امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

راه تشخیص علم از شبه‌علم در برنامه «چرخ»

مشاهده ۲۴۷
۱۳۹۸/۱۱/۲۸- ۱۲:۰۴

برنامه«چرخ» شبکه چهارسیما امشب دوشنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۹ موضوع تشخیص علم از شبه‌علم را بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه حافظ آهی به‌عنوان مجری میز علم «چرخ» با دکتر محمدرضا توکلی صابری، نویسنده و مترجم کتاب‌های علمی و پزشکی درباره‌ی شبه‌علم گفت‌وگو می‎کند.
شبه‌علم درباره‌ مفاهیم علمی‌برای تقویت و تثبیت اظهارنظرهایی بحث می‌کند که اساسا پایه و مبنای علمی ندارند. به عبارتی شبه‌علم به باورها، ادعاها و کارهایی گفته می‌شود که عمدی یا سهوی به اشتباه با عنوان علم ارائه می‌شوند ولی بر اساس پایه‌ علمی نیستند. درباره‌ بحث شبه‌علم می‌توان به نمونه‌های متعددی مانند بشقاب‌پرنده‌ها، طالع‌بینی، انرژی درمانی و ... اشاره کرد.
در بخش دیگری از برنامه، شیرین شاطری، کارشناس نجوم، درباره‌ ۳۰ سالگی عکس مهم فضاپیمای وویجر از زمین توضیحاتی ارائه می‎کند.
گزارش محمدحسین جهان‌پناه از فضای کار اشتراکی زاویه در کارخانه‌ نوآوری بخش دیگری از این قسمت برنامه‌ «چرخ» است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما