امروز چهارشنبه  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

چرا به موضوع قطع شبکه‌های برون مرزی ایرانی از ماهواره‌ها توجه جدی نمی‌شود؟ / دستگاه دیپلماسی در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای فعال شود

مشاهده ۱۸۷
۱۳۹۹/۰۳/۱۳- ۱۲:۴۷

مدرس و کارشناس حوزه علوم ارتباطات درباره قطع برخی شبکه‌های برون‌مرزی گفت: این مساله به عدم آگاهی درباره اهمیت کار رسانه‌ای در میان برخی مسئولان برمی‌گردد؛ موضوعی که در روزهای اخیر به سبب انباشت بدهی ارزی به قطع دو شبکه الکوثر و سحر اردو نیز انجامیده است.

امیر دبیری مهر، مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‎وگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در واکنش به قطع شبکه‌های برونمرزی رسانه ملی از برخی ماهواره‌ها عنوان کرد: بخشی از بی‌توجهی به الزامات و نیازهای شبکه‌های برون مرزی صداوسیما ناشی از عدم آگاهی از اهمیت کار رسانه‌ای به طور عام در کشور و به شکل خاص در میان مسئولان است.

وی ادامه داد: زمانی که این دغدغه وجود نداشته باشد، طبیعتا اهتمام لازم برای پشتیبانی و تامین نیازهای رسانه‌های برون مرزی وجود نخواهد داشت و اتفاقاتی مانند قطع شبکه الکوثر از ماهواره یوتل‌ست رخ می‌دهد که برای پرستیژ رسانه‌ای جمهوری اسلامی خوشایند نیست.

دبیری مهر در خصوص نقش و تاثیر شبکه الکوثر در میان رسانه‌های جبهه مقاومت توضیح داد: مقاومت در منطقه خاورمیانه مبتنی بر مفاهیم ایدیولوژیک و اعتقادی است و تکیه‌گاه مولفه‌های مقاومت در مبانی فکری و عقیدتی مسلمانان جای دارد. از آن سو شبکه الکوثر نشردهنده معارف عقیدتی مسلمانان و به خصوص سبک زندگی اسلامی در منطقه است و از این منظر، نقش موثری در تحکیم مقاومت اسلامی در منطقه خاورمیانه دارد و حضورش بسیار تاثیرگذار است.

این کارشناس علوم ارتباطات درباره اهمیت شبکه‌های برون مرزی برای نظام جمهوری اسلامی هم گفت: شبکه‌های برون مرزی بازتاب دهنده واقعیات، تحولات و دستاوردهای اسلام سیاسی در منطقه خاورمیانه و جمهوری اسلامی در داخل و در خارج از کشور هستند. با توجه به جریانات حاکم رسانه‌ای در دنیا که اصل فعالیت را بر سانسور، نادیده گرفتن و تحریف این دستاوردها بنا نهاده‌اند، رسانه‌های برون مرزی نقش مهم و منحصر به فردی را در ارائه چهره واقعی از اسلام و انقلاب و خنثی کردن توطئه دشمنان دارند.

دستگاه دیپلماسی در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای فعال شود

وی با تاکید بر تفاوت نوع نگرش بر شبکه‌های برون مرزی عنوان کرد: یک شبکه برون مرزی مخاطب و اقتضائات متفاوت خود را دارد. این شبکه‌ها می‌توانند در مقایسه با رسانه‌های داخلی خیلی موثرتر عمل کنند و دستاوردهای متمایزی داشته باشند.

دبیری مهر پرهیز از تکرار اتفاقاتی همچون قطع برنامه‌های شبکه الکوثر از ماهواره یوتل‌ست و کانال اردوی شبکه سحر از ماهواره پاکست را مورد تاکید قرار داده و تصریح کرد: لازم است که حوزه دیپلماسی رسانه‌ای ایران به عنوان بخش مکمل دستگاه دیپلماسی کشور لحاظ شود تا دیگر هیچگاه مشکلات لجستیکی، مالی و بودجه‌ای برای شبکه‌های برون مرزی به وجود نیاید.

امتیاز شما