امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

ایرانگردی نوروزی با برنامه‌های جذاب سیمای استان‌ها

مشاهده ۱۰۷۲
۱۳۹۸/۱۲/۲۷- ۱۲:۰۷

شبکه‌های استان‌ها برای ایام نوروز امسال که مردم خانه‌نشین هستند برنامه‌های جذاب و متنوعی را تدارک دیده‌اند

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه‌های استانی از آنجا که حال و هوای بومی و محلی مناطق مختلف ایران را نمایش می‌دهند مخاطبان گسترده‌ای دارند. بسیاری از بینندگان تلویزیون تمایل دارند در ایام نوروز در کنار تماشای برنامه‌های ملی آثاری را تماشا کنند که رد پای پوشش‌ها، گویش‌ها، آداب و رسوم و قومیت‌های گوشه و کنار ایران در آن منعکس شده است. از همین رو صداوسیما تلاش کرده محصولات جذاب و باکیفیتی را روانه آنتن سیمای استان‌ها کند و پاسخگوی مخاطبان پرشمار این شبکه‌ها باشد.

امسال در کنار برنامه‌های سال تحویل شبکه‌های ملی، ویژه برنامه‌های سال تحویل در 33 مرکز به مدت زمان 7 هزار و 245 دقیقه تولید و پخش خواهد شد.

*سریال‌های نوروزی؛ از «ضامن معتبر» تا «لیمو ترش»

در ایام نوروز علاوه بر پخش سریال «میانبر» از شبکه 5 تعداد 5 سریال دیگر نیز از شبکه‌های استانی روانه آنتن خواهد شد.

بعد از توفیق سریال طنز میانبر تولید صدا و سیمای مرکز البرز در شبکه 5 سیما، این سریال به درخواست شبکه، ویژه ایام نوروز نیز تولید و پخش آن تا ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. 

سریال میانبر قرار است در نوروز هم ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن برود. این سریال در ژانر طنز و با رویکرد مسئله "انتخاب" تولید شده است. یزدان فتوحی کارگردانی این سریال را بر عهده داشته‌است.

همچنین مراکز آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، کردستان و همدان سریالهای نوروزی با رویکرد طنز اجتماعی را با زبان محلی در نظر گرفته اند.

دو سریال تولید شده توسط مراکز آذربایجان غربی و زنجان با زبان ترکی و دو سریال و سریال تهیه شده توسط مرکز کردستان با زبان ترکی تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

همچنین سیمای استان‌ها با 35 فیلم تلویزیونی طنز، ملودارم، کودک و نوجوان و اجتماعی شادی و نشاط را به خانه‌ها می‌برد.

*گشت و گذار در ارومیه با «خام خیال»

سریال «خام خیال» به تهیه کنندگی جلیل اسماعیل زاده و کارگردانی علی ضیایی که در زبان فارسی «خیال خام» خوانده می‌شود، امسال برای شبکه آذربایجان غربی در نظر گرفته شده‌هاست.

اگر می‌خواهید با جاذبه‌های گردشگری شهر ارومیه آشنا شوید تماشای این سریال 40 دقیقه‌ای و 14 قسمتی را از دست ندهید.

«خام خیال» مجموعه‌ای به زبان ترکی آذری بوده که 20 بازیگر دارد و مضمون اصلی آن گشت و گذار در شهر زیبای ارومیه است.

شخصیت اصلی این مجموعه خانمی است که فارغ‌التحصیل رشته جهان‌گردی بوده و در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان استخدام شده است. این خانم در ایام نوروز به‌عنوان راهنمای گردشگری همراه با گردشگران نوروزی از جاذبه‌های تاریخی ارومیه بازدید کرده و اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

*ماجراهای هتل بوم‌گردی در«ددمان»

مرکز زنجان سریال «دَدَمان» را برای مخاطبانش تدارک دیده است. این سریال با تم طنز اجتماعی به اشاعه فرهنگ بومی منطقه می‌پردازد.

شناسایی آثار تاریخی وگردشگری وصنایع دستی از اهداف مهم ساخت این سریال است. 85هنرمند زنجانی به همراه 35 نفر از عوامل تولید درطی 65 روز در کنار هم ساخت سریال بر عهده داشته‌اند.

