امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ده‌ها مستندساز جوان کشورمان حماسه مهار کرونا را برای ثبت در تاریخ ضبط می‌کنند
ده‌ها مستندساز جوان کشورمان حماسه مهار کرونا را برای ثبت در تاریخ ضبط می‌کنند

روایت فتح؛ فصل کرونا

مشاهده ۷۴۸
۱۳۹۹/۰۲/۲۸- ۰۹:۵۱
تعداد بازدید:748

رئیس سازمان صداوسیما از معاونت‌های برنامه ساز رسانه ملی خواست با روایتی متفاوت از ایثار در فصل کرونا، این حماسه را در تاریخ ثبت کنند.

 «من حالا این را می‌خواهم عرض بکنم -که این هم یک مطالبه‌ جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءا... این آرزو برآورده بشود- کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ همچنان ‌که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایش‌ها و پدیده‌های هنری.» این گوشه‌ای از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است. بیاناتی که 21 اردیبهشت در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا ایراد فرمودند. نکته مهم در این بخش از بیانات ایشان، توجه به موضوع خاص برای هنرمندان و به خصوص مستندسازان است. موضوعی که طبیعتا سازمان ما به عنوان بزرگ‌ترین نهاد رسانه‌ای تولید و عرضه آثار مستند، وظیفه خاصی در قبال آن دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس رسانه ملی هم در جلسه ۲۳ اردیبهشت شورای معاونان سازمان با اشاره به گزارش‌ها و مستندهای ساخته شده از ابتدای شیوع کرونا تا اینجای کار در معاونت‌های مختلف، خطاب به معاونان سیما، سیاسی و استان‌ها تاکید کرد: با توجه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) روایتی متفاوت به‌ویژه در عرصه مجاهدت و ایثار قشرهای مختلف مردم در فصل کرونا در یک بازه زمانی مشخص، ضروری به نظر می‌رسد و باید در کوتاه‌ترین زمان این روایت در قالب مستندهایی اثرگذار صورت گیرد.

 در راه آوینی

هر پدیده اجتماعی فراگیر مانند انقلاب، جنگ و... این قابلیت را دارد که هنرمندان با آثار مختلف مانند کتاب، عکس، فیلم و ... آن را برای زمان حال و آینده، ثبت و ضبط کنند و نشر دهند. در تاریخ معاصر ما ده‌ها اثر مکتوب، صوتی و تصویری درباره انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ثبت و ضبط شده است؛ گنجینه‌ای ارزشمند که نسل‌های آینده را با رویدادهای بزرگ رخ داده، آشنا می‌کند. خیلی از عکاسان، نویسندگان و مستندسازان جان خود را برای ثبت این رویدادها گذاشته‌اند که شاخص‌ترین آنها شهید سید مرتضی آوینی است.

آوینی که با ساخت مجموعه ماندگار «روایت فتح» نقشی مهم در مستندسازی حوزه دفاع مقدس داشت، 20 فروردین 1372 در فکه خوزستان، هنگام ساخت مستند «شهری در آسمان» در انفجار مین به جا مانده از جنگ، به شهادت رسید.

آوینی، نمونه بارز هنرمند مستندسازی بود که جان خود را در راه کاری که مخلصانه به آن تعهد داشت، به درگاه الهی هدیه کرد.

مستندسازان زن و مرد در میدان

پدیده ویروس منحوس کرونا که از اوایل اسفند پارسال وارد کشور شد، چنان در ابعاد وسیع همه را درگیر کرد که مبارزه با آن به جهادی همه جانبه تبدیل شد. جامعه پزشکی و پرستاران به عنوان نماد این جهاد و ده‌ها گروه و صنف دیگر هم پا به میدان جهاد با دشمنی نامرئی گذاشتند.

نبرد همه جانبه که همچنان ادامه دارد و نشانه‌ها حاکی از پیروزی ما در نبردی دیگر است. بدون شک این نبرد سخت در تاریخ کشورمان، ماندگار خواهد شد، اما رمز ماندگاری آن، ثبت توسط هنرمندان اعم از نویسندگان و مستندسازان و عکاسان است.

بنا به گفته مدیر شبکه مستند از اسفند پارسال تاکنون حدود ۲۰ مستند در این باره تولید و از شبکه‌های سیما پخش شده است.

طبق گزارش‌های میدانی، این روزها حدود ۴۶ مستند با موضوع کرونا در مرحله طرح، پیش تولید، فیلمبرداری و تدوین قرار دارد. ۴۰ مستند را مستندسازان مرد و ۶ مستند را زنان مستندساز تولید می‌کنند. خیلی از این مستندسازان با قبول خطرات ناشی از مواجهه با کرونا، دوربین به دست به دل خطر زده‌اند.

