امروز پنج شنبه  ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

نسخه آزمایشی

شبکه‌های استانی پیشتاز در انجام رسالت رسانه ملی

مشاهده ۱۷۷
۱۳۹۸/۱۱/۲۳- ۱۳:۰۹
معاونت امور استان‌های رسانه ملی و شبکه‌های استانی صداوسیما با برنامه‌ریزی گسترده‌، رسالت رسانه‌ای خود را در گرامیداشت دهه فجر و یوم‌الله 22 بهمن امسال به انجام رساندند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این معاونت و شبکه‌های استانی رسانه ملی، برنامه‌ریزی جامعی برای تولید و پخش برنامه‌های متنوع در ایام دهه فجر امسال و نیز پوشش گسترده راهپیمایی مردمی در یوم‌الله 22 بهمن، داشتند.

بر این اساس و با توجه به اهمیت نحوه پوشش رسانه‌ای حماسه 22 بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی‌که مقارن با چهلمین روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و هم‎رزمانش بود، از اولین ساعات 22 بهمن سال 98، معاون امور استان‌ها به همراه 93 نفر از همکاران ستادی و پشتیبانی معاونت و شبکه شما و 6862 نفر از همکاران مراکز استان‌ها در محل کار حضور داشتند و به لطف الهی و با اهتمام گسترده، راهپیمایی روز 22 بهمن را با رویکرد هم‌افزایی، ایجاد شور و نشاط، تحکیم وحدت و انسجام ملی، به شکل باشکوهی منعکس کردند.

مهم‎ترین سیاست‌های رسانه‌ای معاونت و شبکه‌های استانی در دهه فجر و 22 بهمن امسال، ایجاد شور و نشاط ملی، بازخوانی انقلاب اسلامی و تبیین گفتمان انقلابیگری، تبیین نقش انقلاب اسلامی ایران در احیای هویت دینی و بیداری سایر ملت‌ها، تبیین ابعاد مختلف بیانیه گام دوم به عنوان فصل جدیدی از انقلاب اسلامی و کارنامه‌خوانی انقلاب و دستاوردهای آن، بیان موقعیت‌های بزرگ انقلاب در صحنه‌های علمی جهانی و یادآوری حضور مستمر مردم در مقاطع حساس 41 سال گذشته بود.

به این ترتیب موضوعاتی همچون تقویت ابعاد اعتقادی و اعتماد مردم به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، تبیین کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، تأکید بر مردمی‌بودن انقلاب اسلامی، تبیین شاخصه‌های انقلابیگری (انقلابی ماندن)، تلاش برای به اوج رساندن مشارکت مردمی در عرصه‌های سیاسی به ویژه ترغیب مردم برای حضور در انتخابات، تحکیم وحدت و انسجام ملیِ اقوام، مذاهب، قشرها و گروه‌های مختلف مردم با یک پرچم، یک ملیت و یک کشور و مشارکت آحاد مردم در پیروزی و تداوم انقلاب اسلام، تشریح آرمان‌های انقلابی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تبیین دستاوردهای مجاهدت‌های مخلصانه و شجاعانه و برکات شهادت او، نمایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی و سیلی سخت به آمریکا در پاسخ به شهادت مظلومانه سردار سلیمانی و نیز توجه به جایگاه و نقش‌آفرینی بانوان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، به عنوان رویکردهای برنامه‌سازی به‎آن توجه می‎شوند.

با توجه به این سیاست‌ها و رویکردها، اقدامات صدا و سیمای مراکز یک روز قبل از 22 بهمن در چندین بخش برنامه‌ریزی شد که از مهم‎ترین آن‎ها می‌توان به تولید و پخش پیام فراخوان شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار استان برای دعوت از مردم و حضور در راهپیمایی 22 بهمن در بخش‌های مختلف برنامه‌های صدا، سیما و خبر، آگاه‌سازی مردم و تببیین برکات مشارکت مردم در راهپیمایی 22 بهمن، انعکاس دستاوردهای نهادهای مختلف انقلابی، استفاده از ظرفیت زیرنویس و کپشن با پرداخت به ایام دهه فجر در قالب سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، اطلاع‌رسانی در خصوص مسیرهای راهپیمایی و محل‌های تجمع، توجه و پرداخت به اربعین سیدالشهدای مقاومت با توجه به تقارن چهلمین روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با روز 22 بهمن، پخش صداهای مردمی در قالب وکس پاپ، تولید مستندهایی با موضوع وقایع و حوادث مرتبط با تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، استقرار واحدهای سیار و تیم‌های گزارشی در سطح شهر و مسیرهای راهپیمایی برای تهیه گزارش‌های مردمی و انعکاس حضور میلیونی مردم و نیز استفاده از ظرفیت شهروندخبرنگارها، برگزاری مسابقه ارسال عکس‌های مردمی در روز راهپیمایی و استفاده از ظرفیت رادیو نما برای درج تصاویر مرتبط با دهه فجر و مراسم راهپیمایی 22 بهمن اشاره کرد.

