امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
اهالی خبر رسانه ملی از تجربیات خود در روزهای کرونایی می‌گویند
اهالی خبر رسانه ملی از تجربیات خود در روزهای کرونایی می‌گویند

خبررسانی از دل دشمن ناپیدا

مشاهده ۵۹۵
۱۳۹۹/۰۱/۳۰- ۱۴:۰۹
تعداد بازدید:595

این روزها افزون برنیروهای پر تلاش حوزه درمان، گروه دیگری هم دل را به دریا می‌زنند و به دل کرونا می‌روند. اهالی رسانه به‌ویژه خبرنگاران و عوامل فنی رسانه ملی برای روایت آنچه اتفاق می‌افتد ناگزیرند به بیمارستان‌ها بروند و ناگفته‌ها را به تصویر بکشند. سختی این کار بر کسی پوشیده نیست و هرکسی راضی به انجام آن نمی‌شود؛

 اما وقتی خبرنگار باشی و محل خدمتت رسانه ملی باشد به عشق مردم و برای آگاه‌سازی آن‌ها دل به دریا می‌زنی. خبرنگاران و عوامل فنی که به بیمارستان‌های کرونایی رفته‌اند، هم خانواده دارند و هم خانواده‌هایشان را دوست دارند و برای خانواده‌هایشان هم عزیز هستند، ولی در روزهای سخت عیار هر فرد مشخص می‌شود و این روزها از همان روزهایی است که تاریخ کشورمان کم به خود ندیده است. برای گفتن از این روزها شاید خود این خبرنگاران، بهترین راوی باشند.

شیما کرمیانی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در مرکز قم بارها به بیمارستان‌هایی که مبتلایان به ویروس کرونا در آن بستری هستند رفته است. او درباره این تجربه می‌گوید: «تا جایی که می‌توانیم رعایت می‌کنیم که بیمار نشویم و بتوانیم سنگر را حفظ کنیم. ازآنجا‌که عمل به وظیفه برایمان مهم است دلمان نمی‌آید بترسیم و پا پس بکشیم.» از زمان شیوع کرونا در کشورمان شهرهای شمالی هم روزهای پر خبر را گذرانده‌اند. مریم دورباش، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در مرکز گیلان ازجمله خبرنگاران فعالی بود که گزارش‌های میدانی و تولیدی او با موضوع کرونا تحسین بسیاری از مردم ازجمله آقای نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه را برانگیخت. دورباش درباره روزهای کرونایی و فعالیت در این روزها گفت: «ما پیش از کرونا بارش سنگین برف را در گیلان داشتیم و بچه‌های ما یک هفته درگیر پوشش این موضوع بودند. بلافاصله پس‌ازآن، خبر شیوع کرونا به صدر اخبار کشور آمد. انصافاً همکاران من در خبر گیلان با تمام توان پای‌کار آمدند و سنگ تمام گذاشتند.» مهدی ستوده، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در مرکز اصفهان یکی دیگر از خبرنگارانی است که بارها به بیمارستان غرضی اصفهان رفته تا از درد و درمان کرونا بگوید. این خبرنگار در پاسخ به این سؤال که از رفتن به بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی دارد، نمی‌ترسد؟ گفت: «چند وقتی است برای پوشش اخبار کرونایی به این بیمارستان می‌روم و از انجام وظیفه ترسی ندارم.»

اگر در روزهای کرونایی بخش‌های مختلف خبری را دنبال کرده باشید، می‌بینید که بسیاری از گزارش‌ها در اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما تولید شده است. در این بخش روزانه به‌طور میانگین 12 تا 15 گزارش کرونایی برای پخش در بخش‌های مختلف خبری تولید و پخش می‌شود.

