امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
مدیر شبکه آموزش سیما در ‌برنامه # 162:
مدیر شبکه آموزش سیما در ‌برنامه # 162:

فعالیت مدرسه تلویزیونی پس از کرونا نیز ادامه دارد

مشاهده ۷۳۹
۱۳۹۹/۰۲/۲۴- ۲۳:۴۵
تعداد بازدید:739

برنامه زنده اینستاگرامی #162 به‌مناسبت روز گرامیداشت زبان فارسی و راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران با مسعود احمدی افزادی، رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی و مدیر شبکه آموزش سیما هم‌کلام شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدیر شبکه آموزش سیما در این گفت‌وگو با بیان اینکه شبکه آموزش با تأکید رئیس رسانه ملی و معاون سیما، ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی را راه‌اندازی کرد، درباره سیاست‌های این ستاد گفت: از همان آغاز فعالیت، جدولی برای همه شبکه‌ها طراحی کردیم که بحث درست بنویسیم یا درست بخوانیم را رعایت کنند. پاییز و زمستان سال گذشته نیز تمام برنامه‌های ترکیبی شبکه‌های سراسری را مورد داوری استادان قرار دادیم تا بهترین مجریان و برنامه‌ها را معرفی ‌کنیم.

احمدی افزادی با اشاره به ایجاد سیستم تشویق، تذکر و تولید، گفت: تشویق مجریان، تذکر به آن‌ها و تولید برنامه‌هایی حول محور زبان فارسی را آغاز و در همین راستا تولید برنامه‌های کوتاه و گسترش زیرنویس‌های فارسی در شبکه‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

 رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی با بیان اینکه زبان فارسی، موجودی زنده و دائماً در حال رشد است، عنوان کرد: ما در بخش تبلیغات بازرگانی هم  تلاش می‌کنیم تا واژهای درست فارسی را جایگزین کلمات خارجی کنیم.

مدیر شبکه آموزش سیما افزود: تمام شبکه‌ها بنا به مأموریتشان در راستای آموزش و استفاده از کلمات درست فارسی کار می‌کنند؛ به‌طور مثال اکنون شبکه یک سیما، برنامه‌های «زبان مادری» و «فارسی را پاس بداریم»، شبکه دو «آقا و خانم فارسی» و «حلقه رندان»، شبکه سه «قند فارسی»، شبکه چهار«چهار دقیقه با فارسی» و «پالایش فارسی»، شبکه نسیم «قندون» و شبکه جام‌جم برنامه «همستان» را روانه آنتن می‌کند و حتی پیشنهاد راه‌اندازی برنامه‌هایی چون «نود فارسی» و «مناظره زبان فارسی» را هم داده‌ایم.

احمدی افزادی به پخش این برنامه‌ها در فضای مجازی هم اشاره کرد و درباره دلیل جا نیفتادن برخی واژه‌ها در بین مردم گفت: واژه‌های جایگزین بسیاری رایج و پذیرفته شده است اما واژه‌هایی هم بوده که در زبان مردم چندان جا نیفتاده است؛ در این خصوص باید به‌تدریج و با کمک مردم این واژه‌ها را رایج و کاربردی کنیم.

مدیر شبکه آموزش سیما درباره راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران در دوران شیوع کرونا هم گفت: پس از تعطیلی مدارس، به دستور رئیس سازمان و معاون سیما، مدرسه تلویزیونی را راه‌اندازی کردیم؛ بار سنگینی بر دوش ما بود و به اذعان وزارت آموزش و پرورش در تاریخ فعالیت رسانه ملی  چنین حرکت فرهنگی آموزشی بی‌سابقه بود.

وی افزود: در 48 ساعت، جدول پخش شبکه آموزش را با همکاری تهیه‌کنندگان تغییر دادیم و دهم و یازدهم اسفند، 24 کلاس برگزار کردیم و سپس به‌طور روزانه تعداد کلاس‌ها را افزایش دادیم که تا کنون در مقطع ابتدایی، متوسطه اول و تمام رشته‌های متوسطه دوم، بیش از 2هزار و500 کلاس برگزار کرده‌ایم.

مدیر شبکه آموزش سیما با اشاره به اینکه تا امروز، 29 میلیون بسته (دانلود) از شبکه داشتیم و بیش از 97 درصد در کل کشور پوشش داریم، گفت: تعداد زیادی از معلمان با ما همکاری داشتند که در این زمینه معاونت متوسطه و معاونت ابتدایی آموزش و پرورش، کمیته‌ای برای انتخاب معلمان و دبیران تشکیل دادند و دبیران را انتخاب کردند.

 احمدی افزادی با بیان اینکه ورود رسانه ملی به بحث آموزش، عصر جدیدی از آموزش مبتنی بر رسانه را به‌وجود آورد، افزود: این حرکتی که آغاز کرده‌ایم، تعطیل نخواهد شد و پس از پایان بیماری کرونا هم ادامه دارد و البته روش و کیفیتش تغییر می‌کند.

به گفته وی، تا پایان ماه رمضان همین روند طی خواهد شد و از عید فطر تا 27 خرداد، برنامه‌ها به سمت اتمام سرفصل‌های باقی مانده دروس می‌رود و از ابتدای تیر، به دانش‌آموزان پایه دوازدهم که کنکور دارند و کلاس نهم که هدایت تحصیل دارند، کمک می‌شود.

مدیر شبکه آموزش سیما تصریح کرد: در فصل تابستان قرار است کلاس‌های مهارتی را تقویت کنیم و با کمک آموزش و پرورش در بحث المپیاد آموزشی و مهارتی دانش‌آموزان تا 31 شهریور کار کنیم و از مهر ماه تا پایان سال این روند آموزشی و مکمل را ادامه می‌دهیم.

#162، برنامه‌ای است که اداره کل روابط عمومی رسانه ملی تدارک دیده تا در روزهای شیوع بیماری کرونا به شیوه راحت‌تری با اصحاب فرهنگ و هنر گفت‌وگوی مستقیم داشته باشد و در اختیار مخاطبان قرار دهد.

امتیاز شما