شبکه «شما» نیز با پخش مجموعه‌های نمایشی و مستند تولید مراکز استانی صداوسیما و تولید برنامه میزگرد و گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی کشور با موضوعاتی همچون چهل‎ویک سالگی انقلاب و بیانیه گام دوم، بخش مهمی از برنامه‌ریزی معاونت امور استان‌ها را به مرحله اجرا در آورد.

در حوزه موسیقی و سرود نیز تولید و پخش 6 نماهنگ ویژه و 45 قطعه موسیقی و سرود با موضوع انقلاب اسلامی، دهه فجر، وحدت ملی و حماسه حضور مردم و انتخابات با گویش‌های مختلف در شبکه‌های سراسری و استانی و پخش موسیقی‌های حماسی و درخواستی از جمله در برنامه "آوای انقلاب" مرکز اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

علاوه بر این و در حوزه خبررسانی هم مصاحبه مطبوعاتی مدیران کل صداوسیمای مراکز در خصوص اطلاع‌رسانی برنامه‌های دهه فجر جزو اولویت‌های کاری بود.

فضای مجازی معاونت امور استان‌ها و مراکز هم با ایجاد صفحه مناسبتی فجر در وب سایت مراکز با طرح و گرافیک ویژه این ایام به استقبال دهه فجر رفتند و علاوه بر این اقدامات دیگری همچون طراحی، تدوین و بارگذاری تولیدات و آثار ویژه در فضای مجازی و کانال‌های مرکز با رویکرد اطلاع‌رسانی و تبلیغی، تولید و پخش موشن گرافیک با عناوین مختلف به صورت شناور در کنداکتور، تهیه عکس نوشت با موضوعاتی از جمله روزشمار وقایع مهم انقلاب، حضرت امام(ره)، رهبرمعظم انقلاب، شخصیت‌های موثر در پیروزی نهضت اسلامی مردم ایران و نقش مردم در تحقق پیروزی انقلاب اسلامی، دریافت 18214 قطعه عکس و 1115 ویدئوی مردمی تا ساعت 14 روز 22 بهمن و پخش زنده تصاویر مردم در راهپیمایی 22 بهمن از طریق اینستاگرام را هم برنامه‌ریزی کردند.

هم‎زمان با یوم‌الله 22 بهمن، اقدامات معاونت امور استان‌ها و شبکه‌های استانی شکل تازه‌ای به خود گرفت که بخشی از آن‎ها عبارتند از استفاده از مجریان و کارشناسان خبره در ویژه برنامه‌های صداوسیما برای تهییج مردم به حضور پرشور در مراسم راهپیمایی، پخش ویژه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از صداوسیمای مراکز هم‎زمان با شروع مراسم، فراخوان کلیه عوامل برنامه‌ها یک ساعت قبل از شروع برنامه و توجیه مجدد و تقسیم کار نهایی و منطقه‌بندی گزارشگران، رصد لحظه به لحظه حضور حماسی مردم استانها از طریق گزارشگران و عکاسان رادیو نما، برای انعکاس هر چه بهتر راهپیمایی، پوشش تصویری کامل راهپیمایی از تمامی‌شهرستان‌ها به صورت زنده توسط واحدهای سیار، دستگاه‌های هلی کم و دوربین موبایلی از شهرستان‌ها، پوشش کامل مراسم از روستاها و نقاط دور استان، تولید و پخش بسته‌های کوتاه جذاب و تاثیرگذار معاونت فضای مجازی در لابلای کنداکتور برنامه‌ها، ایجاد استودیو فضای باز در محل برگزاری راهپیمایی توسط تیم تولید صدا و دعوت از چهره‌های مشهور به صورت زنده و پوشش مراسم، طراحی ایستگاه‌های رادیویی جشن انقلاب در مسیر راهپیمایی و پخش اطلاعیه‌های مسئولان ارشد استانی و نهادهای قانونی در خصوص تشکر از مردم پس از پایان مراسم؛ همچنین برای اولین بار مجموع سی وسه قاب مراکز در یک قاب از شبکه شما پخش شد.

در این بین برقراری 221 مورد ارتباط شبکه‌های رادیویی استانی با شبکه‌های سراسری با مجموع زمان هزار و 657 دقیقه و 997 مورد ارتباط تصویری با شبکه‌های تلویزیونی سراسری با مدت زمان 4800 دقیقه از دیگر اقدامات شبکه‌های استانی به شمار می‌روند.

گفتنی است با وجود شرایط جوی ناپایدار و بارش برف و باران سنگین در برخی استان‌ها از جمله گیلان، کار تصویربرداری و تولید گزارش‌های مردمی و انعکاس حضور گسترده در راهپیمایی بدون خلل انجام پذیرفت.

همچنین مرکز خوزستان با توجه به تعدد قومیت‌ها، اقدام به استفاده از مجریان با گویش‌های مختلف در ویژه‌برنامه خود کرد.

در مجموع صداوسیمای مراکز، حدود 2755 ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی با موضوع دهه فجر و روز 22 بهمن تولید کرده‌اند که 1705 ساعت آن رادیویی و 1050 ساعت آن تلویزیونی بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما