امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

رمضان در طبرستان

مشاهده ۱۵۶۸
۱۳۹۹/۰۲/۰۲- ۱۱:۵۱

شبکه استانی مازندران با ویژه‌ برنامه‌های عرفانی و معنوی، میهمان ضیافت روزه‌داران استان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه‌های صداوسیمای مرکز مازندران به شرح زیر اعلام می‌شود:

سیما

سیمای مازندران به‌منظور ایجاد فضای روحانی در سحرگاهان و افطار مومنان روزه‌دار استان و در شرایط سخت فضای کرونایی برنامه‌های مناسبتی و ویژه‌ای را تهیه و پخش می‌کند .ویژه برنامه افطاری «ماه بهشت» برنامه‌ای است ترکیبی به تهیه‌کنندگی رقیه احمدزاده عالمی در 30 برنامه 90 دقیقه‌ای و دو برنامه ویژه عید سعید فطر  از ساعت 18:30  روی آنتن سیما می‌رود.
این برنامه ویژه افطار با تکیه بر شیوه‌های نو و جذاب به‌منظور، اشاعه آیین و فرهنگ بومی استانی با ایجاد فضایی روحانی و معنوی و با اهدافی چون تبیین و ارتقای دانش عمومی جامعه در زمینه حقانیت، جامعیت و کار آمدی معارف، احکام و ارزش های اسلامی‌ با محور تبیین پاسخ‌های اسلام به نیازهای فردی و اجتماعی انسان امروزه خصوصاً نسل جوان- ارتقای سطح تعلقات جامعه نسبت به اسلام و فرهنگ اسلامی‌با محور، عرضه و معرفی جذابیت‌های زندگی دینی و آرامش و خوشبختی حاصل از آن-تبیین آثار و برکات پای‌بندی فرد و جامعه به احکام و ارزش های اسلامی، تعمیق و ارتقاء معرفت و ایمان روشن بینانه به اخلاق فاضله و رفتار دینی خالصانه آحاد جامعه و حفظ و اعتلای فرهنگ هویت ایرانی-ریشه‌دار کردن شناخت و باور عمومی‌ به ارزش‌ها و بنیان‌های فکری اسلامی و محور ترغیب جامعه به تبعیت از روش وحی به استقبال این ماه مبارک می‌رود.

آداب میهمانی در ضیافت الهی، رفاقت با خدا، معنویت و محبوبیت، روزه و حال خوب اجتماعی، روز شوراها، سبک زندگی قرآنی و دینی و نشاط معنوی، توکل و تعهد یا احترام به والدین، روزه اولی‌ها و حضور یک معلم پرورشی نمونه (تربیت معنوی فرزندان ) روز معلم و روز کارگر، خوشبختی از نگاه دینی، صله رحم، اکرام  ایتام،  لطافت های زندگی امام حسن مجتبی(ع) و... موضوعات این برنامه را تشکیل می‌دهد. این برنامه به کارگردانی سیدمهدی بوی افراز و شهرام حبیب‌الهی اقدم و نویسندگی حسین قربانی و لطف‌الله سعیدی‌فر تهیه و پخش می‌شود.

در دو برنامه عیدانه هم گزارش‌هایی از نشاط معنوی مردم در طول یک ماه روزه داری و فرار رسیدن عید سعید فطر و با حضور کارشناس از تزکیه نفس و یک ماه عبادت و روزه داری و حفظ حال خوش معنوی در طول سال و لطافت های عید صحبت می‌شود.

ویژه برنامه سحری «به وقت وصال» به تهیه‌کنندگی مهدی نظری و اجرای دکتر سید علی سلیلی در 30 برنامه 70 دقیقه ای به صورت زنده از پخش سیما به روی آنتن می‌رود. این برنامه دارای آیتم‌هایی چون احکام رمضان، فرازی از دعای معنوی، نیایش، مناجات، کلام بزرگان، فرازهایی از دعای  نورانی  ابوحمزه  ثمالی و شرح و تفسیر آن است. مباحث کارشناسی، طرح موضوعات کاربردی اخلاقی و دینی نظیر فرصت‌های رمضان، عبادت و بندگی و تجلی آن در اقامه نماز، رمضان المبارک و خودباوری، درس‌های رمضان باهدف اقتصاد مقاومتی، اشتغال، رافت و رحمت اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیه اجمعین، الگوی عملی در روابط خانوادگی و اجتماعی، رمضان در آینه لیالی مبارک قدر، انفاق و گذشت، رمضان و سلوک رحمانی و حسن خلق، رمضان المبارک و سیره رضوی(ع) از موضوعات این برنامه است.

