امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
رجبی تهیه کننده برنامه «خرم شهر»:
رجبی تهیه کننده برنامه «خرم شهر»:

«خرم شهر» ادای دینی به پزشکان و پرستاران بود

مشاهده ۸۱۰
۱۳۹۹/۰۳/۰۷- ۱۰:۵۱
تعداد بازدید:810

تهیه کننده برنامه «خرم شهر» گفت: ما صرفا به دنبال آوردن افراد چهره نبودیم و به سمتی رفتیم که آن چهره شباهتی با موضوع برنامه‌مان داشته باشد.

در شب های ماه مبارک رمضان برنامه‌های بسیاری با موضوع های متفاوت از شبکه‌های سراسری و غیر سراسری بروی آنتن  رفتند. برنامه‌هایی که هر کدام در تلاش بودند تا مخاطب روزه دار خود را سرگرم کرده و او را پای تلویزیون بنشانند. از سریال ها گرفته تا برنامه‌هایی که جنبه راوی بودن را به خوبی رعایت کردند. یکی از این برنامه «خرم شهر» نام داشت و علیرغم اینکه از شبکه سلامت سیما پخش می‌شد اما در همان مدت کوتاه توانست مخاطبانی را با خود همراه کند. 

خبرگزاری فارس با «علی رجبی»  تهیه کنندگی این برنامه تلویزیونی  درباره نوع روایت قصه‌ها، انتخاب سوژه‌ها، تاثیر خبرنگاری در برنامه سازی و ... گفت و گو یی انجام داده که درادامه می خوانید:

** شما قبل از تهیه کنندگی خرم شهر، در برنامه دیگری هم مشغول بودید؟

- قبل از اینکه وارد حوزه برنامه سازی شوم کار خبرنگاری می‌کردم و در رسانه‌هایی مثل خبرگزاری مهر و روزنامه همشهری مشغول بودم و مستند تولید می‌کردم. الان هم مدیر ایسکا نیوز هستم.

** خبرنگار کدام حوزه بودید؟

- اجتماعی و زیر حوزه سلامت. مدتی بود که در همین حوزه مستندسازی می‌کردم اما خرم شهر اولین برنامه ای است که خودم به طور مستقل تهیه کنندگی اش را به عهده دارم.

** از آن دسته خبرنگارهایی بودید که از ابتدا به برنامه سازی فکر می‌کردید؟

- ده سال پیش که ما کار رسانه انجام می دادیم، کارهای ویدئویی به این شکلی که الان مرسوم است، نبود. اما رفته رفته ویدئو در هر رسانه شکل گسترده تری پیدا کرد و هر کدام از رسانه‌ها به این فکر افتادند که خودشان در این بخش تولیدی هم داشته باشند و من هم این بخش را در خبرگزاری مهر شروع کردم و بعد آن در ایسکا نیوز و ... و به نظرم آینده رسانه‌ها به این سمت رفته است.

** از چگونگی شکل گیری این برنامه بفرمائید.

- از آنجایی که هم کار رسانه و هم در حوزه سلامت کار می‌کنم  طرحی در ذهنم بود که به شبکه سلامت پیشنهادش دادم و کم کم این طرح پرورش پیدا کرد و به این برنامه ای تبدیل شد که روی آنتن رفت. بخش فنی کار را دیر شروع کردیم و شاید ۵ روز مانده بود به ماه رمضان که ما پیش تولید را شروع کردیم.

**از ابتدا قرار بود برنامه ویژه ماه رمضان ساخته شود؟

- اگر دیده باشید ما خرمشهر را در لوگوی برنامه به صورت جدا از هم می نویسیم (خرم شهر) و تا حدودی به دنبال این بودیم که با نام برنامه در ذهن مخاطب ایهامی ایجاد کنیم. خرم به معنای سرسبزی و زیبایی است که بخشی از دکور را به درختی اختصاص دادیم که معنای نام برنامه را به همراه داشته باشد و شهر هم استعاره ای از شهر و ماه و ماه رمضان است و ماهی هم در دکور برنامه داریم. از طرفی قسمت آخر برنامه خرم شهر در روز سه خرداد ماه بود و این را نفی نمی‌کنیم که می خواستیم اشاره ای به شهر خرمشهر داشته باشیم و در مجموع خرم شهر در اینجا به معنی ماه سرسبزی است.

** شما هویت این برنامه را ماه رمضانی می دانید؟

- برنامه ما قصه محور است و طرحی که الان اجرا شده با آنچه در ذهن من بود تفاوت هایی داشت که آنهم به زمان کوتاهی که تا تولید داشتیم برمی‌گردد. این را هم می دانید که ساختن دکوری مثل دکور برنامه خرمش شهر نزدیک به پنج روز زمان می خواهد و دکوری که در ذهنمان بود شاید 10 روز زمان ساختش طول می‌کشید.

