امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستند «آلزایمر» نگاهی نو به نادیده‌های دفاع مقدس/ بررسی تطیبقی یادمان‌های جنگ در ایران و جهان در شبکه 5

مشاهده ۳۹۱
۱۳۹۹/۰۳/۱۰- ۱۳:۲۴

مستند «آلزایمر» به کارگردانی نوید سالاری مقدم و تهیه‌کنندگی اسماعیل ارجمندی و ابراهیم ارجمندی از امشب (شنبه 10 خرداد) از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند 6 قسمتی در گروه برنامه‌های تلویزیونی مرکز بسیج صداوسیما تولید شده است.
سازندگان این مجموعه تلاش کردند با نگاهی دقیق و تخصصی اما زبانی قابل فهم، این پرسش کلیدی را دنبال کنند که شهر چگونه وقایع تاریخی، رخدادها و قهرمان‌های خود را برای شهرنشینان روایت می‌کند؟ و این روایت چگونه توسط مردم تجربه می‌شود؟ قسمت اول «آلزایمر» شکل‎گیری فضای کلی مستند حول سوال فوق و بررسی تطبیقی برخورد با تاریخ و هویت در فضای شهری میان ایران و ایتالیا و دیگر کشورها را بررسی می‌کند و قسمت دوم آن نیز به بررسی تطبیقی المان‌های روایتگر تاریخ و هویت در شهرهای کشورهای مختلف از جمله روسیه می‎پردازد.
همچنین قسمت سوم آن ساخت یادمان‌ها برای جنگ‎های تاریخی در کشورهای مختلف مثل فرانسه و ایتالیا و روسیه و ایران و … را بررسی می‎کند و قسمت چهارم، مقایسه یادمان‌های جنگ ایران و عراق در دو کشور را در دستور کار دارد. قسمت پنجم روایت قهرمانان زن و تاریخ ‎ساز جهان در شهرهایشان در مقایسه با ایران است و قسمت ششم درباره موزه‌ها با نام «فراموشخانه» است.
در خلال این قسمت سفری به موزه جنگ مسکو و استانبول و مقایسه‎ای با موزه‌های جنگ تهران، خرمشهر و ایران باستان در تهران صورت می‌گیرد.

امتیاز شما