امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

شهروند جستجوگر، مافیای پنهان

مشاهده ۲۰۴۱
۱۳۹۹/۰۲/۱۷- ۱۴:۲۲

اگر چه «مافیا» با سه گانه زیبای «پدرخوانده» سیاه و سفید یک سیستم زیرزمینی را کاملا دگرگون کرد و زوایایی از حضور انسانی افراد را به تصویر کشید اما همچنان این کلمه برای هر شهروند عادی وهم انگیز است. بودن و نبودن، هستی و نیستی، زندگی و مرگ همچنان موضوعاتی است که بین اکثریت شهروندان و اقلیت مافیایی درتمام دنیا حاکم است. اقلیتی که برای کسب منافع بیشتر از هیچ قانونی پیروی نمی‌کنند.

بزرگترین ابزار« مافیا» ایجاد رعب و ترس از یکسو و توطئه و دسیسه چینی از سوی دیگر است. به نظر می رسد؛ همانطور که کاپولا برای اولین بار تلاش کرد تا جنبه‌های عاطفی خانواده‌های مافیایی را نشان دهد، گروهی در جایی از دنیا با خلق بازی مافیا جنبه‌های توطئه گری این افراد را به چالش کشیده‌اند. چالشی که امروز شبکه تخصصی سلامت نیز جذب آن شده و چنین مسابقه‌ای برای مخاطبانش تدارک دیده است.

در این مسابقه تصویر کوچکی از جامعه را در کنار یکدیگر داریم. اقلیت آگاه و پرفریب و اکثریت ناآگاه که برای دانستن و کشف حقیقت. مافیایی‌هایی که یکدیگر را می‌شناسند و در به ثمر رسیدن نقشه‌هایشان به هم کمک می‌کنند و شهروندانی که گاها به دلایل موهن به همدیگر مظنون شده وکمر به نابودی خودشان می‌بندند.

بازی انقدر ادامه می یابد که یکی از دوگروه بر دیگری پیروز شود. نبردی جذاب که به مسابقه ای تلویزیونی برای افزایش قدرت تشخیص و ارتقای سطح گفت‌و‌گو تبدیل شد. اگر چه در بازی اصلی این نبرد ممکن است تا ساعت ها ادامه داشته باشد اما اقتضای آنتن باعث شده تا مسابقه تلویزیونی «مافیا» با برنامه ریزی دقیق به نبردی یک ساعته مبدل و درپایان تکلیف گروه برنده و بازنده مشخص شود.

علیرضا سلطانی:

مافیا، قدرت تشخیص، انتخاب صحیح

علیرضا سلطانی تهیه کننده ایست که بازی «مافیا» را از کافه‌ها به قاب تلویزیون آورد و در مدت کوتاهی این مسابقه را به یکی از پربیننده‌های تلویزیون مبدل کرد. مسابقه ای که پشتوانه اش ، اتاق فکری دقیق، دکوری جذاب، استودیویی نیمه تاریک، جوانانی خلاق و بالاخره بینندگانی در هر سن وجنسی است.

او درباره انگیزه انتخاب شبکه سلامت به عنوان مبداء پخش مسابقه و دلایل توجیهی آن می‌گوید: مسابقه «شهروند مافیا» که برگرفته از بازی «مافیا»س یک مسابقه کاملا روانشناختی است و شاخصه‌های فردی شرکت کننده را محک می زند. از جمله قدرت تشخیص، تحقیق،  مذاکره، بیان، استدلال و ... یا به عبارت دیگر نرم افزار ذهنی و فکری را محک می زند.

سلطانی اضافه می‌‌کند: در این مسابقه مهم‌ترین و بهترین ابزار گفت و گواست و شرکت کنندگان مجبور هستند، بهترین نتیجه را به‌وسیله این ابزار به دست بیاورند. در بازی لحظاتی هست، که احساسات درگیر می‌شود و شرکت کننده در موقعیت‌های تصمیم گیری و انتخاب قرار می‌گیرد، همه این‌ها شاخصه‌های روحی و روانی است که در این مسابقه محک می‌زنیم. این عوامل باعث شده که این مسابقه را در شبکه سلامت که یک رسانه تخصصی در حوزه سلامت جسم و روان است اجرا کنیم.

سلطانی به تاریخچه تولید این برنامه اشاره  می‌کند و می‌گوید:این برنامه از مهرماه سال 98 روی آنتن رفته و تاکنون 110 قسمت از آن تولید شده است. چند روزی است که ثبت نام فصل بعدی آغاز شده و متقاضیان شرکت در سری جدید با مراجعه به وب سایت ما به آدرس http://shahrvandmafia.com  ثبت نام کنند.

وی استقبال شرکت کنندگان را بی نظیر توصیف می‌کند و ادامه می دهد:  ظرف 48 ساعت ما حدود 7 هزار تقاضای شرکت در این بازی را داشته ایم و  پیش بینی می‌کنیم این عدد به 10 هزار نفر برسد. این افراد از گروه‌های سنی گوناگون و از شهرهای مختلف ثبت نام کرده‌اند.

تهیه کننده «مافیا» درباره  بازخوردهای مخاطبان هم می‌گوید: استقبال مردم از این مسابقه بسیار زیاد بوده و ما از سراسر کشور مخاطب داشته ایم. حتی مخاطب برون مرزی هم داریم . پیام های خوبی هم از کشورهای اروپایی، آمریکا و اقصی نقاط جهان دریافت کرده ایم، در حقیقت این مسابقه موج نویی را در زمینه مسابقات تلویزیونی ایجاد کرده است.

او مرحله انتخابی را کاری سخت توصیف می‌کند و تاکید دارد: مرحله انتخابی کاری سخت محسوب می‌شود چرا که باید با حدود 10 هزار شرکت کننده وارد این مرحله شویم و از بین این افراد نهایتا 600 نفر به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند. در چارچوب اصلی این بازی که بیش از 50 سال است در جهان انجام می‌شود، لیگ و داوری وجود ندارد و از ابداعات ماست. این داوری با هدف انتخاب بهترین‌ها برای شرکت در برنامه تلویزیونی است. موضوعی که به ما امکان می دهد بهترین افراد را وارد مسابقه کنیم و کار را جذابت تر روی آنتن ببریم.

سلطانی درباره  بانوان شرکت کننده و تولید لیگ مخصوص بانوان حرف می زند و این لیگ را آغازی خوب برای حضور آنها در این مسابقه می داند و اضافه می‌کند: در فصل گذشته خانم ها حضور متفاوت و پررنگی داشتند. نوروز امسال 7 قسمت به آنها اختصاص داده شد. در سری اول و دوم متاسفانه این افتخار را نداشتیم که در خدمت آنها باشیم. اما در فصل سوم این عزیزان هم در مسابقه شرکت کردند. از آنجا که کیفیت بازی خانم‌ها و آقایان تاحدی متفاوت است بازخوردهای متفاوتی اعم از مثبت و منفی داشتیم. دسته‌ای هم اعتقاد دارند که خانم ها و آقایان باید همزمان در مسابقه حضور داشته باشند. امیدواریم در فصل جدید با دوره‌های آموزشی و انتخاب های بهتر شرکت کنندگان قوی تری را به میدان بیاوریم.

شاید به نظر عجیب بیاید که برنامه ای با کیفیت «شهروند مافیا» توانسته مخاطبانی از هر سن و جنسی را پای تلویزیون بیاورد اما تهیه کننده برنامه بازخوردها را نشان دهنده موفقیت کار می داند و می‌گوید: با توجه به بازخوردها از فصل دوم تلاش کردیم افراد رادر گروه‌های سنی مختلف در کنار یکدیگر قرار دهیم یعنی یک جوان در کنار شرکت کننده میان سال می نشیند و مسابقه می دهد. به نظر خودمان این نشان‌دهنده انعطاف بالای برنامه و از نقاط مثبت آن به شمار می رود. همین تفاوت سنی هم موافق و مخالفانی داشته و هر کدام استدلال های خود را دارند.

وی اضافه می‌کند: البته شرط سنی 18 سال برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود، اما در فکر هستیم تا برای نوجوانان نیز لیگی برگزار کنیم که البته باید شرایط آن فراهم شود.

اما شاید جنجالی ترین موضوع تغییر مجری برنامه از فصل دوم به بعد بود. در فصل نخست بهنام تشکر بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در نقش راوی مسابقه حضور داشت. پس از آن علیرام نورایی در کسوت مجری این برنامه یا همان راوی ظاهر شد؛ سلطانی در مورد این تغییر می‌گوید: مسلما هر تغییری در زندگی با مقاومت‌هایی همراه است. طبیعی بود اوایل برنامه مخاطب نسبت به این تغییرواکنش نشان دهد. ولی از آنجا که کار با دقت و هدف گذاری انجام شد، ابتدا اجرای آقای تشکر را در قصل نخست آنالیز و نقاط قوت و ضعف آن را به آقای نورایی منتقل کردیم. در نهایت تمام اقدامات موثرواقع شده و بر باورپذیری مخاطب به سرعت اثر گذاشت. به علاوه باید تأکید کنم تمامی‌کلید واژه‌ها و میزانسن‌هایی که در اجرای هر دو مجری ملاحظه می‌شود، پیش از تولید در اتاق فکر برنامه تعریف و دراختیار انها قرار گرفته است. بنابراین به مرور اجرای آقای نورایی پخته ترشد و مخاطب توانست به سرعت ارتباط موثری با او برقرار کند.

سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا بیننده انتظار تغییر اساسی در برنامه را داشته باشد یا خیر می‌گوید: در صورت جذب اسپانسر احتمال تغییراتی در دکور وجود دارد ولی با توجه به چارچوب خاص برنامه که در طول 110 قسمت برای بیننده جانمایی شده، نمی توان دست به تغییرات فاحش زد. به عبارت دیگرتمایلی نداریم با ایجاد تغییر بیننده را سردرگم کنیم. بینندگان دیگر بازی را یادگرفته اند و می خواهند از دیدن آن لذت ببرند.

او به علاقمندان برای شرکت در فصل جدید تاکید می‌کند: ثبت نام این دوره تا 20 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن مرحله انتخابی حدود 2 ماه وقت تیم تولید را می‌گیرد و امیدواریم از اواسط تیرماه فصل جدید را در اختیار پخش قرار دهیم.

سلطانی در خاتمه  می‌گوید: این مسابقه در اوایل راه است و در مدت کم به‌خاطر ماهیتی که داشت مخاطبان زیادی جذب کرد. ارتقای قدرت تشخیص و افزایش توجه مردم نسبت به اثرگذاری افراد مهم‌ترین هدف این مسابقه است و اگر هر فرد بتواند از ابزار تشخیص در زندگی خود بهره ببرد مسلما در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی هر فرد شاهد تحولی عظیم هستیم و می توانیم سرنوشت خود خانواده و کشورمان را تغییر دهیم.

در این برهه زمانی با توجه به انواع فریب‌ها، دشمنی‌ها و هجمه‌های مختلف به مردم عزیزمان  باید قدرت تشخیص مان را بالا ببریم و هر قدردرک ما از شرایط عمیق‌تر شود، ضریب خطایمان پایین تر آمده و باعث کامروایی بیشتر می‌شود. امیدواریم مردم کشورمان هر روز موفق تر از گذشته قدم بردارند.

