امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

گزارشی خوشمزه با عوامل «دستپخت»، تنها برنامه آشپزی شبکه اول سیما

مشاهده ۱۸۸۷
۱۳۹۹/۰۳/۱۰- ۲۱:۰۵

مجری برنامه «دستپخت» گفت: مرامنامه برنامه ما خیلی ساده است و آن این که برای مردم ایران صادقانه کار کنیم. در این شرایط برای آن‌ها که در خانه هستند، انجام وظیفه می‌کنیم.


به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه زنده #۱۶۲ بر بستر فضای مجازی در هفدهمین قسمت خود میزبان عوامل برنامه پربیننده «دستپخت» بود که طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما جزو برنامه‌های پربیننده سیما محسوب می‌شود.
احسان ناظم بکایی، منتقد سینما و تلویزیون مجری این برنامه زنده اینستاگرامی‌با «وحید حسینی» مجری «دستپخت» درباره شرایط تولید برنامه در دوران کرونا و دلایل استقبال مردم از این برنامه گفت و گو کرد.
«وحید حسینی» درباره دلایل پرمخاطب بودن «دستپخت»، با وجود زمان نسبتا نامتعارف برای پخش چنین برنامه‌ای گفت: من جزو کوچکی محسوب می‌شوم و تک تک عوامل از گروه جلو و پشت دوربین «دستپخت» گرفته تا داوارن و مهمانان، در پربیننده شدن برنامه دخیل هستند.
وی افزود: اگر برنامه بیننده دارد لطف مردم است و ما وظیفه مان تولید برنامه خوب برای مخاطب است. مردم درک می‌کنند که برنامه ما با تفکر درست تولید شده است. من به عنوان برنامه ساز و تیم بزرگ «دستپخت» تلاش می‌کنیم نیاز مردم را بر آورد کنیم. به طور مثال در شش سال گذشته تا به حال «دستپخت» خود را تکرار نکرده و مدام خلاقیت و کار جدید داشته است.
به گفته وی روزانه ۱۵ ساعت زمان و حدود ۷۰ نیروی انسانی درجه یک برای تولید ۴۵ دقیقه تولید برنامه زمان می‌گذارند. 7:30 صبح همگی سر صحنه حاضر می‌شوند و بعد از گریم و جانمایی تماشاچی و حضور داروان، برنامه ساعت یک ظهر می‌شود. آشپزی از یک تا سه طول می‌کشد و ساعت پنج عصر داوران نظر می دهند. سپس اعلام نتیجه داریم و بعد از آن، من غذای آن برنامه را برای مردم می‌پزم و ساعت ۱۱ شب برنامه به اتمام می رسد.
وی درباره اهمیت غذا برای ایرانی‌ها و جذابیت پخت غذا، توضیح داد: در ۴۰ سال بعد از انقلاب برنامه‌های تخصصی آموزش آشپزی زیاد تولید شده است. «دستپخت» برنامه مسابقه حرفه ای آشپزی است و مخاطب ما را پسندیده است و ما احساس وظیفه می‌کنیم. ساخت برنامه آشپزی بسیار کار سختی است چون مخاطب منزل بو و مزه غذا را متوجه نمی‌شود و برای این که بیننده برنامه را دنبال کند تیم بزرگی برای جذابیت «دستپخت» برنامه ریزی می‌کند. حال که مردم برنامه را پسندیده اند، غذاهای سنتی ایرانی را احیا می‌کنیم.
وحید حسینی اضافه کرد: با احیای غذاهای سنتی ایرانی فرهنگ غذایی و سبک زندگی ایرانی اسلامی را احیا می‌کنیم، به آن‌ها بها می دهیم و کنار آن غذاهای ملل را می‌گذاریم.
