امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

رسـانـه ملی پیشگــام در پرده‌برداری از افـول کاخ‌سفید

مشاهده ۷۰۸
۱۳۹۹/۰۳/۱۷- ۱۴:۵۴

دشمن و در راس آن آمریکا، در جنگ روایت‌ها سال‌ها دیو را دلبر جا می‌زد تا از این طریق، نفوذ و به اصطلاح قدرت نرم خود را در دیگر کشورها گسترش دهد. سال‌هاست که رسانه ملی با بصیرت و آگاهی از این جریان، ماموریت ذاتی خود می‌داند تا پشت‌پرده این دورویی را برای مخاطبان داخلی و خارجی فاش کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شد، آنچه بیشتر پشت‌صحنه اتفاق می‌افتاد، جلوه علنی پیدا کرده و نمونه اخیرش را در روزهای اخیر شاهدیم که آمریکا صحنه تظاهرات جدیدی شده است. این وضعیت تا حدودی کار را برای رسانه ملی ساده‌تر کرد؛ چراکه سِرّی که سال‌ها  نظام سلطه تلاش می‌کرد به هر شکل ممکن بپوشاند، خودش بی‌هیچ تلاش و مجاهدتی از پرده برون افتاده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، تعبیر زیبایی درباره آنچه در آمریکای امروز می‌گذرد، داشتند. ایشان حوادث جاریِ این روزهای آمریکا را بروز واقعیات پنهان نگه‌داشته‌شده‌ آمریکا دانستند و گفتند: «زانو زدن پلیس روی گردن یک سیاه‌پوست و فشار دادن آن تا جان باختن شخص و تماشای این صحنه از طرف چند پلیس دیگر، چیز جدیدی نیست؛ بلکه همان اخلاق و طبیعت حکومت آمریکاست که قبلا هم با بسیاری از کشورهای دنیا مثل افغانستان، عراق، سوریه و قبل از آن در ویتنام، همین کارها را کرده‌اند.»

ایشان شعار امروز مردم آمریکا یعنی «نمی‌توانیم نفس بکشیمِ» را حرف دل همه ملت‌های تحت ظلم دانستند و افزودند: «البته آمریکایی‌ها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شده‌اند. آن از مدیریت ضعیف‌شان در کرونا که به علت فساد موجود در هیات حاکمه آمریکا، تلفات و مبتلایان به بیماری در آمریکا چندین برابر کشورهای دیگر است، این هم از برخورد وقیحانه‌شان با مردم که آشکارا جنایت می‌کنند؛ عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر. انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به احساس خجالت و سرافکندگیِ به حقِ ملت آمریکا از حکومت‌های خود و حکومت فعلی‌شان افزودند: «با این وضع پیش‌آمده، برخی از ایرانی‌های داخل یا خارج کشور هم که شغل‌شان حمایت از آمریکا و بزک آن بود، دیگر نمی‌توانند سر بلند کنند.»

تمام قد برابر بزک‌کنندگان آمریکا

سالیان متمادی است که به دلایل مختلفی - که جای ذکر آن در این گزارش نیست- اشخاص مختلف در طیف‌های شناخته‌شده سیاسی در داخل کشور، آمریکا را شکل دیگری تصویر می‌کنند. در ماجرای تظاهرات اخیر هم اگر دقت کنیم، همچنان آنچه را در ینگه دنیا اتفاق می‌افتد، قابل تفسیر و تأویل به نفع واشنگتن می‌دانند و از نظرشان قبله آمال‌شان همچنان ترک ‌نخورده و باید تقدیس شود.

در این میان، اما رسانه ملی باید چه نقشی را بر عهده بگیرد تا هر آنچه ایالات متحده برای وجهه‌سازی دلبرانه از خود - چه از طریق رسانه‌های عالمگیرش، چه از طریق برخی دنباله‌های بعضا بی‌جیره و مواجب - رشته کرده است، پنبه کند؟

تا اینجا برنامه‌های زیادی در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی - از بخش‌های خبری گرفته تا ویژه‌برنامه‌های گوناگون- به چیستی و چگونگی روند اعتراضات در آمریکا پرداخته‌اند و کمتر مخاطب داخلی را می‌توان سراغ گرفت که نداند آمریکا درگیر چه وضعیت خشونت‌باری است. از سوی دیگر، شبکه‌های برون‌مرزی سازمان هم به عنوان مراجع خبری متفاوت از جریان غالب خبری نظام سلطه، به بیان واقعیت‌ها درباره آنچه در غرب وحشی می‌گذرد، مشغول هستند.