امیر نوایی، خبرنگار حوزه بهداشت و درمان خبرگزاری صداوسیما درباره تجربه حضور در بیمارستان‌هایی که مبتلایان به کرونا در آن بستری هستند، گفت: «بنا بر اقتضائات شغل و رسالتی که داریم باید در بیمارستان‌ها حضور می‌یافتیم و مردم را از اخبار کرونایی مطلع می‌کردیم.» وی ادامه داد: «فضای بیمارستان واقعاً فضای خطرناکی است و خطر ابتلا به بیماری در آنجا چند برابر می‌شود، ولی شغل ما و مسئولیتی که درباره آگاهی بخشی بر دوشمان گذاشته شده سبب می‌شود با دل‌وجان این کار را انجام دهیم.»

بعد از تهیه گزارش از سوی خبرنگاران و خبرگزاری صداوسیما نوبت به نیروهای پخش اخبار سیما می‌رسد تا تولیدات را روی آنتن ببرند. سردبیران پخش اخبار سیما از اختصاص 70 -80 درصد از جدول پخش به اخبار کرونایی می‌گویند. مجید موغاری، سردبیر خبر شبانگاهی شبکه سه سیما می‌گوید: «فکر می‌کنم در این روزها مهم‌ترین اولویت خبر باید انعکاس اخبار خوش و امیدوارکننده  از روند کاهش شیوع کرونا به مخاطبان باشد. بالاخره در جریان شیوع این بیماری اتفاقات خوشی هم افتاده است که باید آن‌ها را مطرح و برجسته کنیم.»

اما مخاطب، خبر را از زبان گویندگان می‌شنود. این روزها استودیو کرونای اخبار سیما به یکی از مهم‌ترین منابع خبری درباره کرونا تبدیل شده است. مرتضی حیدری، امید قالیباف و عاطفه میرسیدی گویندگانی هستند که اجرای این بخش را بر عهده دارند. چهره‌هایی که باوجود افزایش نوبت‌کاری و فشار خبر نمی‌گذارند مخاطب ایرانی با شنیدن خبر ذره‌ای احساس ترس یا یأس کند.

اما شبکه خبر هم که طبق نظرسنجی مرکز افکار سنجی صداوسیما در زمستان پارسال، 3/54 درصد مخاطب داشته و در جلب نظر مردم موفق بوده است هم، شبانه‌روز مشغول تهیه گزارش و مستند خبری با موضوع کروناست.

المیرا شریفی‌مقدم، گوینده شبکه خبر درباره فضای کاری این روزها می‌گوید: «سخت مشغول کار اطلاع‌رسانی درباره کرونا هستیم؛ البته نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم تا به بیماری مبتلا نشویم.»

ضدعفونی کردن تجهیزات فنی ازجمله میکروفن و سه‌پایه و همچنین استفاده از تجهیزات مجزا برای گریم گویندگان از نکات بهداشتی است که هم در شبکه خبر و هم در خبرگزاری صدا و سیما و پخش اخبار سیما اتفاق افتاده است.

افزون بر اخبار داخلی و استان‌های خبرگزاری صداوسیما در اخبار خارجی روزانه ده‌ها گزارش خبری و تولیدی تهیه می‌شود. خبرنگاران آن‌سوی مرزها با تمام محدودیت‌هایی که دارند به روشنگری و اطلاع‌رسانی می‌پردازند. در پخش اخبار رادیو هم 105 بخش خبری وجود دارد که به طور 24 ساعته جدیدترین اخبار را به اطلاع شنوندگانشان می‌رسانند. این روزها حدود 90 درصد از جدول پخش اخبار رادیو هم به اخبار کرونایی اختصاص پیدا کرده است. اگرچه حجم و فشار کار در این روزها بر اهالی خبر رسانه ملی زیاد است، صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خستگی را از تن بچه‌های خبر می‌زداید؛ آنجا که می‌گویند: در پی اطلاع‌رسانی به‌موقع و به‌اندازه، میزان آگاهی مردم از بیماری کرونا بالا رفته و به همین نسبت نکات بهداشتی و عوامل شیوع تا حدی مهار ‌شده است.

سحر قناعتی

 

امتیاز شما