امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
16ساعت کار بی وقفه برای نمایش حماسه مردم ایران
16ساعت کار بی وقفه برای نمایش حماسه مردم ایران

پیـروز روز سرنوشت

مشاهده ۱۰۰۶
۱۳۹۸/۱۲/۰۳- ۱۰:۱۷
تعداد بازدید:1006

شبکه‌های ملی، استانی برون مرزی رادیویی و تلویزونی دوم اسفند از لحظه آغاز حضور مردم پای صندوق‌های رأی تا ساعت 24 حماسه این روز بزرگ را به دنیا نمایش دادند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ادامه تلاش کارکنان رسانه ملی از ماه‌ها پیش از برگزاری انتخاباتی پرشور جمعه دوم اسفند برگ زرینی دیگر بر تارک التزام رسانه ملی برای دوام و قوام انقلاب اسلامی ورق خورد. گزارش زیر بخشی از تلاش و همت خستگی ناپذیر برنامه‌سازان و کارکنان صداو سیمای جمهوری اسلامی است:

 آماده‌باش از 192 روز پیش از روز سرنوشت

فعالیت ستاد انتخابات رسانه ملی از 22 مرداد و در فاصله 192 روز مانده به انتخابات، به ریاست مجید آخوندی، معاون سیاسی سازمان آغاز شد. نتایج جلسات هفتگی این ستاد با مسئولان بخش‌های مختلف به‌مرور روی آنتن مشخص شد؛ مثلاً معاونت سیما، با تولید حدود 2000 قسمت برنامه، بیش‌تر از 600 ساعت از آنتن شبکه‌های مختلف خود را به انتخابات اختصاص داد. دیروز تمام معاونت‌های پیام سازمان در میدان بودند. شبکه‌های مختلف معاونت سیما در قالب برنامه‌های زنده به‌طور متناوب با 18 نقطه در تهران و شهرهای اطراف در ارتباط بودند. مرکز تولید فنی سیما با بسیج حدود 450 همکار، 11 واحد سیار، دو سیستم پرتابل و پنج سیستم ارتباط اینترنتی را برای پوشش حضور مردم در انتخابات فرستاد. بیش‌تر از 850 نفر از همکاران معاونت سیما در میدان رسانه حاضر بودند. «شبکه یک» به‌عنوان شبکه ملی، ارتباط تنگاتنگی با معاونت سیاسی داشت. هر نیم ساعت، آنتن این شبکه در اختیار همکاران معاونت سیاسی در ساختمان شیشه‌ای قرار می‌گرفت تا جدیدترین اخبار انتخاباتی را به مردم برسانند. هرکدام از شبکه‌ها در پای صندوقی، پاتوقی زنده داشتند. «شبکه یک» در حسینیه امام خمینی (ره) رأی دادن مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را در اولین دقایق رأی‌گیری روی آنتن برد. دوربین‌های این شبکه در وزارت کشور، مسجد ابوذر، مسجد ارشاد شهر ری و مصلای امام خمینی (ره) تهران که محل برپایی نماز جمعه بود، مستقر بودند. همکاران «شبکه دو» در مسجد لر زاده و مسجد امام موسی بن جعفر (ع) ورامین مستقر بودند. «شبکه سه» چهار واحد سیار در

مسجدالنبی (ص) نارمک، مسجد امام حسین (ع)، رباط‌کریم و اسلامشهر داشت. شبکه پنجمی‌ها در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، مسجدالرسول نازی‌آباد و مسجد جامع شهریار مستقر شده بودند. امامزاده صالح (ع) و مسجد جامع لویزان، پاتوق زنده شبکه قرآن بود و همکاران شبکه امید در سطح شهر تهران حرکت می‌کردند.

معاونت سیاسی که از ابتدا سکان‌دار حوزه انتخابات بود، جمعه بخش‌های خبری مختلف را روی آنتن ‌برد. تحریریه‌های بخش‌های مختلف در قالب تحریریه واحد انتخابات، مانند حلقه‌های زنجیر، درهم‌تنیده شده بودند و بدون وقفه، خبر، پلاتو و گزارش می‌دادند. همین حال و هوا در شبکه خبر هم برقرار بود. همکاران شبکه خبر که در مساجد نظام مافی و لر زاده و حسینیه ارشاد مستقر بودند، علاوه بر ارتباط با صندوق‌های تهران با شهرهای دیگر هم ارتباط می‌گرفتند.