** سوژه‌هایی که به عنوان مهمان به برنامه دعوت می‌شدند را از چه طریقی پیدا می‌کردید؟

- اغلب این افراد را دوستان خبرنگاران به ما معرفی می‌کردند که می توانستیم یک صفحه معادل ۱۵۰۰ کلمه مصاحبه با آنها منتشر کنیم اما ما آن را به یک برنامه تلویزیونی تبدیل کردیم. علاوه بر اینکه خودم اجتماعی می نوشتم اما چند دوست خبرنگار اجتماعی نیز به گروه ما اضافه شدند و بانک سوژه طراحی کردیم و از ۱۰۰ سوژه به ۴۵ سوژه رسیدیم. سوژه‌های ما طوری بودند که می توانستیم از هر کدام آنها گزارش اجتماعی خوبی بنویسیم. کما اینکه در این دو سالی که می خواستم چنین برنامه ای را تولید کنم داستان زندگی آدم ها به خودی خود برایم یک ژانر جدا داشت.

** موضوع دیگری که وجود دارد این است که چند سالی است برنامه‌های تلویزیون قبل از افطار شبیه به برنامه ماه عسل شده اند.

- بله، رسمی در سازمان صداوسیما باب شده است درباره اینکه ماه رمضان قبل از افطار برنامه ای روی آنتن رود که معمولا داستان زندگی آدم ها است. اما ما واقعا شبیه به ماه عسل نیستیم و ممکن است سه چهار برنامه غمگین داشته باشیم اما اغلب برنامه‌هایمان با تم طنز بوده است. از طرفی مگر چند ژانر برنامه سازی در تلویزیون داریم؟

 ** فرم برنامه شما تا حدی تلاش داشت که از این سبک ماه عسل طور فاصله بگیرد.

- بله دقیقا همینطور است. ما ابتدا فرد شناخته شده ای را به عنوان مهمان اول می آوریم و او را در موقعیت داستانی قرار داده و از او واکنش می‌گیریم که اگر شما در چنین شرایطی بودید چه کار می‌کردید؟

** درباره ضروت حضور چهره‌ها به این برنامه بفرمائید؟

- اگر سی قسمت برنامه را به طور کامل ببینید متوجه می‌شوید ما صرفا به دنبال آوردن افراد چهره نبودیم و به سمتی رفتیم که آن چهره که به برنامه ما می آید شباهتی با موضوع برنامه مان داشته باشد. حالا یا آن نقش را بازی کرده باشد یا اینکه پس پرده چنین موضوعی در زندگیش وجود داشته باشد. برای مثال دو برنامه داشتیم که مهمان‌هایمان از جایی به بعد در زندگی شان طلبه شدند و در آن سمت به سمت بازیگرانی رفتیم که یک زمانی می خواستند طلبه شوند و از مهران رجبی و امین زندگانی دعوت کردیم که می دانستیم یک زمانی این قصد را داشتند.یعنی این قدرت گروه سوژه پردازی ما بود که آدمی را آورد که قصه زندگیش شبیه به مهمان ما باشد. بعد از سخنرانی حضرت آقا در نیمه شعبان و درباره گروه‌های جهادی ما هم به این سمت رفتیم تا از طلبه ای دعوت کنیم که به آن اشاره شد و در مصاحبه‌هایی که قبل از برنامه با او داشتیم گفت که می خواسته مهندسی بخواند اما طلبه شده و بر همین اساس به سمت افراد چهره ای رفتیم که زندگی شبیه او داشته باشند.

در کل سوژه برایمان محوریت داشت و ما دوست داشتیم تا برنامه را شبیه به مستند بسازیم و با اینکه دوربین ما به خیابان نمی رود اما حداقل در روایت، روایتی مستندگونه داریم و روایت خطی و تعلیقی را در بین گفت و گوهایمان با مهمان داریم و سعی داریم تا لحظه‌های پایانی مخاطب و بیننده ما متوجه ارتباط بین دو مهمان نشود و خودش در لحظه‌های پایانی برنامه این را کشف کند. ناگفته نماند اگر زمان بیشتری داشتیم حتما به سمت مستندسازی درباره مهمان مان هم می رفتیم هرچند همین الان هم مستند کوتاهی درباره زندگی هر کدام از مهمان‌ها در برنامه شاهدیم.

 ** چرا شبکه سلامت را انتخاب کردید؟

- در برنامه خرم شهر هر روز ما یک گفت و گوی کوتاهی در قالب مستند با یکی از پرستارها و مستندی از کار جهادی خیر داریم که می تواند مرتبط با کرونا یا سایر کارهای خیر باشد. همچنین می خواستیم ادای دینی به پرستاران و پزشکان در این دوران کرده باشیم. حتی بخشی از مهمان‌های برنامه هم از مسئولان وزارت بهداشت هم مهمان ما بودند مثل آقای حریرچی و جهانپور. به همین خاطر به سمت شبکه سلامت رفتیم البته پیشنهادهای دیگری هم داشتیم و صحبت هایی هم بود اما دست آخر به این نتیجه رسیدیم که شبکه سلامت را انتخاب کنیم و برای ما چالشی بود برای اینکه در شبکه ای که سراسری نیست بتوانیم برنامه ای را بسازیم که در فضای محازی هم به خوبی دیده شود.

