برای مردم آمریکای لاتین بود. البته ما پیش‌تر هم برنامه‌هایی را که ماهیت خبری کم‌تری داشتند، برای آخر هفته در نظر می‌گرفتیم؛ مثلاً برنامه‌هایی مثل «ایران» را پخش می‌کردیم که به جاذبه‌های گردشگری ایران می‌پردازد و در کنار آن نیز نمایش فیلم‌های سینمایی را در دستور کار داشتیم.

اسماعیل‌پور در خصوص عملکرد شبکه «هیسپان تی‌وی» در پوشش تحولات کشورهایی همچون ونزوئلا و بولیوی گفت: در یک سال گذشته، توانسته‌ایم در بازتاب دادن اتفاقات مرتبط با این دو کشور بسیار خوب عمل کنیم و حتی مصاحبه‌ای اختصاصی با اوو مورالس، رئیس‌جمهور برکنار شده بولیوی انجام دادیم که بسیار موردتوجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ماجرای شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز ما تقریباً دو هفته به‌صورت ویژه به این موضوع پرداختیم و علاوه بر پخش زنده و ارتباطات با کارشناسان مختلف، محتواهایی را نیز در این زمینه تولید کردیم که به‌صورت برنامه، نماهنگ و... روی آنتن این شبکه رفت.

او در ادامه به استقبال مخاطبان اسپانیایی‌زبان از نمایش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در «هیسپان تی‌وی» اشاره کرد و افزود: برای مثال سریال حضرت یوسف (ع) و حضرت مریم(س) با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد و هم‌اکنون نیز همچنان هفته‌ای یک فیلم ایرانی برای مخاطبان «هیسپان تی‌وی» پخش می‌شود.

مدیر تولید برنامه‌ها و مستندهای «هیسپان تی‌وی» در خصوص برنامه‌های این شبکه برای آینده عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در بودجه و البته تحریم‌های رسانه‌ای با آن‌ها مواجهیم، تمرکز خود را روی تولیدات داخلی معطوف کرده‌ایم و سعی داریم تا برنامه‌های متنوع‌تری را در موضوعات مختلف اعم از هنری، فرهنگی و سیاسی از داخل ایران تهیه و پخش کنیم. البته در کنار این اقدامات، در تلاشیم تا آثار مشترکی را نیز با کشورهای آمریکای لاتین تولید کنیم.

وی در پایان گفت: «هیسپان تی‌وی» به لطف برنامه‌سازی در کشورهای آمریکای لاتین و استفاده از خبرنگاران و مجربان بومی توانسته است به مرجع مهمی‌برای دریافت اخبار تبدیل شود؛ اما متأسفانه اخیراً به دلیل مشکلات مالی، نتوانسته‌ایم همانند گذشته عمل کنیم که این امر قطعاً در ادامه می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. به جرات می‌توانم بگویم که کارمندان این شبکه چه در داخل و چه افرادی که در خارج از ایران با ما همکاری دارند، بدون توجه به این مشکلات و موانع، با روحیه انقلابی کار می‌کنند تا بتوانیم به وظیفه خود که همان بازتاب بی‌طرفانه اخبار و تحولات در اقصی نقاط جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه است، عمل کنیم.

 کارکنان «هیسپان تی‌وی» جهادی عمل می‌کنند

 مهدی صفری، مدیر وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی «هیسپان تی‌وی» با اشاره به مخاطب در خور ‌توجه این شبکه و وب‌سایت آن در میان مردم اسپانیایی‌زبان سراسر دنیا عنوان کرد: اگرچه همانند بسیاری از شبکه‌های برون‌مرزی، «هیسپان تی‌وی» نیز با موانع و مشکلاتی در مسیر فعالیت حرفه‌ای خود مواجه است، تلاش و همت کارکنان بخش وب‌سایت به نحوی بوده که شاهد تنوع بیش‌تری در خبرهایمان بوده‌ایم و ازلحاظ فنی نیز محتواهای تولیدی ما بهتر و غنی‌تر شده است.

وی ادامه داد: دبیران خبر و شبکه‌های اجتماعی به‌طور مداوم و در حین کار، آموزش‌هایی را در خصوص نحوه تهیه و تنظیم خبر دریافت می‌کنند که خوشبختانه این آموزش‌ها در چند سال اخیر به‌قدری مفید بوده که امروز نتیجه این تلاش‌ها، به ثمر نشسته است؛ به‌نحوی‌که محتواهای تولیدی دبیران خبر وب‌سایت از کیفیت بالایی برخوردارند و موردتوجه مخاطبان قرار می‌گیرند.

