برنامه تلویزیونی «مداد قرمز» با حضور دکتر حسن خجسته به موضوع «محاصره رسانهای» میپردازد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از ابعاد جنگ رسانهای توجه دادن به موضوعات است. یعنی به اصطلاح رسانه به مردم نمیگوید چگونه بیاندیشد بلکه به او میگوید به چه بیاندیشد و طبعا با تاثیری که در تولید محتوا دارد بر چگونه اندیشدن افراد هم اثر میگذارد. در واقع میتوان گفت که یکی از ابعاد جنگ رسانهای جابهجا شدن نظام اولویتهای اشخاص و شهروندان و حتی سیاستمداران در موضوع شناسی و پرداختن به موضوعات است.
در این برنامه پرسشهایی از این دست مطرح میشود که چرا ساز و کار خبررسانی و کار تبلیغاتی در کشور با اقتضائات روز و هجمههای تبلیغاتی دشمنان هماهنگ نمیشود؟ آیا هنوز میتوان از ایده محدود بودن رسانهها در دست حاکمیت دفاع کرد؟ دکتر حسن خجسته، پژوهشهای متعددی دربارۀ رسانه و علیالخصوص رادیو انجام داده است. «رادیو، مدیریت و جامعه» و «رادیو چیست: مطالعه جامعهشناختی رادیو» از جمله کتابهای اوست.
«مداد قرمز» به تهیهکنندگی و کارگردانی «علی خواجه» و دبیری مجتبی طالقانی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما برای پخش در شبهای دهه فجر آماده شده است.
این برنامه یکشنبه 20 بهمن ساعت 21 روی آنتن شبکه چهار سیما میرود.