مینیسریال «سرزده»، کاری از معاونت امور استانها و تولید صداوسیمای خراسان رضوی با مشارکت شبکه یک سیماست. این سریال که قصهای گیرا را در بستر درام اجتماعی با سویههای پلیسی روایت میکند از پویایی دراماتیک و تعلیق بالایی برخوردار است و این ظرفیت را دارد که مخاطب را با تعقیبوگریزها و فرازونشیبهای آن همراه کند. به این مناسبت با برخی عوامل این مینیسریال گفتوگو کردهایم تا چشمانداز بهتری از فرایند تولید و ویژگیهای آن بسازیم.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این سریال از ساختههای جدید معاونت امور استانها در حوزه نمایش است.
نسیم ادبی: همکاری با بازیگران بومی، تجربه خوبی است
نسیم ادبی از بازیگران توانمند تئاتر است که در مجموعههای متعددی نظیر «معمای شاه»، «حلقه سبز» و «برادرجان» شاهد نقشآفرینی او بودهایم. او در سریال سرزده، نقش زنی را بازی کرده که سالهاست در مرکز خیریه کودکان بیسرپرست کار میکند. این شخصیت، زن دوم مردی است که فوت کرده و داستان سریال درباره پسرهای آن مرد است و اتفاقاتی که برایشان رخ میدهد. ادبی میگوید: نقش زن مردی را بازی میکردم که پسرهایش همسنوسال خودم بودند و تجربه جالبی در حرفهام محسوب میشد.
او با اشاره به همکاری معاونت امور استانها و شبکههای سراسری جهت تمرکززدایی از تهران و فراهم شدن امکان کار با گروههای شهرستانی، عنوان کرد: اینکه گروههای تهرانی با عوامل و بازیگران بومیشهرستانها کار کنند، اتفاق خوبی است. زمانی که به طور مشترک از بازیگران شبکههای سراسری و بازیگران بومی هر استان استفاده شود، قابلیت بازیگران بومی آن استانها نمایانتر میشود. هنرمندان بسیار خوبی در شهرهای مختلف کشور داریم که امکان کار در تهران برایشان مقدور نیست. تولید آثار مشترک میان گروههایی از تهران و شهرهای دیگر، فرصتی فراهم میکند تا استعدادهای خوبی از نقاط مختلف کشور به سینما و تلویزیون معرفی شوند. از طرفی کار کردن در شهرستان، لوکیشنها و اتفاقات جدیدتری را به همراه دارد. شهر مشهد هم که این سریال در آنجا تولید شده، بازیگران خیلی خوبی داشت.
مریم مؤمن؛ پذیرش نقش جدید برای من سخت بود
مریم مؤمن را با بازی متفاوتش در سریال «بانوی عمارت» به یاد میآوریم و اینبار هم به گفته خودش نقشی چالشبرانگیز در «سرزده» را قبول کرده است. او از ویژگیهای نقش خود در این سریال گفت: این شخصیت به خاطر تفاوتهایی که با نقشم در سریال «بانوی عمارت» داشت، برای من چالشبرانگیز بود. به خاطر همین تفاوتها هم، این نقش را انتخاب کردم. نقشم در سریال «سرزده» قدرت فخرالزمان را ندارد و کاراکتر متفاوتی است. جدا شدن از شخصیت فخرالزمان و پذیرفتن نقش جدید برایم سخت بود.
او از تجربه کار کردن در فضای کرونایی گفت: ما در شهر غریبی کار میکردیم که اگر همراهی، رفاقت و صمیمیت میان اعضای گروه نبود، با وجود موقعیتی که به دلیل شیوع کرونا حاکم بود، تحمل مشکلات برایمان سخت میشد.
امیربهادر اورعی: حال و هوای اکشن و پلیسی سرزده جذاب است
امیربهادر اورعی، در نقش «ارس» برادر کوچک «اصلان» بازی میکند. در واقع او برادر یکی از نقشهای اصلی و شخصیت منفی قصه است. «ارس» البته شخصیتی خاکستری است که در طول قصه میان خیروشر سرگردان است. امیربهادر درباره این شخصیت میگوید: «ارس» پسر خوشقلب و مهربانی است، ولی به دلیل محیطی که در آن بزرگ شده و قرار گرفتن زیرسایه برادر بزرگتر خلافکارش و الگوبرداری از او دچار تضاد درونی میشود. در طول داستان، این شخصیت با مشکلات حسی مختلفی مواجه میشود.