 انتخابات روی موج رادیو

همکاران معاونت صدا هم دیروز، جهاد گونه در میدان بودند. هر شبکه رادیویی، برنامه‌ای داشت. «زنده‌باد ایران»، ویژه‌برنامه رادیو فصلی انتخابات بود که از 6 صبح جمعه تا یک بامداد امروز به مدت 19 ساعت به‌صورت زنده، برنامه داشت. رادیو ایرانی‌ها، روز انتخاب را از 8 صبح تا پایان رأی‌گیری به‌صورت زنده پخش کردند. خبرنگاران این برنامه در سطح شهر تهران، حضوری چشمگیر داشتند. حماسه حضور، برنامه رادیو معارف بود. ارتباط زنده با بیت مراجع تقلید، ویژگی خاص این برنامه بود. همکاران رادیو فرهنگ، «به‌وقت مردم» را برای شنوندگان پخش کردند. خبرنگاران این برنامه هم در مصلای امام خمینی (ره) حضور داشتند. رادیو تهران، «خیابان مردم» را پخش کرد و رادیو جوان هم «فردای من» را با حضور همه همکاران کاربلد این رادیو روی آنتن برد. رادیو ورزشی‌ها، هشت گزارشگر در سطح شهر تهران و 33 گزارشگر در مراکز داشتند که مدام خبرهایشان را روی آنتن برنامه «روز سرنوشت» می‌فرستادند. «نوبت مردم» ویژه‌برنامه رادیو نمایش بود. «فرصت» را همکاران رادیو سلامت روی آنتن بردند. «ایران98» هم برنامه رادیو اقتصاد بود. رادیو پیامی‌ها برنامه «هر رأی، یک پیام» را داشتند و رادیو گفت‌وگو هم «حماسه حضور» را روی آنتن برد.

 حساسیت‌های استانی

وظیفه معاونت امور استان‌ها به‌واسطه اینکه هر حوزه انتخابیه، شرایط خاص خودش را دارد، پیچیده‌تر بود. همکاران این معاونت چه در تهران و چه در مراکز، می‌بایست با توجه به اوضاع خاص قومیت‌ها و چیدمان نامزدها، عادلانه و بی‌طرفانه، حماسه حضور هر منطقه را به بقیه ایران نشان می‌دادند. تمام مراکز استانی، با همه امکانات به میدان آمدند. شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی مراکز، خبرنگاران خود را به حوزه‌های رأی‌گیری فرستادند به‌طوری‌که حدود 1500 ارتباط زنده برقرار شد. تنوع در گویش، نگاه و منطق رأی دادن، رنگین‌کمان رنگارنگ استان‌ها بود که دیروز در قالب‌های گوناگون دیدیم.

بدون شک، آنچه انتخابات دیروز را ابعاد جهانی داد تلاش همکاران برون‌مرزی بود. خبرنگاران این معاونت، سعی کردند مخاطبان هر بخش از جهان را با زبان و نگاه خاص آن بخش با پدیده حضور پرشور و شعور مردم ایران در پای صندوق‌های رأی آشنا کنند. همکارانمان در مجموعه سعادت‌آباد در شبکه‌های «پرس‌تی‌وی»، «هیسپان تی‌وی»، «الکوثر» و... دیروز، بخش به بخش پا به‌پای مردم ایران حضور داشتند.

 سیگنال‌رسانی از سراسر ایران

نمود تلاش همکارانمان در معاونت‌های پنج‌گانه پیام (سیما، صدا، سیاسی، استان‌ها و برون‌مرزی) جز با همراهی همکاران معاونت توسعه و فناوری رسانه امکان‌پذیر نبود. درواقع آن‌ها، امکانات سخت‌افزاری را فراهم کردند تا همکاران حوزه پیام، در میدان رسانه موفق عمل کنند. 

تمام اس‌ان‌جی‌های تهران و شهرستان‌ها، دو روز قبل از روز انتخابات با موفقیت آزمایش ‌شده بودند تا مشکلی پیش نیاید که نیامد. دیروز پهنای باند برای ارسال و دریافت 50 لینک ماهواره‌ای از طریق چهار ماهواره به‌خوبی مدیریت شد تا مشکلی برای ارسال تصاویر نباشد. همین‌طور این معاونت، 10 ماشین ون اس‌ان‌جی و یک اس‌ان‌جی پرتابل را در محل‌های مشخص‌شده در سطح شهر تهران مستقر کرد. واحد مانیتورینگ هم پی‌درپی با چک و تصحیح سیگنال‌ها و رفع مشکلاتی از قبیل قطعی، امواج صوت و تصویر را از طریق ایستگاه‌های زمینی و ماهواره‌ای جابجا می‌کردند.

 فعال در فضای مجازی

در فضای مجازی هم بخش‌های مختلف سازمان، در قالب‌های گوناگون متن، عکس و فایل‌های صوتی و تصویری، محتوا تولید کردند و با ارسال آن در شبکه‌های مجازی و به‌خصوص اینستاگرام، تلاش کردند تا عادلانه و منصفانه حضور مردم پای صندوق‌ها را به تصویر بکشند. علاوه بر این‌ها مرکز تحقیقات هم که قبل از انتخابات، مدام به نظرسنجی مشغول بود، در روز انتخابات نیز ده‌ها پرسشگر را به میان رأی‌دهندگان فرستاد تا با تحلیل نتایج به‌دست‌آمده بتوانیم برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. دیروز، جمعه انتخاب مردم ایران بود و ما به‌عنوان شاغلان در بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد رسانه‌ای کشور، نقشی پررنگ در برگزاری هر چه باشکوه‌تر آن داشتیم. زمستانی که ازنظر کاری و هجمه‌های گوناگون به رسانه ملی، رو به پایان است و روسیاهی به بدخواهان شما همکاران می‌ماند.

 

 

تصاویر

امتیاز شما