امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
«مهرداد صدقی» در برنامه زنده 162#:
«مهرداد صدقی» در برنامه زنده 162#:

نباید « پدرپسری» را با دیگر سریال‌ها مقایسه کرد

مشاهده ۳۶۶
۱۳۹۹/۰۲/۱۵- ۲۲:۲۵
تعداد بازدید:366

برنامه زنده 162# در دومین گفت‌وگو، میزبان مهرداد صدقی نویسنده کتاب «آخرین نشان مردی» بود؛ کتابی که سریال رمضانی «پدر پسری» از آن اقتباس شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، احسان ناظم بکایی، منتقد سینما و تلویزیون که اجرای این برنامه زنده اینستاگرامی را بر عهده داشت، ابتدا از صدقی درباره چگونگی تبدیل شدن کتابش به فیلم‌نامه پرسید. صدقی توضیح داد: داستان‌های کوتاهی در گذشته در روزنامه «بی‌قانون» به اسم «همین دور و بر» چاپ می‌شد و من خلاصه آن‌ها را در کتاب «آخرین نشان مردی» توسط سوره مهر منتشر کردم که خوشبختانه با اقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه شد.

این نویسنده بجنوردی که سه‌گانه «آبنبات‌های هل‌دار، دارچینی و پسته‌ای» او از کتاب‌های پرفروش حوزه طنز است، با بیان اینکه دوستان شبکه 5 سیما به من پیشنهاد تبدیل اقتباس کتاب را به فیلم‌نامه سریال دادند، افزود: سریال و کتاب، دو رسانه متفاوتند و فضای آن‌ها با یکدیگر فرق دارد، حتی در فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هم این تفاوت دیده می‌شود؛ مثلا کتاب «بازی تاج و تخت» با سریالش متفاوت است.

به گفته وی، یک نویسنده  هنگام نوشتن، دنیای خود را می‌آفریند و سعی می‌کند المان‌های دوست‌داشتنی خویش را تصویرسازی کند ولی وقتی به شکل فیلم یا سریال درمی‌آید، نمی‌تواند انتظارات خیلی از مخاطبان را برآورده سازد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی به گروه سازندگان سریال ملحق شد، گفت: مردادماه به گروه پیوستم و به طراحی مسیر داستان کمک کردم یعنی حدود 30 قسمت از خلاصه قسمت‌ها را برای گروه نویسندگان نوشتم. برخی از داستان‌ها قابلیت تصویری شدن نداشت یا گفت‌و‌گومحور بود و اتفاقی در داستان نمی‌افتاد  لذا برخی داستان‌ها و شخصیت‌های جدید را اضافه کردم.

این نویسنده که از اقتباس کتابش رضایت دارد، درخصوص احترام به تفاوت سلیقه گفت: به نظرم تفاوت‌هایی که به‌وجود آمده، می‌تواند بخشی از مخاطبان که کتاب را نخوانده‌اند راضی کند. «آخرین نشان مردی» به شیوه کمدی موقعیت نوشته شده است و این‌گونه سریال‌ها برمبنای رخدادهای روزمره‌اند و تعداد شخصیت‌ها و لوکیشن‌هایشان محدود و کم هزینه‌تر از دیگر سریال‌هاست اما به همان نسبت، نوشتن فیلم‌نامه به‌دلیل لوکیشن‌ها و شخصیت‌های محدود، دشوار‌تر می‌شود.

صدقی تاکید کرد که نباید سریال‌های ماه رمضان را با سریال «پدر پسری» به لحاظ شرایط تولید، ظرفیت‌ها، بودجه و تفاوت قالب‌هایشان، مقایسه کرد.

وی گفت: بخش عمده مشکل سینما و تلویزیون ما، فیلم‌نامه است و در قراردادها، فیلم‌نامه‌نویس ضعیف‌ترین جایگاه را دارد و کم‌تر به او توجه می‌شود.

این نویسنده بجنوردی اظهار داشت: چون ساکن شهرستان هستم، در جلسات دورخوانی سریال حضور نداشتم اما پیشنهادهایم را به احسان ثقفی سرپرست نویسندگان می‌دادم.

صدقی با بیان اینکه بینندگان، سریال «پدر پسری» را به چشم یک کمدی موقعیت ببینند، عنوان کرد: من به عوامل سریال، نمره قابل‌قبولی می‌دهم و امیدوارم تبدیل کتاب به فیلم‌نامه در آثار سینمایی و تلویزیونی بیش‌تر شود و در جشنواره‌های مختلف سیما و جشنواره فیلم فجر نیز بخشی را به آثار اقتباسی اختصاص دهند.

وی در پایان از نگارش فیلم‌نامه‌ای با نام «سی سالگی» خبر داد و گفت: تابستان گذشته هم سریالی نوشتم که با فراهم شدن شرایط، وارد مرحله پیش‌تولید خواهد شد. به عوامل سریال «پدر پسری» خسته نباشید می‌گویم و می‌دانم که در شرایط سخت کرونا، برای خندان مردم خیلی تلاش کردند.

گفتنی است #162 برنامه‌ای است که روابط عمومی رسانه ملی تدارک دیده تا در این روزهای کرونایی به شیوه راحت‌تری با اصحاب فرهنگ و هنر گفت‌وگوی مستقیم داشته باشد و در اختیار مخاطبان قرار دهد.

امتیاز شما