امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

شهادت مظلومانه محمد الدوره در قاب عکس‎های تکان دهنده

مشاهده ۱۹۷۵
۱۳۹۹/۰۲/۳۱- ۱۳:۲۱

برنامه «عکس‎های تکان دهنده» (Pictures that shake the world) در شبکه پرس تی وی در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس به بررسی عکس شهادت محمد الدوره پسربچه فلسطینی در کنار پدرش می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه عکسی از انتفاضه دوم مردم فلسطین را به نقد و بررسی می‎گذارد.
در این عکس که 30 سپتامبر سال 2000 توسط طلال ابورحمان خبرنگار و تصویربردار فلسطینی شبکه تلویزیونی فرانسه 2 در محله نتساریم نوار غزه به ثبت رسیده، محمد الدوره کودک فلسطینی در خلال درگیری میان مهاجمان اسرائیلی و مدافعان فلسطینی هدف گلوله قرار گرفته و جلوی چشمان پدرش جان می‎سپارد. فیلم این حادثه نشان می‎دهد این پدر فلسطینی همراه با پسر ده ساله‎اش پشت بشکه‌ای پناه گرفته و پدر محمد بارها با دست درخواست می‌کرد تا امان بگیرد و همراه پسرش از خیابان رد شود که با بی‎رحمی مهاجمان اسرائیلی و جلوی دوربین‌های خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف جهان، لحظه کشته شدن این پسربچه و آسیب شدید پدرش ثبت می‌شود. این جنگ و درگیری‌ها 5 سال ادامه پیدا کرد اما جنگ اسرائیل با طلال ابورحمان ثبت کننده این عکس تاثر برانگیز تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و با اینکه مدیران رسانه‎ای اسرائیل بعد از تأیید تلویحی این تصویر آن را ساختگی خوانده بودند اما دادگاهی در فرانسه صحت تصاویر طلال به عنوان نمادی از حمله به مردم بی دفاع تبدیل شده است را تأیید کرد.
«عکس‎های تکان دهنده» به تهیه‎کنندگی کیانوش الطافی پنجشنبه اول خرداد، ساعت 20، از شبکه پرس تی وی پخش می‌شود و تکرار آن جمعه ساعت یک بامداد و 11 روی آنتن می‌رود.

امتیاز شما