همچنین ایجاد حس انس با عبادت، ایجاد بستر ویژه و صمیمی و صادقانه با مخاطب و رسانه در طلایی‌ترین وقت رمضان و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به وظایف و تکالیف دینی، ایجاد فضای معنوی در هنگام سحر و برجسته‌سازی نشاط معنوی ماه مبارک رمضان  و تقویت روحیه امید، خودباوری و همدلی، ترویج ابعاد اجتماعی دین، از جمله ساده زیستی، احکام، همدلی و توجه به سلامت مردم بر پایه موازین دینی و بنیان‌های علم پزشکی و تبیین فلسفه روزه به‌ویژه ابعاد فردی و اجتماعی این فریضه الهی از اهداف این برنامه است. برای این برنامه  رقیه بذار، حسین قربانی و مهدی حاجی زاده نویسندگی می‌کنند.

صدا

صدای شبکه مازندران نیز به نوبه خود در این ماه مبارک رمضان اقدام به پخش ویژه برنامه‌های عرفانی درجهت تزکیه روح روزه‌داران می‌کند.
«بهار دل» عنوان ویژه برنامه افطاری است به تهیه کنندگی محمد برجسته  و نویسندگی لطف ا... سعیدی فر در 30 برنامه 120 دقیقه ای از ساعت 18 تا 20 قبل از افطار هر روز پخش می‌شود. گزارش، قرآن در فضای مجازی، درس‌هایی از نهج البلاغه، دانستنیهای پزشکی و تغذیه، نسیم وصل، قطره ای از دریا، دل خونش، ارتباط زنده با ائمه جمعه شهرهای استان، چهره‌های قرآنی، نمایش و پرسمان احکام، تلفن و پیامک و مناجات از آیتم‌های این برنامه است. این برنامه موضوعاتی چون: جایگاه روزه در کلام وحی، احادیث و سیرة ائمه، نقش احکام و مستحبات این ماه در سازندگی و اصلاح روح، فواید روزه‌داری برای جسم و روحِ انسانِ امروز، نقش اجتماعی روزه در کار، کسب و روابط اجتماعی- سنت حسنه افطاری و اطعام در شهرها و روستاهای استان- مهربانی و مهرورزی با اطرافیان در منزل و محیط خانه، با ایتام و نیازمندان و ... را دنبال خواهد کرد.   

تعمیق ایمان مردم  به امورمعنوی و استمرار حیات  از این  دنیا تا جهان آخرت، تبین و ترویج ضرورت حفظ کرامت انسانی و رعایت حقوق دیگران، آموزش مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی و رفتاری، تبین آثار  انس با قرآن و راهکارهای آن و... از اهدف این برنامه هست.  گویندگی این برنامه برعهده طاهره رحماندوست و میلاد شوکائیان است و غلامرضا علی‌نژاد و بنت‌‌الهدی روشن بخش گزارشگر این برنامه خواهند بود..

«بیدار دلان» ویژه برنامه سحرگاهی صدای مازندران هست که به تعداد 30 برنامه 90 دقیقه ای به تهیه کنندگی بهمن یداللهی در سحرگاهان روی آنتن می‌رود. گفتار و کارشناسی، تفسیر آیات قرآنی در خصوص ماه مبارک رمضان، شرح دعای ابو حمزه ثمالی، شرح و تفسیر صحیفه سجادیه، کارشناسی‌های ملی و مذهبی، رمضان در ادب فارسی، تغذیه و بهداشت در رمضان، پیامک و پخش تلفن از بخشهای این برنامه عرفانی است. نویسندگی این برنامه برعهده  سهراب تورانی و گوینده آن رضا دلدار است. گزارشگران این برنامه کریم سلمان پور، غلامرضا علی نژاد و محمد امینی، صدابرداران: نیما امینی، قاسمعلی فعلی و محسن علی نژاد هستند.

همچنین «ترنم وحی» دیگر برنامه ماه مبارک رمضان است که  به تهیه کنندگی و نویسندگی مهدی اوشیب نتاج هر روز به مدت 40 دقیقه در 30 برنامه بعد از اذان ظهر با حضور کارشناسانی چون: سعید قربانی و قاسم عزیززاده گرجی به‌صورت زنده  با مشارکت شنوندگان به تلاوت آیات منتخب قرآن و تفسیر آن از صدای مازندران می‌پردازد.

برنامه «چشمه جاری» در قالب مسابقه به شکل ضبطی به مدت سی دقیقه برای استفاده عموم بخصوص جوانان و نوجوانان درپاسخگویی به نیاز آنان  برای آشنایی بیشتر با مفاهیم ارزشمند کتاب آسمانی از صدای مازندران تهیه و تولید می‌شود.

امتیاز شما