امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

وزیر آموزش و پرورش در «سیمای خانواده»: تهدید کرونا برای ما یک فرصت است که ظرفیت‎های خودمان را برای ارائه شیوه‌های متنوع آموزش فراهم کنیم

مشاهده ۵۵۸
۱۳۹۸/۱۲/۱۰- ۱۵:۰۹

محسن حاجی میرزایی گفت: جهاد معلمان و مدیران مدارس ما برای جبران کسری آموزشی، دانش‎آموزان از امروز قوت بیشتری گرفته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وزیر آموزش و پرورش با حضور در سیمای خانواده گفت: با توجه به اینکه این هفته پیک شیوع بیماری اعلام شده است و مراقبت‎ها باید شدیدتر باشد تصمیم گرفتیم همه دانش‎آموزان در این سه روز تعطیل باشند حتی استان‎هایی که آلوده نیستند هم از اجتماع پرهیز کنند.
لزوم استمرار تعطیلی مدارس مجددا در ستاد وضعیت مبارزه با شیوع بیماری کشور، ارزیابی می‌شود اگر لازم باشد تعطیلات استمرار پیدا می‌کند.
تا تعطیلات نوروز 7 روز تحصیلی باقی مانده است و در صورت ادامه‎دار شدن تعطیلات و با توجه به آموزش‎های مجازی، خلل مهم آموزشی برای دانش‎آموزان ایجاد نمی‌شود.
نکته ای که بعضا شنیده می‌شود افرادی که در سنین پایین‎تر هستند کمتر ابتلا به بیماری دارند اما ممکن است ناقل باشند و این آسیب را به خانواه‌ها متنقل کنند و تعطیلی مدارس با هدف کنترل این ویروس است. 
وقتی توصیه می‌شود از اجتماع دوری بشود همه مراکز آموزش غیر رسمی هم که از آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند موظف هستند تعطیلی را اعمال کنند. 
قصد تغییر در تقویم زمانی امتحانات خرداد ماه و مواد امتحانی دانش آموزان را نداریم و تلاش می‌کنیم از طریق ارائه آموزش مجازی جریان آموزش را از طریق معلمان پیگیری کنیم و طبق تقویم زمانی امتحانات برگزار شود.
تاکنون تصمیمی‌ برای تغییر زمان کنکور گرفته نشده است و این تصمیم برعهده وزارت علوم و وزارت سنجش است.
استقبال خانواده‌ها و دانش آموزان از برگزاری کلاس ها از طریق صداوسیما چشمگیر بوده است و اگر لازم شود زمان آموزش دروس و تعداد معلمان و حتی شبکه‌ها را افزایش می‎دهیم. 
انتخاب معلمان برای آموزش مجازی از طریق صداوسیما بر اساس معرفی معاون آموزش ابتدایی و متوسطه و همکاری آموزش پرورش استان تهران انجام شده است و این هفته با ارزیابی و بازخوردی که از بینندگان و والدین دریافت می‌کنیم به تدریج کیفیت این آموزش‎ها را بالاتر می‌بریم.
این تهدید برای ما یک فرصت است که ظرفیت‎های خودمان را برای ارائه شیوهای متنوع آموزش فراهم کنیم هیچ چیز جایگرین ارتباط چهره به چهره نمی‎شود اما روش‎های مکمل هم در این شرایط می‎تواند به کمک ما بیاید که علاوه بر شرایط تعطیلی مدارس به توسعه کیفیت عدالت آموزشی کمک کند.
در مورد دانش‎آموزان اطلاعی از ابتلا به کرونا دیده نشده و گزارش شده است که افراد زیر 10 سال نمونه‎ای به ابتلا نداشته‎اند.
دومورد در معاونت آموزش و کادر آموزشی و ستادی ابتلا به کرونا گزارش شده است که ما همه مکان‎ها، راهروهای مدارس را ضدعفونی کردیم و اردوها را کنسل کردیم و تمام تلاش ما این است که از سلامت همکاران و دانش آموزان مراقبت کنیم.
خودم در یک ویدئو کنفرانس از مدیران ارشد خواستم به مدارس سر بزنند و تمام مدارس از نظر بهداشتی کنترل شود تا اطمینان حاصل کنند بعد از باز شدن مدارس بچه‌های ما در خطر نیستند.
الان نگاه به آموزش مجازی به صورت یک ضرورت است و برای جبران تفاوت در کیفیت آموزش همه بتوانند از تدریس یک معلم ماهر سطح یک کشوری برخوردار باشد.
آموزش‎های مجازی به‎صورت متنوع تدارک دیده شده است و در فواصل آن برنامه‌های جذابی آماده شده است که محیط را جذاب‎تر می‌کنند و امکان آموزش را مناسب‎تر می‌کنند به همین‎ علت به میزانی که لازم باشد حتی اگر در تعطیلات رسمی و تعطیلات عید احتمال ادامه این آموزش‎ها وجود دارد. 
آموزش مجازی به دانش‎آموزهای عادی گروه تیزهوشان و آموزش‎های مدارس استثنایی هم انجام می‌شود و روسای مدارس دانش آموزان با نیازهای خاص، سامانه‌هایی تدارک دیده اند که بتوانند آموزش‎ها را به بچه‌ها بدهند. 
از مهر 99 پلت فرمی تحت عنوان رشد در فضای مجازی قرار می‌گیرد که مجموعه ارتباط خانواده‌ها، معلمان، مدیران و مدارس به یکدیگر مرتبط می‌کند و بستری را برای ارائه آموزش‎های متنوع فراهم می‌کند. در این پلت فرم کتاب‎های الکترونیک آماده شده است به نحوی که امکان‌هایلایت کردن، برجسته کردن به اشتراک گذاشتن مطالب کتاب در آن فراهم شده است.
همچنین پیش‎بینی شده است که بتوان دروس در مواقع لازم به‎ صورت نمایش، آزمایشگاهی و ویدئویی آموزش داده شود و در این پلت فرم 100 هزار فیلم آموزشی آرشیو شده است. 
 این تهدید برای ما یک فرصت است که ظرفیت‎های خودمان را برای ارائه شیوه‌های متنوع آموزش فراهم کنیم.
هیچ چیز جایگزین ارتباط چهره به چهره نیست اما روش‎های مکمل هم در این شرایط می تواند به کمک ما بیاید که در تعطیلی مدارس به کمک ما بیاید اما امتیاز دیگر این کار، به توسعه کیفیت عدالت آموزشی کمک می‌کند.
به خانواده‌های عزیز اطمینان می‎دهم سلامت دانش‎آموزان برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد اگر کوچکترین مخاطره‎ای متوجه دانش‎آموزان باشد ما تصمیم گیری لازم را انجام می‎دهیم پس اگر گفتیم مدارس باز است بدانند که اطمینان پیدا کرده‎ایم که خطری نیست و این روزها هم که بچه‌ها مدرسه نمی‎آیند تلاش کردیم محیط مناسبی برای آموزش آن‌ها فراهم کنیم.
در پلدختر و مناطق سیل‎زده هم آموزش به طور جدی پیگیری می‌شود.

امتیاز شما