امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
با حضور نمایندگان مجلس؛
با حضور نمایندگان مجلس؛

از عوامل سریال «نون. خ» تجلیل شد

مشاهده ۳۸۷
۱۳۹۹/۰۲/۳۰- ۱۰:۳۶
تعداد بازدید:387

مراسم تقدیر از عوامل سریال تلویزیونی «نون. خ» با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، خبرنگارباشگاه خبرنگاران درباره این خبرنوشت:مراسم تجلیل از عوامل سریال «نون. خ» با حضور سازندگان و هنرمندان این سریال و نیز جمعی از نمایندگان مجلس، روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شد.

مهدی فرجی تهیه‌کننده، سعید آقاخانی کارگردان، سیروس میمنت و ندا قاسمی‌بازیگر و امیر وفایی نویسنده از جمله عوامل حاضر در این نشست بودند.

فرجی در ابتدا درباره حضور در این مراسم بیان کرد: به دلیل کرونا و پروتکل‌های بهداشتی با تعداد محدودی در خدمت حاضران بودیم و دلیل حضورمان در نشست هم این بود که فهمیدم برگزارکنندگان دوستان فرهیخته‌ای از قومیت کرد بودند و یک بار دیگر خواستیم از این طریق از هموطنان کردنشین تشکر کنیم.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم فرهنگ کرد را نمایش دهیم این فرهنگ آنقدر جاذبه، زیبایی و وجوه مختلفی دارد که مثل یک ذخیره بزرگ فرهنگی و یک گنجینه است. هر نقطه این فرهنگ را دست بگذاریم حرف‌های بسیاری دارد که باعث شد مردم به سریال توجه کنند.

تهیه‌کننده سریال نون. خ با اشاره به قومیت‌های مختلفی که سریال را دیدند گفت: برای ما جالب بود که بیشترین مردمی‌که سریال را دیدند از استان سیستان و بلوچستان با حدود ۹۰ درصد مخاطب در مرکز استان بود. بعد از آن استان کردستان با ۸۷ درصد بود و بعد از آن‌ها بندرعباس، آذربایجان و کرمانشاه از دیگر استان‌های پربیننده بودند.

چرا مردم نون. خ را دوست داشتند؟

تهیه‌کننده سریال اضافه کرد: وقتی از مردم سوال شد چرا از سریال رضایت داشتند، جدای از قصه و نقش آفرینی از موسیقی، طبیعت زیبا و یکپارچگی و اتحاد در فرهنگ کرد نام بردند که این ویژگی‌ها را پسندیده بودند. همچنین سوال مشخصی پرسیده شد که نظرشان بعد از تماشای سریال نسبت به کرد‌ها چقدر تغییر کرد و حدود ۶۰ درصد بیان کردند نظرشان خیلی بهبود یافته است.

فرجی در ادامه با اشاره به اینکه سریال‌سازی در مناطق و با محور اقوام مختلف کشور باید ادامه پیدا کند، گفت: آقاخانی چند بار به من پیشنهاد داد که سمت مناطق جنوبی و بندرعباس برویم. خدا را شکر «پایتخت» و «نون. خ» این راه را باز کرد و سایر اقوامی را هم خواهیم دید.

وی با اشاره به سختی‌های تولید سریال نیز یادآور شد: سکانسی که دوستان به رودخانه رفتند تا چادر را بیاورند سرما ۱۸ درجه زیر صفر بود. شب می‌خوابیدیم و صبح بیدار می‌شدیم می‌دیدیم حدود ۸۰ سانتی‌متر برف آمده است و یا بار‌ها چادر ما را باد و طوفان برد. هنروران و بازیگران به خوبی نقش ایفا کردند. امیر وفایی نویسنده خیلی خوبی است که شاید تجربه نویسندگی اش با این سریال آغاز شد، اما بسیار خوب کار کرد.

فرجی افزود: گروه ما به طور معمول و بدون هنرور حدود ۱۰۰ نفر بود. آقاخانی معتقد بود حضور رنگ و لهجه و... جذابیت‌های سریال است. ما روز‌های بسیار سختی را به لحاظ تولید داشتیم، اما خوشبختانه کار را پسندیدند.

وی در ادامه گفت: فصل سوم نون. خ در حال نگارش است در فصل یک با تخمه در فصل دوم با انار اشنا شدیم و در فصل سوم راه سختی در پیش گرفته شده است که توجه به معدن و گیاهان دارویی از جمله این‌هاست.

