امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
امیر قمیشی؛ مشاور پروژه برنامه تلویزیونی«میزبان شما»:
امیر قمیشی؛ مشاور پروژه برنامه تلویزیونی«میزبان شما»:

لحظه به لحظه دیدار با رهبر سرشار از خاطره و ظرایفی است که صرفا از یک حکیم فرزانه بر مخاطب جاری می‌شود

مشاهده ۴۱۴
۱۳۹۹/۰۲/۱۵- ۱۵:۰۹
تعداد بازدید:414

امسال با شیوع ویروس کرونا بسیاری از رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر به منظور حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از تجمعات، برگزار نشدند. از جمله این رویدادها می‌توان به دیدار اهالی فرهنگ، هنر و شعر با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد. هرساله در نیمه ماه مبارک رمضان جمعی از اهالی شعر و ادبیات از سراسر کشور در فضایی با نشاط در محضر رهبر انقلاب حاضر شده و تازه‌ترین سروده خود را قرائت می‌کردند و از بیانات و نکات ایشان بهره‌مند می‌شدند. اما امسال امکان برگزاری این مراسم مهیا نبود. برنامه «میزبان شما» تولید شبکه شما برای مرور این رسم چندساله تولید شد. در این برنامه مرتضی امیری‌اسفندقه و محمود حبیبی‌کسبی در مقام اجرا با تعدادی از شاعرانی که در محضر مقام معظم رهبری به شعرخوانی پرداخته‌اند، گفت و گو کرده و به خاطرات این دیدار، نکته‌بینی‌ها و نظرات تخصصی معظم‌له می‌پردازند. با پخش برنامه «میزبان شما» برآن شدیم با امیر قمیشی؛ مشاور پروژه این برنامه در زمینه فضای حاکم بر این برنامه گفت‌و‌گویی داشته باشیم:

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امیر قمیشی؛ مشاور پروژه برنامه «میزبان شما» می‌گوید: دیدار سالانه رهبر معظم انقلاب با اهالی فرهنگ و هنر و شاعران، مهم‌ترین اتفاق ادبی سال است که هم‌زمان با فرارسیدن موسم ماه ضیافت و در نیمه این ماه مصادف با میلاد امام حسن مجتبی(ع) در حضور معظم‌له برگزار می‌شود. امسال تقارن شرایط خاص بهداشتی و محدودیت تجمعات سبب شد تا این برنامه برگزار نشود. از این رو مصمم شدیم که مروری بر این سنت ، داشته باشیم واز شاعران جوانی که بیشتر ساکن استان‌های مختلف کشور هستند با توجه به ماموریت استانی شبکه شما دعوت کردیم از خاطرات خود در خصوص شعرخوانی در محضر رهبر انقلاب بگویند و نظرشان را درزمینه تسلط مقام معظم رهبری به حوزه ادبیات، آرایه‌ها و صنایع ارائه دهند. ضمن این گفت و گو در قالب تدوین موازی، شعرخوانی مهمانان نیز پخش می‌شود.
«برنامه «میزبان شما» به مدت 30 شب روی آنتن شبکه شما می‌رود و تهیه‌کنندگی این برنامه را میثم تربتی و کارگردانی آن را محمد تربتی برعهده دارند. «میزبان شما» تا به امروز با 20 نفر از شاعران جوان گفت‌و گو کرده که این گفت‌وگوها ادامه دارد.
قمیشی که تهیه‌کنندگی برنامه‌های متعددی در حوزه فرهنگ و هنر نظیر «چشم شب روشن» را برعهده داشته است درباره نحوه شکل‌گیری ایده برنامه می‌گوید: من در سال 1378 و در 18 سالگی به دیدار مقام معظم رهبری در نیمه ماه مبارک رمضان مشرف شدم و شعری را در محضر ایشان قرائت کردم. این دیدار همواره یکی از مهم‌ترین خاطرات زندگی من بوده است. از طرفی دکترمحمد کاویانی؛ مدیر شبکه شما نیز چند هفته مانده به ماه مبارک رمضان جویای این بودند که پیوند مناسبی میان دیدار سالانه رهبر انقلاب با حوزه استان‌ها برقرار شود. به خصوص که در دیداری که سال گذشته برگزار شد، رهبر انقلاب در سخنرانی پایانی خود به طور مستقیم سازمان صدا و سیما را به ترویج هرچه بیشتر زبان فارسی ترغیب کردند. تمام این موارد دست به دست هم داد و به دستور مدیر شبکه این برنامه شکل گرفت و روی آنتن رفت.
او درخصوص لزوم تولید برنامه‌هایی با محوریت حفظ و تقویت زبان فارسی در رسانه ملی، معتقد است: رهبر انقلاب در اوج تلاطمات سیاسی و منطقه‌ای در طول سال چندین‌بار وقت خود را به دیدار با شاعران و اهالی فرهنگ، اختصاص می‌دهند وفقط دیدار رسمی ایشان با شاعران در نیمه ماه رمضان رسانه‌ای می‌شود . برخی رویدادها در قالب دیدار پنجشنبه‌ها با اهالی فرهنگ در جمع‌های کوچک‌تر برای شنیدن صحبت‌های آن‌ها و معاشرت چهره به چهره در فضایی غیررسمی‌برگزار می‌شوند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت زبان و ادبیات فارسی در محضر رهبر انقلاب است. ایشان یکی از بزرگ‌ترین روحانیون صاحب‌سبک ادبی در سرزمین‌های فارسی‌زبان هستند و شعرهای خود را با تخلص «امین» عرضه کرده‌اند. قمیشی می‌گوید: خواص، بیشتر با سروده‌های ایشان مانوس بوده و بنابر مناعت طبع ایشان این شعرها کم‌تر در میان مخاطب عام منتشر شده است. همین دقت، حساسیت و اهمیتی که رهبر انقلاب در کنار مسائل کلان سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی برای حوزه ادبیات فارسی قائل هستند و یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های سالانه خود را به زبان فارسی اختصاص داده‌اند، چراغ راهی برای ما به عنوان سربازان فرهنگی ایشان در رسانه ملی است. او تأکید می‌کند: ما باید در راه ترویج هدفمند زبان فارسی به‌عنوان زبان معیار و یکی از عناصر وحدت‌بخش میان آحاد مردم ایران در هر نقطه از کشور، قدم‌های جدی‌تری برداریم.
مشاور پروژه برنامه میزبان شما اضافه می‌کند: لحظه به لحظه دیدار با رهبر در نیمه رمضان سرشار از خاطره، اتفاق‌های ادبی و ظرایفی است که صرفا از یک حکیم فرزانه بر مخاطب جاری می‌شود. من سه یا چهار سال افتخار حضور در این جمع را داشتم. در این سال‌ها بزرگانی نظیر سیدحسن حسینی، نصرالله مردانی، حسین آهی، احمد عزیزی، محمود شاهرخی، مشفق کاشانی، حمید سبزواری و قیصر امین‌پور در جمع حضور داشتند که اکنون در قید حیات نیستند. البته این دیدار به لطف خدا هرسال با حضور بزرگ‌ترین شاعران کشور از سیدعلی موسوی‌گرمارودی تا دیگر بزرگان در حوزه‌های مختلف نظیر طنز، کودک و نوجوان، شعر آئینی و سروده‌های عارفانه و عاشقانه برگزار می‌شود و در برنامه «میزبان شما» با شاعران جوانی که دراین رویداد حاضر بوده و شعرخوانی کرده‌اند به گفت و گو نشسته‌ایم.
گفتنی است برنامه «میزبان شما» به سفارش شبکه شما به تهیه‌کنندگی میثم تربتی‌طرقبه، کارگردانی محمد تربتی‌طرقبه در محل گلزار شهدای غواص حوزه هنری انقلاب اسلامی ضبط و تولید شده است. امیر قمیشی مشاور پروژه این برنامه بوده و مرتضی امیری‌اسفندقه و محمود حبیبی‌کسبی اجرای آن را برعهده دارند. «میزبان شما» در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب حوالی ساعت 22:45 روی آنتن شبکه شما می‌رود.

امتیاز شما