** درباره دکور هم می فرماید اینکه چطور به این دکور رسیدید؟

-بخشی از دکور ما کهکشانی را نشان می دهد که برای بخشی از مهمان‌هایمان است و استعاره از آدم تنهایی است که وسط این دنیا زندگی می‌کند و در جایی که مهمان چهره ما می خواهد صحبت کند او را در این دکور قرار می دهیم و از آن به عنوان جزیره خیال یا کهکشان خیال یاد می‌کنیم. در کل تلاش کردیم تا دکور نیز به فضای روایت ما کمک کند.

** تا الان چقدر بازخوردهای مثبتی از سمت مخاطبان دریافت کردید؟

- مردم از طریق شماره پیامکی با ما در ارتباط هستند و در صفحه‌های مجازی هم فعالیت داریم و بخش هایی از برنامه را قرار می دهیم و تعامل مردم با برنامه خرم شهر یکی از نکات قابل توجه ما بود. از طرفی سایر رسانه‌ها بدون اینکه ما به آنها بگوییم بخش هایی از برنامه خرم شهر را در فضای محازی منتشر کردند و این نشان می دهد که سوژه‌ها آنقدر جذابیت داشتند که به این ویدئوهای کوتاه تبدیل شوند و رسانه‌ها به دنبالش بروند و برنامه ای که به اندازه شبکه‌های سراسری شانس دیده شدن ندارد را پیدا کرده و برای دیگر افراد بازپخش کنند. همین موضوع نشان می دهد که ما موفق عمل کردیم و توانستیم مخاطبان را با خود همراه کنیم و به نقطه ای که خواستیم رسیدیم. حتی بسیاری از مهمان‌هایی که به برنامه می آیند بعد از تماشای برنامه خودشان از اینکه به این برنامه آمدند احساس رضایت دارند.

 ** تصمیمی‌برای اجرای همین برنامه شبکه‌های سراسری دارید؟

- حقیقت این است که آدم آرمان گرایی هستم و فقط به صرف انجام دادن، کاری را انجام نمی دهم. همین الان چند ایده برنامه سازی در ذهنم دارم که تعدادی از آنها را مکتوب کردم و نوشتم و از دوستان رسانه ای ام برای آنها مشورت کردم تا اگر روزی قرار باشد آنها را بسازم برنامه قابل قبولی شود چراکه فقط به دنبال صرفا ساخت برنامه نیستم و کیفیت برایم بسیار مهم است. شاید برنامه خرم شهر را در سال های دیگر هم ادامه بدهم اما حتما با دو سه ماه پیش تولید بیشتر این کار را خواهم کرد که فرم اصلی که در ذهنم هست دربیاید و حتی در روایت از آنچه الان دیدید به مستند و فیلم سینمایی نزدیک تر باشد و سعی دارم تا در ساختار فیلم نامه ای برنامه ای نزدیک به مستند و فیلم های سینمایی بسازم.

** مجری برنامه شما برخلاف مجری دیگر شبکه‌ها از چهره‌های شناخته شده در حیطه اجرا نیست. چطور شد که به محمد حسین امیدی رسیدید؟

- آقای امیدی نزدیک به ده سال است که در رادیو مشغول اجرا است و یکی از برنامه‌های پر مخاطب رادیو را به عنوان پارک شهر اجرا می‌کند. او مجری بسیار توانمندی است و می توانستم به جای اینکه او را بیاورم و برنامه زنده داشته باشم، یک سلبریتی را در قامت مجری می آوردم و برنامه را به تولیدی تغییر می دادم و حضور همان یک سلبریتی می توانست باعث بیشتر دیده شدن این برنامه شود اما این کار را نکردم و امیدی را انتخاب کردم که تا به حال اجرای تلویزیونی نداشته است و برای اولین بار بود که برنامه ای را در قاب تصویر اجرا می‌کرد. دو سه برنامه اول یک طورهایی آزمون و خطا بود که ببینیم فرم برنامه چقدر به شکلی که در ذهنمان داریم نزدیک می‌شود.

 ** برنامه «خرم شهر» قرار است بعد از ماه رمضان ادامه داشته باشد؟

- پیشنهادهایی در این زمینه از سمت شبکه سلامت داشتم اما با توجه به شرایطی که بیشتر به سمت ایده آل می روم هنوز تصمیمی در این باره ندارم. این برنامه ای که پخش شد را به عنوان فصل اول برنامه مان می‌بینم و اگر قرار باشد باز هم برنامه را در فصل های بعدی تولید کنیم حتما باید زمان بیشتری برای پیش تولیدمان داشته باشیم تا برنامه با کیفیت تری را تقدیم مخاطبانمان کنیم.

به گزارش فارس، برنامه «خرم شهر» به تهیه کنندگی علی رجبی و اجرای محمد حسین امیدی ویژه برنامه قبل از افطار در ماه مبارک رمضان بود که از شبکه سلامت روی آنتن رفت.

امتیاز شما