مدیر وب‌سایت «هیسپان تی‌وی» به لزوم تغییراتی اساسی در طراحی وب‌سایت شبکه «هیسپان تی‌وی» اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند صدای ما را به مخاطبان این شبکه در دیگر کشورها به‌ویژه مردم آمریکای لاتین برساند، وب‌سایت شبکه است که نیازمند بهینه‌سازی و در صورت لزوم، طراحی مجدد است. ما باید در این بخش بسیار قوی‌تر عمل کنیم و وب‌سایت شبکه را که بخش زیادی از تولیدات «هیسپان‌تی‌وی» نیز در آن بارگذاری می‌شود، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: همه توفیقاتی که «هیسپان تی‌وی» در این سال‌ها به آن نائل شده، نتیجه همت و تلاش شبانه‌روزی نیروهایی بوده که با علم به همه مشکلات، همچنان در کنار این شبکه ایستاده‌اند. برای نمونه، در ماجرای ترور سردار سلیمانی و به دنبال آن، حمله موشکی به چند پایگاه آمریکایی در عراق، ما همه نیروهای خود را بسیج کرده بودیم و بسیاری از نیروها، در خارج از نوبت‌کاری‌شان در شبکه حضور داشتند تا جایی که مثلاً خبر حمله ایران به پایگاه آمریکایی‌ها ظرف چند ساعت، بیش از 100 هزار بازدید داشت که عدد بسیار بالایی است.

صفری در خصوص محدودیت‌ها در فضای مجازی توضیح داد: ظرف دو سال گذشته چندین بار حساب‌های کاربری «هیسپان تی‌وی» متصل به سرویس‌های گوگل توسط این شرکت مسدود شده است. اگرچه ما هیچ‌گونه دسترسی به این حساب‌های کاربری نداشتیم، کاربران می‌توانستند مطالبی را که پیش‌ازاین روی آن‌ها بارگذاری شده بود، مشاهده کنند؛ اما چند روز پیش، همه محتواهای آپلودشده از طرف شبکه «هیسپان تی‌وی» در یوتیوب حذف شد.

 هیسپان تی‌وی، شبکه‌ای با استانداردهای جهانی

 آکاخوس دوروسیو اورتادو، مجری و سردبیر ارشد شبکه «هیسپان‌تی‌وی» که قبل از شروع به کار در این شبکه، سابقه 16 سال فعالیت در رادیو اسپانیایی معاونت برون‌مرزی را در کارنامه دارد، از «هیسپان‌تی‌وی» به‌عنوان شبکه‌ای با استانداردهای جهانی یاد کرد و افزود: ازآنجاکه متولد کشور پرو هستم، با بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اسپانیایی‌زبان آشنایی دارم. با توجه به مشاهدات خودم و همچنین بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت می‌کنیم، می‌توانم بگویم که این شبکه توانسته ظرف این سال‌ها به‌خوبی عمل و تحولات جهان را به شیوه‌ای متفاوت به مردم دنیا مخابره کند.

وی در ادامه گفت: من از اولین سال‌های تأسیس «هیسپان‌تی‌وی» با این شبکه همکاری کرده‌ام و چون رویکرد «هیسپان‌تی‌وی» با افکار و عقاید من همسو بوده، سعی کرده‌ام مهارت اجرا و همچنین اطلاعاتم را در زمینه‌های مختلف ارتقا دهم تا بتوانم برای این شبکه مفید باشم.

اورتادو از محبوبیت این شبکه نزد مردم آمریکای لاتین و دیگر کشورهای اسپانیایی‌زبان سخن گفت و افزود: تعداد شبکه‌های اسپانیایی‌زبان در دنیا کم نیست، اما اگر نگاه دقیقی به برنامه‌های آن‌ها بیندازید، متوجه جهت‌گیری این رسانه‌ها خواهید شد. ما در «هیسپان‌تی‌وی» سعی می‌کنیم تحولات را مطابق با آنچه اتفاق افتاده، منعکس کنیم و همین موضوع سبب شده تا اخبار و حتی برنامه‌های ما با استقبال اسپانیایی‌زبان‌ها روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: با آنکه افرادی از کشورهای مختلف در این شبکه در کنار هم کار می‌کنند، ارتباط خوب و دوستانه‌ای میان آن‌ها وجود دارد و به نظرم این موضوع یکی از نقاط قوت شبکه «هیسپان‌تی‌وی» محسوب می‌شود.

