امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

کرونا در دریچه دوربین شبکه یک سیما

مشاهده ۸۵۸
۱۳۹۸/۱۲/۰۴- ۱۴:۰۳

هم‎زمان با شیوع بیماری کرونا در جهان و سرایت آن در ایران، شبکه یک سیما در برنامه‌های مختلف و با دعوت از مسئولان ذی‎ربط، پزشکان و کارشناسان امور، اقدام به اطلاع‎رسانی برای پیشگیری از این بیماری کرده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شب گذشته (3 اسفند) برنامه نگاه یک با دعوت از ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص این بیماری گفت‎وگو کرد.
در این برنامه دکتر حریرچی تاکید کرد: 80  تا 90 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا درمان خاصی نمی‌خواهند و خود به خود خوب می‌شوند. او خاطر نشان کرد: مرگ و میر بر اثر این ویروس یک تا سه درصد مبتلایان را شامل می‌شود. معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 785 مورد مشکوک در کشور داریم که 28 نفر از آن‎ها مبتلای قطعی هستند و 5 نفر نیز فوت کرده‎اند اظهار داشت: ویروس کرونا دومین عامل شایع سرماخوردگی در دنیاست و چیز جدیدی نیست و علائم آن هم مانند علائم بیماری آنفلوانزاست.
ایرج حریرچی یاد آور شد: ویروس کرونا در کودکان زیر 14 سال علائم چندانی نشان نمی‌دهد و اینکه گفته می‌شود ممکن است کودکان عامل انتقال ویروس شوند تاکنون ثابت نشده است. او اضافه کرد: هر فرد مبتلا به این ویروس به طور میانگین 2.2 دهم نفر را مبتلا می‌کند و این طور نیست که اگر یک مورد در منطقه‌ای دیده شد همه آن منطقه را آلوده می‌کند. وی افزود: در شهر قم شرایط بیماری ویروس کرونا کنترل شده و بخشی از ظرفیت بیمارستان‌های مخصوص مبارزه با این بیماری در این شهر خالی است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سه مرکز در تهران و مراکزی در تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز و اهواز برای تشخیص این ویروس تجهیز شده‎اند ادامه داد: در تهران 2 هزار تخت برای بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده که بعید است استفاده شود.
ایرج حریرچی عنوان داشت: نهایت دوره نهفتگی ویروس کرونا 14 روز است و تنها راه مقابله با این ویروس پیشگیری و رعایت بهداشت فردی است. او در پایان تصریح کرد: وزارت بهداشت اختیار تعطیل کردن مدارس را دارد و علت اصلی تعطیلی مدارس انتشار ویروس کرونا نیست بلکه به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی‎کننده در مدارس است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم امروز 4 اسفند با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران»، افزایش اطلاعات پزشکی مردم را در کاهش ترس از بیماری کرونا موثر دانست. دکتر جلیل کوهپایه‎زاده ضمن بیان توصیه‌هایی درخصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، اشاره کرد: این نوع ویروس‎ها در بازه‌های مختلف زمانی و در نقاط متفاوت جهان و با رفتارهای پرخطرتر به وجود آمده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: ویروس کرونا نسبت به ویروس های دیگر از میزان کشندگی کمتری برخوردار است ولی بسیار مسری است. او اهمیت و جایگاه ارائه آموزش‎های خود مراقبتی در مقابله با ویروس کرونا را مهم خواند و اظهار داشت: در ایران واگیرداری فرد به فرد زیادی نسبت به کشورهای دیگر نداشتیم و می‌بایست بحث آموزش خودمراقبتی را تقویت کرد.
دکتر کوهپایه‎زاده؛ بالا بردن میزان اطلاعات پزشکی از سوی هم‎وطنان درباره پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را مساوی با کاهش ترس از این نوع بیماری عنوان کرد و یادآور شد: امروزه جامعه ما سواد لازم برای کسب اطلاعات و اخبار درست و واقعی را دارد و باید مردم با مراجعه به رسانه‌های معتبر جهانی، اطلاعات پزشکی و عامیانه خود را بالا ببرند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این برنامه توصیه‌هایی مهم و جدی درباره پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را ارائه کرد.
برنامه «سیمای خانواده» هم امروز 4 اسفند با دعوت از دکتر سید ضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه و رشد، در خصوص نقش تغذیه و سبک زندگی درتقویت سیستم دفاعی بدن به‎ویژه در مقابل کرونا، گفت‎وگو کرد.
روز گذشته 3 اسفند هم دکتر سید حمید حسینی رئیس مرکز بهداشت و درمان صداوسیما، ضمن حضور در برنامه «سیمای خانواده»، توصیه‌های بهداشتی را درباره پیشگیری و ایمن ماندن مردم از بیماری کرونا ارائه کرد.

امتیاز شما