امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

رسانه ملی محور دیپلماسی رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران در بالکان

مشاهده ۷۸۵
۱۳۹۹/۰۳/۱۳- ۱۳:۴۷
حاشیه خبر:

 کشورمان در  از طریق برگ

نشست تبیین دیپلماسی نوین رسانه‎ای کشورمان در حوزه بالکان از طریق ویدئو کنفرانس در امور بین‌الملل سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حضور تعداد زیادی از مسلمانان اروپا در حوزه بالکان زمینه ایجاد زبان مشترک بین ایرانیان و مسلمانان این منطقه را فراهم کرده است. همچنین، جنگ بوسنی، باعث ایجاد شناخت دقیق و ملموس افراد فرهیخته کشورمان نسبت به این منطقه شده است و از سوی دیگر این مسئله منجر به شناخت بهتر مردم بوسنی از ایران و فرهنگ ایرانی نیز شده است، این جنگ باعث شد، ایران برای حوزه بالکان کشور ناشناخته‎ای نباشد؛ این امر در حقیقت فرصت مغتنمی‌برای نفوذ عمیق‎تر و ماندگارتر کشور ما از طریق فعالیت‎های فرهنگی و بهره‎گیری از ابزار رسانه به عنوان مهم‎ترین ابزارجنگ نرم است.

دیپلماسی رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران در حوزه بالکان و به‎ویژه کشور بوسنی و هرزگوین به عنوان دروازه ورود تمدن اسلامی‌ به اروپا و با توجه به قدمت روابط تاریخی و فرهنگی دو ملت و همچنین فعالیت دفتر نمایندگی سازمان از جایگاه مهمی نزد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و سازمان صدا و سیما برخوردار است.

با توجه به اهمیت موضوع، در نشستی که به‎صورت ویدئو کنفرانس با نمایندگی سازمان در بوسنی، سفیر ج.ا.ایران در بوسنی و هرزگوین، رایزنی فرهنگی کشورمان، نمایندگان وزارت امور خارجه، معاونت برون مرزی و مدیران و کارشناسان امور بین‎اللملل، با هدف تبیین دیپلماسی رسانه‎ای نوین کشورمان برگزار شد، دکتر فهیم دانش مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‎الملل به جایگاه مهم حوزه بالکان اشاره کرد.

در این نشست ضمن آسیب‎شناسی دیپلماسی عمومی و رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس عملکرد دستگاه‎های مختلف، به ظرفیت‎های بالقوه این منطقه و به‎ویژه کشور بوسنی و هرزگوین همچون اشتراکات دینی، فرهنگی، قومی و اقبال اقوام مختلف به فرهنگ ایرانی و زبان و ادبیات فارسی پرداخته شد.

 توسعه روابط رسانه‎ای باتوجه به گسترش قدرت نرم کشورمان در این منطقه و همچنین همکاری و ایجاد هماهنگی مطلوب‎تر، بین دستگاه‎های متولی حوزه دیپلماسی رسانه‎ای و دیپلماسی عمومی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست بر آن تاکید شد.

در پایان این نشست ویدئو کنفرانسی، سفیر کشورمان در سارایوو، ضمن استقبال از ایده امور بین‎الملل سازمان در تشکیل کمیته راهبردی دیپلماسی رسانه‎ای و برگزاری نشست‎های منظم در این خصوص، تاکید کرد که سازمان صدا و سیما در فرآیند دیپلماسی رسانه‌ای می‌بایست نقش محوری ایفاء کند.

امتیاز شما