علیرام نورایی:

مجری نیستم، بازیگرم

علیرام نورایی از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد و با سریال هایی همچون پول کثیف، جابربن حیان، ماتادور، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد به تلویزیون آمد. سال گذشته نورایی  در یک مصاحبه مطبوعاتی به عنوان مجری مسابقه «مافیا» معرفی شد.

پس از اجرای موفق نورایی در چند فصل گذشته او خود را مجری نمی داند و اعتقاد دارد که در این مسابقه نیز به عنوان راوی کار بازیگری انجام می دهد. او می‌گوید: در گفت و گو با تهیه کننده برنامه به این جمع بندی رسیدیم که من باید نقش روایت گر مسابقه را برعهده داشته باشم و خوشبختانه در مسابقه «مافیا» اجرا به صورت استاندارد وجود ندارد. کلا مسابقه «شهروند مافیا» شامل قوانینی است که تکرار می‌شود و تکرار آن در هنگام بازی شرکت کنندگان می تواند لحظات نابی را بوجود آورد. بنابراین من تنها روایتگر اتفاقات و مبارزه میان شهروندان و مافیا هستم. نورایی می‌گوید: از ابتدا با ذهن خالی وارد پروژه شدم ولی بازخوردهای خوب و مثبتی گرفتم و افتخار می‌کنم همراه گروه خوش فکری قرارگرفتم  و توانستیم نظر مخاطب را جلب کنیم.

وی  لحظه لحظه حضور در کنار تیم تولید و شرکنندگان مسابقه را لذت بخش می داند و می‌گوید: مسلما نظرسنجی‌های مختلف می‌توانند میزان مقبولیت من را در میان مخاطبان نشان دهد، ولی به طور کلی در صفحه اینستاگرام برنامه و خودم بازخوردهای خوبی گرفته‌ام  و حتی برخی از تکیه کلام هایم در برنامه توسط دیگران تکرار می‌شود. به طور کلی از این لطف عزیزان خوشحالم و قدردان آن هستم.

این بازیگر تلویزیون و سینما در باره حضور بازیگران در کسوت مجری معتقد است که منعی برای اجرای بازیگران در برنامه‌های تلویزیونی وجود نداد ولی من به عرصه اجرا وارد نمی‌شوم و به حرفه بازیگری ادامه می‌دهم.

نورایی اضافه می‌کند: در کنار یک گروه حرفه ای کار کردن اتفاق و خاطره ای خوب محسوب می‌شود و باید به تهیه کننده برنامه برای جمع کردن چنین گروه خوبی آفرین گفت. این گروه در یک ماراتون سخت قرارداشتند و توانستند سه فصل را در مدت زمانی کوتاهی ضبط و به موقع پخش کنند. اینها همه خاطراتی است که از «مافیا» در ذهن خواهم داشت به علاوه اینکه در هرقسمت با 10تا 12 نفز آشنا می‌شویم، حرف های آنها را می‌شنویم و در طول ضبط با آنها همراه می‌شویم همگی خاطراتی خوب به جا می‌گذارد.

راوی شهروندمافیا درباره برنامه بعدی خود می‌گوید: برنامه بعدی من مانند بسیاری از مردم کشور این است که همچنان منتظر از بین رفتن این ویروس منحوس باشم ، تا دست از سر تمام مردم جهان بردارد و پس از آن با قدرت همراه با تیم تولید «شهروند مافیا» سری جدید برنامه آغاز کنیم.

او در خاتمه اضافه می‌کند: این مسابقه از آن رو که بر موضوعات روانشناختی بنا شده است قطعا جایگاهی جز شبکه تخصصی سلامت ندارد. اما شاید به اعتقادی برخی باید به شبکه پرمخاطب تری می رفت، که البته از نظر نوع برنامه به نظرم درست نیست به هر حال به نظرم مسئولان شبکه سلامت بستری بسیار خوب را فراهم کرده‌اند تا مخاطبانی پروپاقرص برای شبکه خود فراهم کنند.

فاطمه زارعی

امتیاز شما