امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
مدیر رادیو جوان:
مدیر رادیو جوان:

باشگاه استعدادیابی راه اندازی می‌کنیم

مشاهده ۱۶۹۷
۱۳۹۹/۰۳/۱۱- ۱۴:۰۵
تعداد بازدید:1697

مدیر شبکه رادیویی جوان گفت: برای جذب جوانان تصمیم گرفته شده بخشی از برنامه «اینجا شب نیست» به استعدادیابی جوانان در حوزه‌های صداپیشگی، ترانه‌سرایی، بازیگری در رادیو، نوازندگی، خوانندگی و... اختصاص پیدا کند.

طی سال های نه چندان دور رادیو از جمله وسایل ارتباطی بسیار مهم و تاثیرگذار در کشور ما به شمار می آمد که در هر خانه ای یک مدل از آن یافت می‌شد.

بیشتر برنامه‌های آن هم مربوط به حوزه موسیقی و خبر می‌شد. اما کم کم رادیو از این شیوه فاصله گرفت و برنامه‌های دیگر نظیر برنامه‌های آموزشی، تحلیلی، کودک، گفت و گو و میزگرد و ... هم به آن اضافه شد.

حالا دیگر رادیو از جمله رسانه‌های اصلی به شمار می رود که شنوندگان آن در هر زمینه ای می توانند برنامه‌های خود را جستجو کنند. تخصصی شدن شبکه‌ها نیز به این موضوع کمک بسیاری کرده است. مثلا رادیو جوان، رادیویی ویژه جوانان است که بیشتر تلاش آن حول محور جذب مخاطبان گروه سنی جوان به شمار می رود.

خبرگزاری فارس درباره تحولات این شبکه رادیویی و برنامه‌های جدیدی که تدارک دیده شده، با «علیرضا مقصودی» گفت و گویی انجام داده که درادامه می خوانید:

**امیدبخشی در اولویت رادیو جوان

-ما تمام تلاشمان این است که در رادیو جوان چند مولفه و مشخصه را در همه برنامه‌هایمان حفظ کنیم. اولین مؤلفه امیدبخشی به جامعه است. جامعه ایرانی با توجه به ظرفیت بالایی که در نیروی انسانی جوان خود دارد، هم در قابلیت هایی که در کشور وجود دارد، باید شاخصه امید به آینده در همه برنامه‌ها وجود داشته باشد و ما در همه برنامه‌هایمان راه کارهایی باید در رابطه با امید و امیدواری داشته باشیم. به هر جهت ما در موقعیتی قرار داریم که هم دشمن به دنبال این است که جوانان ما ناامید باشند تا بتواند اهداف پلید خود را انجام بدهد و هم ممکن است به خاطر مخاطراتی که در کشور وجود دارد و نابسامانی‌هایی که در فضای اقتصادی و کسب و کار وجود دارد، جوان‌ها فکر کنند که بارقه امیدی وجود ندارد. در حالی که رادیو جوان تلاش دارد با بهره گیری از همین جوان‌ها و متخصصانی که وجود دارد و فضاهایی که در کشور وجود دارد، خالی هستند را معرفی کند و امید را به جامعه مخاطب جوان خود تزریق کند.

**برنامه‌هایی ویژه عدالت خواهی و مبارزه با فساد

-نکته دوم عدالت خواهی است. یعنی جوان هم عدالتخواهی و مبارزه با فساد را مد نظر خود قرار می دهد و هم اینکه بتواند از همه ظرفیت های کشور عادلانه استفاده کنند. عنصر عدالت باید در هر موضوع برنامه به آن پرداخته شود. سومین موضوعی که ما در برنامه‌هایمان در نظر گرفته ایم نشاط و شادابی است. جوانان با برنامه‌هایی که ریتم مناسبی دارند ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم که به دقت این کار را انجام بدهیم که مخاطب ما در رادیو جوان احساس شادابی و نشاط داشته باشد.

همچنین نکته بعدی که خاستگاه جوانان کشور است، توجه به دین، مذهب و سرزمین ایران است هر دو وجه جزو مطالبات مخاطبان ماست و ما قطعا این دو مطالبه مهم را در کنار هم در برنامه‌هایمان داشته باشیم و بتواند به طور پیوسته هویت واقعی جوان ایرانی را به او یادآوری کنیم و او خود را در این مسیر کاملا آگاه بداند.

**به دنبال شنیده شدن هستیم

-عنصر بعدی شنیده شدن مخاطب در رادیو جوان است و رادیو جوان محلی برای شنیده شدن افکار و نظرات مختلف جوانان است و این همانطور که ابزاری برای شنیده شدن است، ابزاری هم برای موارد مورد نظر جوانان و مخاطبان است. از این جهت مخاطبان جوان خود را از 16 تا 40 ساله تعریف کرده ایم. البته افرادی کمتر از 16 سال و بالاتر از 40 سال هم هستند که خود را شنونده رادیو جوان می دانند. در برخی حوزه‌ها هم حوزه‌های بین نسلی را در نظر گرفته ایم که بتوانند همچنان رادیو جوان را همراهی کنند.

**تولید برنامه‌هایی برای همه سلیقه‌ها

-ما در حال حاضر برنامه‌های 15 و 5 دقیقه ای در نظر گرفته ایم که مخاطب آن را گوش کند. برنامه‌های ترکیبی و با زمان طولانی ما هم طوری طراحی شده که از آیتم های مختلفی تشکیل شده است و تنوع بالایی دارد. مثلا اگر ما یک برنامه یک ساعت و نیمه داریم، هر 5 دقیقه یک آیتم دارد که جوانان به سرعت با آن ارتباط برقرار کنند و کمتر به سراغ برنامه‌های گفت و گو محور طولانی رفته ایم که مخاطب حوصله گوش دادن نداشته باشد. در برنامه‌های دیگر هم تقسیم ما نیم ساعت، یک ربع و 5 دقیقه تعریف شده است تا مخاطب بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. این برنامه‌ها ریتم و محتوای مناسبی دارند و مخاطبان هم استقبال خوبی داشته اند.

**توجه به خانواده به صورت متمرکز

-این نکته را هم بگویم که ما از ابتدای اردیبهشت ماه موضوع خانواده را به صورت متمرکز در برنامه‌هایمان مورد اشاره قرار داده ایم. خانواده به معنای جوانی که تشکیل خانواده داده و هم به معنای جوانی که علاقه مند به تشکیل خانواده است. این موارد را در یک برنامه با نام شیرینی خانگی گنجانده ایم. موضوعات مبتلا به اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوانان در تعامل با خانواده‌ها در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

**بازگشت کافه رادیو با گرامیداشت یاد مهران دوستی

-نکته قابل توجه بعدی این است که برنامه «کافه رادیو» یکی از برنامه‌های پرمخاطب رادیو با اجرای زنده یاد مهران دوستی بود که سالها روی آنتن رادیو جوان می رفت. ما تصمیم گرفتیک برنامه را بعد از وقفه ای که به دلیل فقدان حضور مهران دوستی ایجاد شده بود، به آنتن برگرداندیم. برنامه «کافه رادیو» از جمله برنامه‌های موفق و محبوب رادیو جوان با اجرای زنده یاد «مهران دوستی» بود که پس از فوت ایشان برنامه هم تعطیل شد.

حالا بعد از 5 سال توقف برنامه، تصمیم گرفتیم این برنامه را دوباره به روی آنتن ببریم و به همین دلیل از ابتدای اردیبهشت ماه این برنامه به آنتن رادیو جوان برگشت. البته تمام تلاش ما این بوده که برنامه همان رویکرد فرهنگی هنری خود را حفظ کند. این برنامه طبق روال گذشته از میزهای مختلف تشکیل شده و همان ساختار سابق خود را با رویکردی جدید حفظ کرده است.

برنامه «کافه رادیو» به تهیه کنندگی «مهدی شاه‌رضایی» و گویندگی «علیرضا کنگرلو» روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۵ از شبکه رادیویی جوان به روی آنتن می‌رود.

**«اینجا شب نیست» هر شب با یک مجری

-یک برنامه قابل توجه دیگر ما برنامه «اینجا شب نیست» است که آن را را با رویکرد توجه به حوزه‌های مختلفی که جوانان با آن سر و کار دارند طراحی کردیم. این برنامه را از نیمه شب تا یک بامداد به روی آنتن می‌بریم که هر شب یک گروه مجزا تولید آن را برعهده دارند تا تنوع رعایت شود. موضوع برنامه نیز استعدادیابی است و تلاش بر این است که حال خوبی برای شنوندگان رقم بخورد.

-توجه به برنامه‌های شاخصمان هم مهم است. ما 7 برنامه شاخص داریم که توجه ویژه ای داشته ایم که مؤلفه ایی که پیش تر گفتم را در آن بگنجانیم. جوان ایرانی سلام، کاوشگر، چوب خط، خط آزاد، برنامه ای هم ویژه پنجشنبه‌ها داریم با نام یک پرونده، یک روایت است که با موضوع قصه زندانی‌هاست.پرونده جوانان استخراج می‌شود و تلاش بر این است که روند اتفاقی که روی داده بررسی شود تا یک عبرت جویی هم برای مخاطبان باشد.

در این برنامه‌ها سعی کردیم که تلاش کنیم تا نیازهای مخاطبمان را شناسایی کنیم و در ادامه هم مؤلفه‌های امید بخشی، عدالت خواهی، توجه به آینده و نگاه پرنشاط و شاداب و جهت دار را برای مخاطب ایجاد کنیم که هم برنامه‌های رادیو جوان برای شنوندگان یک موضوع انگیزشی باشد و هم اینکه بتوانند اوقات خوبی را با رادیو جوان سپری کند و در زندگی روزمره هم به فراخور نیاز از برنامه‌های ما استفاده کند.

**مجریان شبکه سرمایه‌های ما هستند

-در استفاده از مجری‌های چهره و شناخته شده ما دو رویکرد داریم. الحمدلله رادیو جوان بهترین گویندگان رادیو را از گذشته تا به حال در اختیار داشته است و حتی عزیزانی که در تلویزیون هستند و این روزها چهره‌های موفقی نیز به شمار می روند، همه یا از رادیو جوان شروع کرده اند و یا در رادیو جوان کار می‌کرده اند. از احسان علیخانی، علی ضیاء، سیاوش عقدایی، طالبی گرفته تا حتی افراد دیگری نظیر رشیدپور و فرزاد حسنی که در رادیو شکل گرفته اند.

در حال حاضر هم رادیو جوان گویندگان بسیار خوبی دارد که خیلی جاها به دنبال جذب آنها هستند ولی باید بگویم که این افراد داشته‌ها و سرمایه‌های رادیو جوان هستند. برای اینکه ما بتوانیم از افراد بیشتری هم بهره ببریم، برنامه اینجا شب نیست را داریم که از افراد متعددی که چهره هستند، بهره می‌بریم و در برنامه حضور پیدا خواهند کرد.

به عنوان مثال این برنامه روزهای شنبه  به تهیه کنندگی سیروس رجبی روانه آنتن می‌شود و اجرای آن را مجید عسکری، سجاد شهرابی و ابوالفضل اینانلو بر عهده دارند. این برنامه روزهای شنبه با موضوع حال خوب هر هفته به روی آنتن می‌رود.

همچنین برنامه «اینجا شب نیست» روزهای یکشنبه‌ به تهیه کنندگی مجتبی حسنی پخش می‌شود و گویندگی و اجرای آن را صدیقه مرادی برعهده دارد و مجری کارشناس آن نیز امین قاسمی فرع است.

این نکته بسیار مهم است که بگویم برنامه رادیویی «اینجا شب نیست» در روزهای دوشنبه با اجرای علی ضیاء پخش می‌شود.

علی ضیاء مجری «فرمول یک» کار خود را با رادیو شروع کرده است و قرار است دوباره دوشنبه شب‌ها برنامه «اینجا شب نیست» رادیوجوان را اجرا کند. او سال‌های گذشنه نیز این برنامه را اجرا کرده است. برنامه «اینجا شب نیست» زوایای گوناگون یک موضوع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی یا علمی‌کشور را بررسی می‌کند.

برای جذب جوانان تصمیم گرفته شد بخشی از برنامه به استعدادیابی جوانان (صداپیشگی، ترانه‌سرایی، بازیگری در رادیو، نوازندگی، خوانندگی و...) اختصاص پیدا کند تا از این طریق جوانان مستعد فرصتی پیدا کنند استعدادهای هنری‌شان را رونمایی کنند.

این نکته را هم بگویم که برنامه روزهای سه شنبه به تهیه کنندگی عباس پیری روی آنتن می رود و اجرای آن را حسن اسماعیل پور و نیما کرمی‌بر عهده دارند.

**مجریان جدید چگونه انتخاب می‌شوند؟/ راه اندازی باشگاه شنوندگان

-ما تمام تلاشمان این است که امسال اگر وضعیت کرونا خاتمه پیدا کند، باشگاه شنوندگان رادیو جوان را با رویکرد هواداری راه اندازی کنیم و بتوانیم نخبگانی که در این عرصه وجود دارند را کشف کنیم. نه فقط برای رادیو جوان بلکه برای حوزه‌های مختلفی که سازمان صداوسیما دارد، نیرو جذب کند. البته ما ظرفیت زیادی برای جذب و به کارگیری نداریم ولی همین که این افراد بتوانند خود را مطرح کنند، می توانیم با استعدادترین افراد را در تمام کشور پیدا کنیم. چون عنصر صدا ابزار حداقلی را برای معرفی می خواهد، هرکسی در هر جای کشور می تواند استعداد خود را نشان دهد. از این جهت ما در برنامه‌های خودمان بعد از ماه مبارک رمضان فضایی ایجاد کرده ایم که این استعدادیابی صورت بگیرد که قطعا سرمایه‌های اجتماعی بسیار خوبی از آنها هم برای رادیو و هم برای تلویزیون استخراج خواهد شد.

امتیاز شما