سروش، یکی از دواران برنامه «دستپخت» هم در این برنامه زنده اینستاگرام گفت: این برنامه در مسائلی همچون صرفه جویی در مصرف انرژی، خرید درست، اصراف نکردن و حتی صرفه جویی در تفکیک زباله فرهنگ سازی می‌کند و مردم در این شش سال خیلی از آن استقبال کرده اند. فرق «دستپخت» با دیگر برنامه‌ها فرهنگ سازی است.
در ادامه این برنامه زنده، وحید حسینی درباره تنوع غذایی قومیت ها و آموزش غذاهای کم هزینه با توجه به شرایط اقتصادی مردم، عنوان کرد: در ابتدای برنامه قیمت تمام شده غذاها را اعلام می‌کنیم و غذاهای فرهنگ های مختلف کشور یا غذاهای فراموش شده را می‌پزیم. به طور مثال استان گیلان ۳۰۰ غذای ثبت شده دارد که ممکن است مردم نام غذاها را نشنیده باشند. ما دوست داریم سفره مردم تغییر کند و این تنوع را با سفره ایرانی در برنامه به وجود آوریم.
«وحید حسینی» درباره این ایده توضیح داد: سال گذشته رسانه ملی فارغ از وظایف برنامه سازی خود کار خوبی انجام داد و آن این بود که نیروی انسانی متخصص تربیت کنیم. ما ۴۸ نفر را در مدت یک سال به صورت رایگان توسط 11 تن از اساتید آموزش رایگان دادیم، یعنی برای هر نفر ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد که رسانه پرداخت کرد و از آن سو به کمک داوران، این افراد به رستوران‌ها معرفی شدند و سر کار رفتند.
حسینی در پاسخ به این که چرا برنامه «دستپخت» از شبکه اول سیما پخش می‌شود و فضای برنامه با اهداف این شبکه همخوانی ندارد، گفت: این برنامه در دوره دکتر احسانی، مدیر سابق شبکه اول سیما در سال ۹۴ متولد شد. ما هم خیلی علاقه داریم برنامه در شبکه سرگرمی محوری پخش می‌شد تا بیشتر دیده شویم.
به گفته وی وقتی برنامه ای در شبکه ای تولید می‌شود این برنامه متعلق به همان شبکه است و «دستپخت» مال وحید حسینی نیست که هر شبکه ای دوست دارد برود.
وی درباره مرامنامه برنامه «دستپخت» هم توضیح داد: مرامنامه ما خیلی ساده است و این که برای مردم ایران صادقانه کار کنیم، شرایط مالی، سختی و مشکلات داریم. من از یکم اسفند پارسال تا ۲۵ فروردین در اوج شیوع ویروس کرونا با ۴۰ تا ۷۰ کارگر مختلف از بنا گرفته تا نجار دکور برنامه را تغییر دادم تا «دستپخت» برای ضبط عید فطر برسد و این یعنی عشق. ما بدهکار این مردم هستیم و هر کاری برای آن‌ها انجام دهیم کم است. در این شرایط برای آن‌ها که در خانه هستند، انجام وظیفه می‌کنیم.
«وحید حسینی» که خود را مجری نمی داند در ادامه این برنامه زنده افزود: من مجری نیستم و ادعایی در اجرا ندارم. کار ساخت برنامه آشپزی فردی را مطلبد که به این هنر تخصص داشته باشد، برای همین ورود پیدا کردم. من برای این به «دستپخت» ورود پیدا کردم چون ۲۵ سال کارمند رسمی سازمان هستم، ۱۹ تله فیلم و بیش از ۴۰۰۰ دقیقه سریال ساخته ام. تجربه سبب شد در این حرفه ورود پیدا کنم.
وی در پایان از گروه پژوهشی و همه عوامل تولید برنامه «دستپخت» تشکر کرد و اضافه کرد: مردم انتقادها و پیشنهادهای خود را نسبت به برنامه به سامانه پیامکی ۱۶۲ انتقال دهند تا ما خود را اصلاح کنیم.

امتیاز شما