 معرفی اسلام حقیقی در «اسلام دات کام»

 روح‌الله محق، تهیه‌کننده برنامه «اسلام دات کام» شبکه «هیسپان‌تی‌وی» است که به موضوعات اساسی دین اسلام و مسائل مرتبط با آن می‌پردازد. این برنامه با اجرای سهیل اسعد، کارشناس و مجری آرژانتینی تبار روی آنتن می‌رود. محق درباره نحوه آغاز همکاری خود با این شبکه گفت: در همان روزهای نخست که «هیسپان‌تی‌وی» افتتاح شد، کارم را در این شبکه با تهیه برنامه‌های مختلف شروع کردم که تاکنون نیز با «اسلام دات کام» تداوم یافته است.

وی که بخش زیادی از دوران فعالیتش را در زمینه معرفی اسلام به اسپانیایی‌زبان‌ها گذرانده، در خصوص انگیزه‌هایش عنوان کرد: با توجه به تبلیغات منفی علیه دین اسلام و مسلمانان، بر آن شدیم تا برنامه‌ای برای معرفی اسلام واقعی تولید کنیم و به معرفی اسلام حقیقی و همچنین نکات مشترک ادیان الهی بپردازیم.

تهیه‌کننده برنامه «اسلام دات کام» در پاسخ به سؤالی در خصوص نقاط مثبت شبکه «هیسپان تی‌وی» گفت: کسانی که در آمریکای لاتین به سر می‌برند، بارها بر حرفه‌ای بودن برنامه‌ها و کیفیت بالای آن‌ها صحه گذاشته‌اند. همچنین در آمریکای لاتین تعداد زیادی از مردم، اخبار صحیح را از شبکه «هیسپان‌تی‌وی» و تله سور می‌بینند، به‌طوری‌که استقبال عموم مردم آمریکای لاتین از این شبکه قابل‌توجه است.

 اثرگذاری خوب «هیسپان تی‌وی»

 شهرام ذوالفقاری، سردبیر وب‌سایت شبکه «هیسپان تی‌وی» گفت: خط‌مشی و سیاست خبری ما در شبکه «هیسپان‌تی‌وی» به‌عنوان یک رسانه جایگزین، بدین گونه است که واقعیت‌ها و تحولاتی را که در رسانه‌های بین‌المللی دیده نمی‌شوند یا به شکل دستکاری‌شده منعکس می‌شوند، به‌طور کامل و دقیق پوشش دهیم. درواقع، تمام تلاش ما بر این بوده تا اتفاقات و حوادثی همچون توافق هسته‌ای ایران، درگیری‌های موجود در منطقه، تحولات عراق، ترور سردار قاسم سلیمانی و متعاقب آن پاسخ ایران به این حمله تروریستی را به بهترین شکل منعکس کنیم. قطعاً ثمره تلاش ما در مجموعه «هیسپان تی‌وی»، کار برجسته‌ای بوده است و معتقدم تا حد زیادی توانسته‌ایم به هدف‌گذاری‌هایمان دست یابیم.

وی گفت: اکنون بسیاری از شبکه‌های بزرگ اجتماعی، آمریکایی هستند و هرچند وقت یک‌بار با مسدود کردن حساب‌های کاربری متعلق به شبکه، مانع از فعالیت ما در فضای مجازی می‌شوند؛ اما این محدودیت‌ها هرگز سبب نمی‌شود تا آنچه را که از ما خواسته شده، انجام ندهیم؛ به‌عبارت‌دیگر، رسانه را نمی‌توان در دنیا محدود کرد. شاید این اقدامات به‌طور مقطعی، بتواند از فعالیت‌هایمان جلوگیری کند، ولی ما سعی می‌کنیم تا به طرق مختلف، صدای خودمان را به گوش مردم مناطق هدف برسانیم. ذوالفقاری در خصوص میزان اثرگذاری شبکه «هیسپان تی‌وی» گفت: اگرهیسپان‌تی‌وی رسانه‌ای فاقد قدرت اثرگذاری بود، قطعاً رفتارهای محدودکننده و انقباضی نیز علیه ما به وجود نمی‌آمد.

 

امتیاز شما