او درباره قصه «سرزده» میگوید: فکر میکنم فیلمنامه «سرزده» ویژگیهای یک کار خوب مانند بهروز بودن، جذابیت قصه و تضادها و بدهبستانهای خوب میان شخصیتها را دارد. حالوهوای پلیسی سریال هم یکی از جنبههایی است که موجب جذب مخاطب میشود.
امیربهادر اورعی درباره سریالسازی در مراکز استانی میگوید: تولید در شهرستان اتفاق خوبی است که در چند سال اخیر بیشتر شده است. ظرفیت، سرمایه و استعدادهای بسیار زیادی در تمام استانهای کشورمان داریم. فرهنگ ما به اندازهای بزرگ و گسترده است که میتوان از آن بهره برد و اگر این فرهنگها کنار هم قرار بگیرند، میتوانند اثری را کامل کنند. البته همکاری تهران و شهرستانها باید به تعادل برسد و عادلانه باشد. از این لحاظ اگر قرار است بازیگر یا عوامل بومیبه گروه اضافه شوند، بهتر است میان تمام اعضای گروه تعادل برقرار شود و در آن گروه تفکیکی میان بازیگر بومی و تهرانی وجود نداشته باشد. درست است که آن گروه از تهران به شهرستان آمده اما قرار است یکی شوند؛ پس نگاهها، مسائل معنوی و مادی و موضوعاتی که در کار و تولید آن اثر مشترک وجود دارد، باید یکسان باشد. هنرمندان خوبی در شهرستانها داریم که سالهاست مشغول کارند و به دلیل مشکلات جغرافیایی دیده نشدهاند، ولی این چیزی از هنر و انسانیت آنها کم نمیکند. کما اینکه 90درصد هنرمندان ما - چه آنهایی که قدیمیتر هستند، چه بازیگران جوانتر- همه اهل شهرستان و فرزند ایران بودهاند و بعد به تهران رفتهاند.
علیانصاریان: رضا یک پلیس دوستداشتنی است
علی انصاریان را حالا پس از فوتبالیست بودن، به عنوان مجری و بازیگر میشناسیم. او که اغلب در نقشهای کمدی ظاهر شده، حالا در نقش متفاوت و جدی یک پلیس ظاهر شده است. او درباره این مجموعه و حضورش به ما میگوید: سریال «سرزده» فعالیتهای یگان امداد ویژه را به تصویر میکشد که در زمینه گروگانگیری و سرقتهای مسلحانه وارد عملیات میشوند و همیشه پیشقدم هستند. رضا به نظر من پلیسی است که شاید مخاطب تاکنون دوست داشته او را در قاب تلویزیون ببیند. یک پلیس باجذبه، خوشلباس، وظیفهشناس و درعینحال خانوادهدوست که در همه حال سعی میکند بهترین مسیرها را انتخاب کند. این بازیگر همچنین درباره لزوم آمادگی جسمانی برای ایفای نقش پلیس در این مجموعه توضیح میدهد: من بهدلیل کسب آمادگی بیشتر برای ایفای نقش رضا که پلیس است، حدود یک هفته زودتر سر صحنه حاضر شدم تا برای صحنههای موتورسواری و تیراندازی، تمرینهای بیشتری انجام دهم. پیش از آن هم سعی کردم به لحاظ وزنی، خودم را کمی متعادلتر کنم؛ چراکه صحنههای تعقیبوگریز نقش من در سریال زیاد است و باید از نظر بدنی هم این آمادگی را کسب میکردم.
انصاریان در ادامه میافزاید: در این سریال، مخاطب، فرماندهی را میبیند که با پلیسهای دیگری که تاکنون دیده - با احترام به تمام دوستان بازیگری که در نقش پلیس ظاهر شدهاند- متفاوت است. رضا در عین جدی و مصمم بودن، اما احساساتی است. به همین خاطر سعی میکند خودش به عنوان اولین نفر حضور داشته باشد. موتورسواری و ماشینسواری میکند و سوار هلیکوپتر میشود. من هم دوست نداشتم بدلکار جای من بازی کند. پس در همه صحنهها خودم حضور داشتم. البته ناگفته نماند موتور 1400 زیر پایم به من کمک میکرد قدرت این فرمانده را بیشتر نشان بدهم.
او با اشاره به دیگر ویژگیهای شخصیتی این پلیس گفت: مخاطب در سریال «سرزده»، شخصیتی میبیند که درگیر زندگی شخصیاش است، اما خطوط قرمزی هم مانند نظم و قانون دارد. با وجود این، اتفاقهایی در زندگی کاری و شخصی او میافتد که برایش چالش ایجاد میکند. جذابیت قصه هم در همین چالشها و تناقضهایی است که پلیس داستان، گرفتار آن میشود.