امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

حمایت از تولید داخلی راهکاری برای گذار از بحران اقتصادی ناشی از کرونا

مشاهده ۹۲۹
۱۳۹۹/۰۲/۲۲- ۰۷:۴۱

دکتر علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی در یادداشتی با اشاره به مولفه‌های متاثر از پیامدهای عصر کرونا، حمایت از تولیدات داخلی را مهم‎ترین عامل برای گذار از این دوره دانست راهکارهای حمایت از تولید داخلی را برشمرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، متن این یادداشت به شرح ذیل است:

 شرایط جهانی ناشی از پدیده عالم‌گیر «ویروس کرونا» که همه 208‌ کشور دنیا را دربرگرفته است مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را دستخوش تغییر و تحولات بس شدیدی کرده است. این پدیده نگاه به فلسفه هستی و تقویت به الهیات و خداباوری را در عصر مانور و قدرت‌نمایی سکولاریسم را موجب شده است و نظامات حاکم بر روابط بین‌الملل و جابه‌جایی بلوک‌های قدرت را در آینده نزدیک از خود متأثر می‌سازد. اقتصاد، بازار، کسب‌و‌کار، اشتغال ، تولید، خوداتکایی، صادرات و واردات از مهم‌ترین مولفه‌های متأثر از پیامدهای عصر کرونا محسوب می‌شود.
در این میانه «حمایت از تولیدات داخلی، اقتصاد بومی، افزایش صادرات، کاهش واردات» از عوامل قوی‌شدن، قدرت و اقتدار ملی هر کشور از جمله ایران عزیز است.
برای حمایت از تولید داخلی مهم‌ترین مسئله «درک درست» و «تحلیل واحد» در نزد مقامات و مسوولان ارشد تصمیم‌گیری، سیاست‌سازی، برنامه‌ریزی و اجرایی کشور توسط قوای سه گانه به‌ویژه دولت به‌عنوان مسوول اجرایی کشور و عزم و اراده ملی برای «اجرایی و عملی کردن» برنامه‌ها و سیاست‌هاست.
در یک دسته‌بندی کلی اهم راهکارهای واقعی حمایت از تولید داخلی به‌شرح زیر است:
ممنوعیت واردات هر کالایی که در داخل کشور امکان تولید دارد. برابر گزارش رسمی وزیر صنعت، معدن، تجارت در هیئت دولت بیش از 80‌قلم نوع کالا که به 700‌زیر شاخه در حوزه‌های مختلف تقسیم می‌شود در کشور امکان ساخت دارد و ایران بی‌نیاز از واردات آن‌هاست.
ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک و مواد غذایی کشور باید با آینده‌نگری در دستور کار قرار گیرد و دولت برنامه‌ای را برای توزیع مناسب آن‌ها برای همه و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها قاطعانه اجرا کند.
دولت با بصیرت و هوشیاری در افزایش ذخیره‌سازی باید سهم ویژه‌ای از بازار بزرگ کشورهای همسایه را از آن خود کند. بیش از 200‌میلیارد دلار ارزش واردات 15‌کشور همسایه ایران است. دولت برای این مهم باید برنامه اقدام به دور از شعار داشته باشد.
حمایت واقعی از کار‌آفرینان، مولدان ثروت، کارفرمایان و تولید‌کنندگان صورت گیرد. مشکلات حوزه تولید فراتر از «شعار» و کارهای نمایشی است.
امروز قهرمانان واقعی جبهه اقتصاد مقاومتی در مصاف با دشمنان ایران همین گروه هستند. ثبات، امنیت، قانون، اعتماد، تسهیلات ، مشوق‌های مادی و معنوی بهترین کمک مسئولان از کارآفرینان است.
مردم انتظار دارند که دولت و سایر نهادهای مرتبط که در جبهه مقاومت در عرصه نظامی و دفاعی نقش‌آفرین بوده‌اند در عرصه بازسازی، سازندگی، صدور خدمات فنی و مهندسی و ایجاد اشتغال برای جوانان و تولید ثروت هم سهم جدی ایران را در این زمینه تعریف و عملیاتی کند. عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان و ... می‌تواند عرصه کارآفرینی ایرانیان خلاق و مبتکر باشد.
مزیت نسبی ایران در کالاهای کشاورزی، منابع طبیعی، دام و طیور است. اگرچه در برخی حوزه‌های صنعتی هم کارهای بزرگی انجام شده است که باید تقویت شود. اهمیت و توسعه امور زیر بنایی و کالاهای کشاورزی و دامی در عصر کرونا از اهمیت مضاعف برخوردار است.
رسانه‌ها، مطبوعات، نخبگان، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی، احزاب سیاسی، باید به درستی به وظیفه و رسالت خطیر خود در این مقطع حساس تاریخی عمل کنند و صد البته مسئولان به‌خصوص دولت باید با روا‌داری، مدارا، شرح صدر پذیرای نقدها، نظرهاو راهکارهای آن‌ها باشد. با منع کردن و بایکوت نخبگان هیچ کشوری به توسعه دست نمی‌یابد و بلکه در مسیر دیکتاتوری و خارج کردن اداره کشور از روند مردم‌سالاری آن عمل می‌کنند.
شناسایی چالش‌ها، موانع و تنگناهای فراروی «حمایت از تولید داخلی» باید دستور اصلی کار سران قوا و ستاد اقتصادی کشور باشد:
1/8: احتمال سقوط سهام بازار بورس و پیامدهای آن
2/8: محدودیت‌های ناشی از واردات و صادرات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور
3/8: مداخلات قدرت‌های بیگانه و دشمنان ایران برای ناامن کردن منطقه
4/8: کسری بودجه کشور و مراقبت از توسل دولت به چاپ اسکناس و فروش بی‌برنامه منابع و امکانات دولت
5/8: تشدید تحریم‌های ضد بشری و ضد قانونی دولت آمریکا
6/8: اوج‌گیری مجدد کرونا و پیامدهای ناشی از این امر به حوزه سلامت، آموزش‌و‌پرورش و اقتصاد و زیست جامعه
7/8: سقوط ارزش بهای نفت خام و انرژی و تأثیر منفی آن بر اقتصاد کشور
8/8: ...
سال‌99، سال آخر دولت آقای روحانی و آغاز به‌کار مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم است این دو اتفاق باید موجب «حمایت از تولید داخلی» و «حل مشکلات مردم» باشد. زمان برای «تسویه حساب سیاسی» اصلاً نیست.
سال‌99 سال، سرنوشت‌ساز و خطیری در تاریخ ایران است.

دکتر علی دارابی معاون امور استان‌ها

 

 

امتیاز شما