«دَدَمان» به تهیه کنندگی غلامرضا مهدیون و کارگردانی مجید حسن زاده در 15 قسمت 35 دقیقه‌ای تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

داستان سریال «ددمان» مربوط به جوانی به‌ نام هوشنگ است که به‌دلیل شکست در سرمایه‌گذاری به خانه پدری خود برمی‌گردد و با تلاش و کوشش فراوان بر مشکلات متعدد مربوط به تبدیل این خانه مسکونی به هتل بوم‌گردی فائق آمده و عامل اشتغال چندین نفر می‌شود.

«ددمان» در گویش محلی به معنی ملک پدری است.

*ادای دین به «عبید زاکانی»

سریال طنز «عبید» با محوریت شخصیت عبید زاکانی طنزپرداز قزوینی، نوروز ۹۹ در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن شبکه صداوسیمای استان قزوین می‌رود.

سیمای قزوین به سراغ این شخصیت ادبی رفته و خواسته با یک اثر فرهنگی به او ادای دین کند.

کاگردانی و تهیه کنندگی «عبید» را محسن آقالر به عهده دارد و در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای پخش می‌شود. این سریال با رویکردی طنز، نگاهی اجتماعی- انتقادی به مسائل روز دارد. شخصیت محوری سریال عبید زاکانی است و وقایع آن در دو دوره زمانی قرن هشتم و حال حاضر اتفاق می‌افتند.

عبیدزاکانی در روزگار ما در موقعیت‌هایی مختلف که با آنها کاملا غریبه است قرار می‌گیرد. این موقعیتها او را با مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز ایران روبرو می‌کند و این موجب خلق لحظات کمدی و طنز می‌شود.در پایان هر قسمت عبیدزاکانی تجربیات و آموخته‌ها و برداشت خودش از اتفاقات آن قسمت را به طنز می‌نویسد.

 *«ضامن معتبر» با گویش و پوشش کردی

«ضامن معتبر»  تازه ترین سریال نوروزی تلویزیونی صداوسیمای مرکز کردستان است که به چالش های زندگی اقشار کم درآمد در قالب طنز موقعیت پرداخته است.

این سریال یک مجموعه طنز۱۵ قسمتی ۴۵ دقیقه ای به کارگردانی و تهیه کنندگی «ستارچمن گل»  با گویش کردی است که کار تولید آن در بهمن ماه سالجاری آغاز شده و برای پخش از شبکه استانی در نوروز ۹۹ تدارک دیده شده است.

پوشش تمام بازیگران سریال ضامن معتبر لباس کردی استان کردستان است.

 *ارتباط دو سویه با «لیمو ترش»

برنامه طنز اجتماعی و فرهنگی «لیمو ترش» با جامعه مخاطب فرا استانی از سراسر کشور و بعضا برخی کشورهای اروپایی در ایام نوروز از شبکه استانی همدان پخش می‌شود. مجموعه «لیموترش» که مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به زبان طنز بیان می‌کند با سابقه ای نزدیک به یک دهه جایگاه ویژه ای در میان مردم همدان دارد.

این برنامه به تهیه کنندگی  حسن رمضانی و کارگردانی میثم رفاه  در 15قسمت 20دقیقه‌ای روانه آنتن می‌شود.

سری جدید لیموترش برنامه ای ترکیبی نمایشی  است که در فضای بیرون و استودیو ضبط می‌شود  و شامل بخشهای متفاوتی از جمله سلام مردم است که فضا را برای ارتباط دو سویه میان مردم و برنامه فراهم می‌کند تا بدین وسیله موضوعات و مطالبات و خواسته‌های  مخاطبان از شبکه استانی به  مسولان استانی منعکس شود .

کارشناسی در قالب طنز برای تبیین چالشهای شهری  و  مناظره طنز یکی دیگر آیتم های این برنامه ترکیبی است که ضمن خلق فضایی بانشاط و سرگرم کننده برای مخاطبان، موضوعات مبتلابه  اجتماعی استان همدان و بعضا کشوری ملموس را واکاوی می‌کند.

برنامه علاوه بر بازگویی و بازنمایی مشکلات اجتماعی در قالب طنز همه گویش های بومی و محلی استان را مورد خطاب قرار داده و سعی کرده همه سلیقه و ذائقه  ها را جذب خود کند.

 *سفر به دور ایران با مستندهای نوروزی

 سیمای مراکز بسته متنوعی از مستندهای گردشگری و ایران شناسی تهیه و در اختیار مراکز قرار داده تا مخاطبان از قاب تلویزیون به اقصی نقاط ایران عزیز سفر کرده و از دیدن زیبایی‌های کشورمان لذت ببرند.

سیمای استان‌ها در مقطعی که مردم به اجبار خانه‌نشین شده‌اند، تعداد 80 مستند با موضوع های گردشگری، اقتصاد و کارآفرینی، فرهنگ و اقوام، محیط زیست و منابع طبیعی تولید سال جاری را روانه آنتن می‌کند.

حکایتی از زندگی، صدای فیروزه، به رنگ دل، میراث کهن 2، شرح این حیرانی، یک بازگشت سخت و خانه روشنان مستندهایی است که از سیمای اصفهان پخش می‌شود.

سیمای آذربایجان غربی نیز با مستندهای مجموعه هنر چوب، چالدران، سولدوز، صائین قالا، آنالار سسی، آنام ارس و یادگار فعالیت پر رنگی در این ایام دارد.

 مستندهای ساخته شده هر یک به موضوعات متنوعی پرداخته‌اند. چتر مستندهای نوروزی مضامین جالبی را پوشش می‌دهند. از مهاجرت معکوس به روستا گرفته تا میناکاری و لالایی‌های آذربایجان و عروس دریایی خلیج فارس و معماری سنندج و ...

 *انیمیشن‌های سیمای استان‌ها

کودکان و نوجوانان می‌توانند برنامه‌های عروسکی و انیمیشنی سیمای استان‌ها را دنبال کنند و با ماندن در خانه پای تلویزیون سرگرم شوند.

150 ساعت انیمیشن شامل تک قسمتی، سریال و مجموعه و 235 ساعت برنامه عروسکی شامل تک قسمتی، سریال و مجموعه تولید شبکه‌های استانی سیما در ایام نوروز از شبکه‌های استانی سیما پخش خواهد شد.

*توجه ویژه به ساختار ترکیبی

بیشترین حجم برنامه‌های تلویزیونی سیمای استان‌ها در ساختار ترکیبی است و امسال توجه ویژه ای به این قالب برنامه‌سازی صورت گرفته است. توجه ویژه به بعد  آموزشی و سرگرمی در طراحی  جدول پخش شبکه‌ها و همچنین  نوآوری در نگاه برنامه به نیاز مخاطبان  در این ساختار برنامه سازی مورد توجه بوده است .

در ایام نوروز 2 هزار و 986 قسمت برنامه‌های گفتگومحور شامل برنامه‌های صبحگاهی، خانواده، کودک، نوجوان و جوان، شبانه، مسابقه به مدت هزار و 683 ساعت تولید و پخش می‌شود.

*دابسمش با موسیقی‌های محلی

برنامه‌های نوروزی امسال از شیوه تعاملی بهره می‌برند و در همین راستا شعار هر خانواده یک قاب یک پیام  طراحی شده است. از آیتم‌هایی که بینندگان می‌توانند در آن مشارکت کنند می‌توان به معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی، ارسال دابسمش با موسیقی‌های محلی، اجرای استند آپ با موضوع خاص توسط مردم و لطیفه گویی ارسالی از مخاطبان اشاره کرد.

واگویی معنایی واژه‌ها و ضرب المثل های محلی از زبان مردم، تولید میان برنامه درباره احادیث، روایات و آیات به زبان ساده و امروزی و آموزش بازی و ورزش های خانگی از دیگر آیتم‌هایی است که باعث جلب مشارکت مردم در برنامه‌ها می‌شود.

در این برنامه‌ها از مخاطبان خواسته می‌شود بسته‌های مهارتی تهیه کنند و  فوت و فن و صفر تا صد مشاغل خانگی مثل کیک پزی و گلدوزی و  تعمیرات لوازم ضروری منزل را آموزش دهند.

در برنامه‌های ترکیبی نگاه ویژه‌ای به موشن گرافی و گزارش در خصوص آموزش های قبل،حین و بعد از ویروس کرونا شده است.

برنامه‌های ترکیبی با حضور مهمانان روانه آنتن می‌شود که این مهمانان از بین معلمان نمونه، مخترعان، الگوهای اجتماعی موفق، عوامل شرکت های دانش بنیان، کارافرینان موفق، اساتید دانشگاهی، برترین رتبه‌های کنکور و ... انتخاب می‌شوند.

امتیاز شما