امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

دستاوردهای ایران در علوم پایه به روایت «چرخ»

مشاهده ۲۱۸
۱۳۹۸/۱۱/۲۰- ۱۰:۲۱

هشتادوششمین قسمت «چرخ» امروز، یکشنبه 20 بهمن با بررسی دستاوردهای ایران در علوم پایه روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از مجله‌ علمی‌شبکه‌ چهار، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر حبیب قرار خسروشاهی، معاون فناوری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی درباره‌ وضعیت علوم پایه در ایران گفت‌وگو می‎کند. آمارهای داوطلبان ورود به دانشگاه در کنکور سراسری سال‌های 95 تا 97 نشان می‌دهد متقاضیان رشته‌ ریاضی و فیزیکی نسبت به گذشته 18 هزار نفر کاهش داشته و در سال 97 هم حدود 65 درصد متقاضیان کنکور، رشته‌ی علوم تجربی را انتخاب کرده‌اند.
در کنکور سال 98 هم بیش از 637 هزار نفر در آزمون رشته‌ علوم تجربی شرکت کردند و در مقابل فقط 164 هزار نفر در رشته‌ی علوم ریاضی و فنی کنکور دادند. تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد علت اصلی گرایش داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته‌های مرتبط با علوم تجربی مانند علوم پزشکی و پیراپزشکی نسبت به سایر رشته‌ها، از جمله فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی، تضمین وضعیت شغلی و بازار کار در این رشته‌ها است.
در نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال 2018 دانشگاه‌های برتر ایران در پنج رشته‌ ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و علوم جوی در بین برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند.
گزارش محمدحسین جهان‌پناه از پژوهشکده نجوم و رصدخانه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از دیگر بخش‌های هشتادوششمین قسمت «چرخ» است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما