امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهبرد رادیو فرهنگ در سال ۹۹

مشاهده ۴۸۳
۱۳۹۹/۰۱/۰۹- ۱۱:۲۱

سرپرست رادیو فرهنگ رویکرد برنامه‌های این شبکه رادیویی در سال ۹۹ را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا حبیبی گفت: برنامه‌ریزی هر سال شرایط و مقتضیات آن سال را می‌طلبد، پس برنامه‌ریزی ما برای سال ۹۹ بر اساس استراتژی و ماموریت رادیو فرهنگ که در سه حوزه فرهنگ عمومی، فرهنگ ملی و فرهنگ تخصصی فعالیت می‌کند، برای مخاطبان فرهیخته و عامه مردم طراحی شده است.

وی افزود: در این برنامه به همه موضوعات از زاویه فرهنگی می‌پردازیم که این رویکرد گاهی برای مخاطب مشخص است و برخی اوقات در لایه‌های دوم تبیین می‌شود.

این مدیر فرهنگی با اشاره به اینکه رادیو فرهنگ دارای گروه‌های تخصصی است که به نیازهای مخاطبان در هر حوزه توجه دارد، بیان کرد: در سال ۹۹ بخشی از برنامه‌های گذشته قطعا ادامه پیدا می‌کند و موضوعات آن متناسب با سال ۹۹ و به روز خواهد بود و برخی از برنامه‌ها که مهلت برنامه پایان یافته بود، با طراحی جدید و بروزرسانی آماده شده است.

حبیبی خاطرنشان کرد: برنامه پرمخاطب «هفت کوچه» یک برنامه جریان‌ساز در حوزه فرهنگ و آداب و سنن اقوام ایرانی است که همه استان‌ها در این برنامه مشارکت دارند. شیوه کار اینگونه بوده  که یک روز از این برنامه را بر پایه آیین و سنن برگزار می‌کنیم و حالا برنامه‌ریزی ما برای سال جدید این است که بتوانیم برای برگزاری این مسابقه به استان‌ها و حتی شهرهای کوچک برویم و «فرهنگ مردم» را با مشارکت مردم در دل جامعه آیینی آن شهر و دیار برگزار کنیم.

وی درباره برنامه «ایرانگرد» که قرار است در سال ۹۹ برای اولین بار روی آنتن رادیو فرهنگ برود، عنوان کرد: این برنامه را با رویکرد توجه به میراث فرهنگی و گردشگری طراحی کرده‌ایم و آشنایی مردم با زوایای ناشناخته کشور از منظر فرهنگ، تمدن و تاریخ محور برنامه است.

حبیبی درباره برنامه «نقد امروز» نیز بیان کرد: این برنامه در سه بخش نقد تاریخ، نقد اندیشه و تحولات این حوزه است. در «نقد امروز» قرار است کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه را به صورت یک پرسمان دانشجویی برگزار کنیم و در این زمینه جلسه‌ای هم با دوستان در وزارت آموزش عالی داشتیم که این برنامه را به صورت چرخشی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم.

سرپرست رادیو فرهنگ ادامه داد: این برنامه با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور پخش می‌شود. ایران کشوری با فرهنگ، پیشینه و تمدنی بسیار طولانی است و متناسب با این چرخش زمان، شاهد چرخش فرهنگ نیز بوده‌ایم. این چرخش فرهنگی گاهی به نفع ما نبوده و متاسفانه دامنگیر ما شده است. این برنامه به ثبات فرهنگی کمک می‌کند و جلوی تهاجم فرهنگی غرب را نیز می‌گیرد.

حبیبی با اشاره به اینکه قرار است مستند مفاخر فرهنگی در رادیو فرهنگ ساخته شود، تصریح کرد: قصد داریم سالی حدود ۵۰ مستند برای آشنایی با مفاخر فرهنگی تولید کنیم تا در آینده به گنجینه‌ای از مستند مفاخر ایران زمین دست یابیم.

به گفته وی، «ققنوس» که برنامه‌ای جریان‎ساز و اطلاع‌رسان در حوزه شعر و ادبیات ایران و جریان‌ها و مکتب‌های ادبی است، برای سال ۹۹ درنظر گرفته شده و قرار است به نقد ادبی، نقد داستان، شعر، سینما و تئاتر نیز بپردازد.

سرپرست رادیو فرهنگ در ادامه مطرح کرد: «هفت اقلیم» با رویکرد اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب و کتابخوانی و هنرهای ایرانی از دیگر برنامه‌های ما است. همچنین یک برنامه شبانه، تعاملی و جدید با حضور محمد صالح علا و علی زمانی، با موضوع راز و فلسفه خوشبختی تدارک دیده‌ایم که به معناگرایی زندگی امروز در اندیشه مردمان جامعه معاصر می‌پردازد و می‌گوید چگونه در این مسیر گام برداریم.

حبیبی با اشاره به اینکه برنامه «سفره خانه» نیز برای سال ۹۹ تدارک دیده شده است، بیان کرد: این برنامه به نمایش‌های آیینی مانند نقالی توجه دارد. در هر برنامه یک نقال و یک نقل‌گردان حضور خواهند‌داشت. این برنامه می‌تواند در استودیو طراحی شود، اما تلاشمان این است که این برنامه را در سفره‌خانه، با حضور جمعی از افراد و به صورت محیطی ضبط کنیم.

وی با اشاره به اینکه رادیو فرهنگ دو برنامه با محور سیاست‌های جمعیتی و تشویق به ازدواج طراحی کرده، گفت: «قند و فرزند» برنامه‌ای برای تشویق فرزندآوری برای زوج‌هایی است که ازدواج کرده‌اند.  همچنین برنامه «سفره عقد» برای آن جوانانی است که در آستانه ازدواج هستند. این برنامه هر دفعه در یک دفترخانه ضبط می‌شود و مردم می‌توانند آدرس دفترخانه را بفرستند تا  ما عقد آن‌ها را مستند و به نام خودشان پخش کنیم.

سرپرست رادیو فرهنگ ادامه داد: «با کاروان شعر و موسیقی» دیگر برنامه ما در رادیو فرهنگ است که به مدت ده دقیقه مرور خاطره‌انگیزی به شعر، ترانه، موسیقی بزرگان این عرصه دارد. همچنین بهره‌گیری از قالب‌های جدید رادیویی از دیگر برنامه‌های رادیو فرهنگ است.

حبیبی در پایان با اشاره به اینکه رادیو فرهنگ از نسل‌های مختلف بهره می‌برد، تاکید کرد: رده سنی دوستان در رادیو فرهنگ، جوان است. نسل جوان و توانمند این شبکه رادیویی از فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما هستند و از آنجا که رادیو فرهنگ از پیشکسوتان نیز استفاده می‌کند، مسیر برای کسب تجربیات آن‌ها باز است.

امتیاز شما