فرجی همچنین عنوان کرد: هنرمندان مناطق کردنشین درخشیدند. ما از آذربایجان غربی و کردستان و همه جا هنرمند داشتیم و من حرف آقاخانی را قبول دارم که می‌گفت بخش مهمی از این جاذبه به چهره‌های بومی‌باز می‌گشت.

آقاخانی: امیدوارم پشیمان نشوید!

در ادامه سعید آقاخانی در سخنان کوتاهی بیان کرد: امیدوارم سری سوم انتظارت بیشتری برآورده شود و بهتر کار کنیم و پشیمانتان نکنیم.

سپس کمال حسین‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خوشحالم که در سریال فرهنگ و زبان کردی را نمایش دادید در فصل سوم هم امیدوارم این فضا را ببینیم و نشان دهید که این فرهنگ از صداقت و سادگی کرد است.

جلال محمودزاده دیگر نماینده مجلس نیز بیان کرد: قبل از نون. خ کمتر کسی می‌دانست انار یکی از محصولات مناطق کردنشین است و یا محصول تخمه و یا انگور سیاه از دیگر محصولات ماست. معرفی لباس و فرهنگ ما در این سریال دیده شد. متاسفانه اوایل انقلاب دیدیم هنوز نگاه خوبی نسبت به مناطق کردنشین نبود.

سپس سیروس میمنت بازیگر دیگر سریال در سخنانی بیان کرد: فرهنگ کردستان چندان در فیلم و سریال‌ها نبود. ما این همه خط مرزی در کردستان داریم، اما دیده نمی‌شد البته درباره همه قومیت‌ها باید فیلم و سریال ساخته شود، اما شاید فیلم‌های دفاع مقدسی بیشتر در خوزستان ساخته می‌شد.

امیر وفایی نیز درباره این سریال بیان کرد: ما نهایت سعی خود را کردیم که سریالی باشد که زیبایی کردستان را نمایش دهد و هم طبیعت و جذابیت‌های داستانی باشد. اینکه می‌خواستیم کمدی کار کنیم و شوخی کنیم با خط لب مرزی و باریکی رو به رو بودیم.

ندا قاسمی‌بازیگر نقش شیرین در سریال نیز عنوان کرد: بودن در سریال «نون. خ» برای من یک اتفاق و شانس بود خدا را شکر مردم دوست داشتند و امیدواریم فصل سوم هم ادامه پیدا کند.

در ادامه طا‌ها مدیرعامل جامعه کرد‌ها در تهران گفت: یکی از وجوه ملی بودن تلویزیون و رسانه ملی همین توجه به اقوام است و نون. خ از این حیث خدمت بزرگی به رسانه ملی کرد. این سریال کاستی‌ها و کمبود توجهات را در زمان وقوع زلزله در این مناطق نشان داد. من از صداوسیما خواهش می‌کنم به اقوام و فرهنگ‌ها بیشتر توجه کنند.

دشواری پرداخت به اقوام در آثار نمایشی

فرجی در ادامه مراسم اظهار کرد: اگر ما در رسانه ملی کمتر کار‌های مربوط به اقوام در بخش نمایشی می‌بینم در بخش موسیقی و مستند این توجه بیشتر دیده می‌شود. با این حال یک دلیل این است که در بخش نمایشی معضلات زیاد است عده‌ای می‌خواهند عده دیگری را تحریک کنند. اگر نکته کوچکی درباره زبان، فرهنگ، لباس و.. رعایت نشود همه این‌ها می‌تواند به شدت شرایط را برای رسانه سخت کند. این جلسات به رسانه انگیزه می‌دهد که کار‌ها را دنبال کنند.

وی در پایان گفت: من تشکر می‌کنم که به ما اعتماد کردند وقتی اقاخانی بیان کرد می‌خواهد با محور کرد‌ها کار کند شاید دست و دل خیلی‌ها لرزید. بعد از آن فصل دوم و سوم پیشنهاد شد. ما در برخی از لابیرنت‌های شورا‌ها گیر کرده بودیم و مجوز‌ها به راحتی صادر نمی‌شد مگر با حمایت‌های مدیران.

در پایان این مراسم با اهدای هدایایی از عوامل سریال تجلیل شد.

امتیاز شما