 تنوع سوژه، رمز موفقیت مستندسازان

در اولین روزهای شیوع کرونا در قم، یک گروه مستندساز در بیمارستان کامکار این شهر مستقر شد. این بیمارستان اولین بیمارستان در کشور شد که میزبان بیماران کرونایی بود. گروه مستندساز، یک ماه در این بیمارستان ماندند و 10 موضوع را  در قالب مجموعه 10 قسمتی «گذر از مه» ساختند که روی آنتن شبکه‌های مختلف رفت.

برخی مستندسازان در بیمارستان‌ها مستقر شدند تا ماجراهای پرستاران و پزشکان و بیماران را ثبت کنند. از همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا هم مستندسازان جسورانه و بدون اینکه منتظر بمانند کسی حمایتشان کند، دوربین‌شان را برداشتند و به دل ماجرا رفتند. بیمارستان‌های امام رضا(ع)، علوم پزشکی و شریعتی مشهد، شهید صدوقی یزد، هاجر، امام خمینی(ره) و مسیح دانشوری تهران هم میزبان گروه‌های مستندسازی بوده و هستند. مستندهایی به نام‌های «در خط مقدم»، «تولد»، «همه باهم»، «وضعیت قرمز»،«نبردی با ویروس منحوس»، «عملیات ویژه»، «بعد ازاین سه ماه ...» و «سربازان بدون اسلحه» در این بیمارستان‌ها ساخته‌شده است.

در مستندهایی مانند «پروانگی» هم موضوع داوطلبانی که راهی بیمارستان‌ها شده‌اند، سوژه شده است.

تبعات اجتماعی کرونا هم موضوع چند گروه مستندساز دیگر شده است. مستندهای «امام حسنی‌ها» در تهران، «همیاری» در آذربایجان شرقی، «روایت جهاد» در خوزستان، «از دیار عشق» در مازندران، «داستان گلستان» در گلستان و «بلاگردان» و «ناخوانده در شهر» در خراسان رضوی در حال ساخت است. نگاه مستندسازان در این بخش به فعالیت‌های جهادی صورت گرفته در زمینه‌های اجتماعی کروناست.

جمعی از مستندسازان هم سراغ سوژه تلاش نهادهای مختلف برای تسهیل اجرای تدابیر بهداشتی مانند ضدعفونی کردن معابر و ... رفته‌اند. «حافظان سلامت»، «گلشهر» و «یک چکه ماه» مستندهایی از این دست‌اند.

نگاه تحلیلی به چیستی ویروس کرونا را هم می‌توان در مستندهایی مانند «نفس‌گیر» و «ABCD» دید. این مستندها توسط مراکز مختلفی مانند شبکه مستند سیما، روایت فتح، خانه مستند انقلاب اسلامی، مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند و حتی هزینه شخصی خود مستندسازها ساخته‌شده یا در حال ساخت است.

شبکه‌های مختلف سیما و به‌خصوص شبکه مستند تعدادی از مستندهای ساخته‌شده را پخش کرده و مستندهای در حال ساخت نیز در جدول پخش قرار می‌گیرند.

گفت‌وگو با عوامل این مستندها با همراهی و هماهنگی شبکه مستند و معاونت سیما از برنامه‌های آتی هفته‌نامه صداوسیماست.

 برنامه‌ریزی برای آینده

در روزهایی که سینما و تئاتر تعطیل‌شده بود. ده‌ها مستندساز مانند اسلافشان که در دوران دفاع مقدس، با دوربین وارد گود شدند، تصاویر جالبی از این نبرد ماندگار ثبت و ضبط کرده و می‌کنند. طبیعتاً سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) روحیه مستندسازان نبرد سه‌ماهه با کرونا را تقویت کرده است و سازمان ما هم تدابیر ویژه‌ای برای آن خواهد اندیشید.

نگاهی هنرمندانه به حماسه مبارزه با کرونا می‌تواند با مدیریت و هدایت سازمان صداوسیما در بخش‌های مختلفی مانند فیلم‌نامه‌نویسی، ساخت برنامه و سریال، تولید نمایش رادیویی، عکس، متن و ...ساماندهی شده و برکات آن را به‌زودی در تمام عرصه‌های رسانه‌ای ببینیم؛ هدایتی که با توجه به دغدغه‌های شخص ریاست محترم سازمان دور از ذهن نیست.

موفقیت ملت ایران درنبرد با کرونا، حماسه‌ای ماندگار است که با این اقدامات هنرمندانه در دل تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

امتیاز شما