امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی آثار کهن ایران در مستند مرز پرگهر

مشاهده ۷۲۹
۱۳۹۹/۰۳/۱۲- ۰۹:۴۵

مجموعه مستند «مرز پرگهر» از هفته آینده روی آنتن شبکه یک می‎رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعه مستند «مرز پرگهر» محصول گروه تاریخ، فرهنگ و هنر، به تهیه‎کنندگی کامبیز اخوان صفا، از هفته آینده در شبکه یک سیما پخش می‎شود.
این تهیه‎کننده درخصوص این مجموعه مستند اظهار داشت: در «مرز پرگهر» سعی شده است، 13 اثر تاریخی و کهن سرزمین مان برای بینندگان معرفی شود.
چغازنبیل (شوش) سازه‌های آبی شوشتر، قلعه کنگلو (سوادکوه)، ارگ راین (کرمان)، روستای صخره‌ای میمند، شهر زیرزمینی ارزانفود، تخت سلیمان (تکاب)، غار قلعه لاپ کمر (اسپهبد خورشید مازندران)، غار کرفتو (دیواندره)، ارگ سریزد (مهریز)، قلعه ایزدخواست (آباده فارس)، رنگین نگاره‌های کهن صخره‎ای سرسورن (کوهدشت لرستان) و قلعه سلاسل (شوشتر) سوژه‌های این مجموعه هستند که هر کدام در یک قسمت 40 دقیقه‌ای کارگردانی شده است و نکات فرهنگی و تاریخی و بعضا حیرت انگیز آن‎ها با صدای فرخ نعمتی روایت می‌شود.
در این مجموعه سعی شده علاوه بر روایت تاریخ و فرهنگ و ویژگی‌هایی خاص اثر، زیبایی‌های مناطق مختلف کشور، به تصویر درآید تا ضمن ایجاد حس غرور، بیننده را به سفر و تماشای این میراث کهن، ترغیب کند.
اخوان با بیان این که این اثر با تلاش 10 کارگردان در طی یک سال‎ونیم تولید شده است، افزود: بهمن ابراهیمی، مجید سروینی، جواد وطنی، حامد عزیزی، کمال مطوف، مریم مومن زاده، امیر رضا دریایی، میکائیل شهرستانی، علی قادری، ابوالفضل توکلی، کارگردانان این مجموعه فاخر هستند.
در این مجموعه در قسمت‎هایی مانند چغازنبیل، برای درک بیشتر اثر، از تکنیک هایی انیمیشن سه بعدی(3D) برای بازسازی قسمت‎های تخریب شده بهره برده شده است.
نیما عظیمی نژاد، موسیقی این مجموعه را از نواهای بومی و منطقه‎ای و تاریخی کشور الهام گرفته و ساخته است.
مجموعه مستند «مرز پرگهر» پیشکشی است هنرمندانه که با زبان تصویر قدمت تاریخ و فرهنگ کشورمان را به هم‎وطنان عزیز نشان می‎د‎هد و البته برای مخاطب خارجی نیز سندی از ریشه‌های کهن و سترگ علم و تمدن این مرز و بوم می‎شود.
این مستند یکشنبه‌ها و سه‎شنبه‌ها، ساعت 23  و اولین قسمت آن 18 خرداد روی آنتن می‎رود

ویدئوها

امتیاز شما