از بد حادثه اما طی همین روزها شاهد قطع برنامه‌های شبکه الکوثر تلویزیون ایران از ماهواره یوتل‌ست و کانال اردوی شبکه سحر از پاک‌ست هستیم؛ اقدامی‌که به دلیل مسئولیت‌ناپذیری آن‌ها که بودجه ارزی رسانه ملی را تخصیص نمی‌دهند، ضریب نفوذ رسانه‌ای جبهه مقاومت را در عرصه جنگ نرم کاهش می‌دهد.

این در حالی است که امروزه رسانه‌های برون‌مرزی ایران توجه افکار عمومی جهان را به واقعیت‌هایی که در عرصه بین‌الملل می‌گذرد، معطوف می‌دارند و یک‌تنه برابر جبهه رسانه‌ای آمریکا، اروپا و رژیم سعودی که بسیاری از جنایات بشری را پنهان می‌کنند و حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و به خصوص در مورد ایران سیاه‌نمایی می‌کنند، ایستاده‌اند.

 

سیراب کردن تشنگان حقیقت

جالب است بدانیم برخی از رسانه‌های غربی که به عنوان اولین منابع خبری در انتشار رویدادها و اتفاقات بزرگ جهان مطرح هستند، به واسطه محافظه‌کاری‌ در قبال پوشش و بازتاب اعتراضات مردم آمریکا، کاری کرده‌اند که مخاطبان غربی برای بررسی دقیق‌تر اخبار مرتبط با این رویداد، به رسانه‌های غیرغربی روی بیاورند.

جرد بال، استاد دانشگاه ایالتی مورگان آمریکا در وبیناری با عنوان «نژادپرستی ساختاری در آمریکا» که هفته پیش مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌های ایران برگزار کرد، گفت: «حدود ۵۰ سال پیش مالکوم ایکس می‌گفت آمریکا با استفاده از قدرت رسانه و تبلیغات، کشور خود و سایر کشورها را آن‌طور که دوست دارد، به جهانیان نشان می‌دهد.»

بال با اشاره به اقدامات گسترده دستگاه تبلیغاتی غرب علیه ایران، ادامه داد: «آمریکا اقدامات زیادی علیه مردم و حکومت‌ها در کشورهای مختلف جهان انجام داده و به عنوان مثال در ایران تغییر نظام، ترور دانشمندان هسته‌ای و ترور سردار ایرانی را اجرایی کرده است؛ اما آن‌ها به رغم این اقدامات خصمانه، مجموعه‌ای از رسانه‌ها را در اختیار دارند که افکار عمومی را طبق میل خود شکل می‌دهند و در قتل جرج فلوید هم این اتفاق رخ داده است.»

این استاد دانشگاه آمریکایی با بیان اینکه چنین واقعیت‌هایی، ضرورت اقدامات متقابل رسانه‌ای را به وضوح نشان می‌دهد، تاکید کرد کشوری مثل ایران باید روایت‌های صحیحی درباره واقعیت‌های موجود به تشنگان دریافت حقیقت ارائه دهد.

آمریکای پساترامپ یا آمریکای پساکرونا، دیگر آن آمریکایی نیست که در دهه‌های اخیر می‌شناختیم؛ اکنون این کشور چنان روبه‌افول و سقوط است که برای دیدنش نیاز به مسلح کردن چشم یا بصیرت‌افزایی چشمگیر نیست. واشنگتن پست در گزارشی نوشته شماری از مقامات اطلاعاتی کنونی و پیشین آمریکا طی روزهای اخیر با مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود در فضای مجازی، ناراحتی‌شان را نسبت به شباهت میان رویدادهای کنونی ایالات متحده و نشانه‌های افول یا پسرفت دموکراتیک در کشورهایی که به آن‌ها آموزش داده شده تا این نشانه‌ها را شناسایی کنند، مطرح کرده‌اند. برای نمونه گِیل هِلت، یکی از تحلیلگران سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که مسئول پیگیری تحولات چین و جنوب شرق آسیا بوده، درباره رویدادهای جاری در شهرهای مختلف آمریکا برای اعتراض به قتل جورج فلوید سیاه‌پوست به دست پلیس این کشور گفته است: «این کاری است که حکومت‌های خودکامه انجام می‌دهند. این آن چیزی است که در کشورها پیش از فروپاشی اتفاق می‌افتد.»

با همه آنچه ذکرش رفت، باید پرسید آیا این وضعیت، از مسئولیت رسانه ملی برای افشای ماهیت آمریکای بی‌نقاب کم کرده است؟ صدالبته که پاسخ به این سوال، منفی است. به ویژه که باید در نظر داشت برخی روشنفکران غرب‌زده داخلی دوست دارند در این فضا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. برای همین هم با چشم مسلح و غیرمسلح رصد می‌کنند که آیا مشکلات داخلی خود را هم در این اثنا منعکس می‌کنیم یا فقط بر آمریکا و تحولاتش تمرکز کرده‌ایم. به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن جمیع شرایط، مطلوب این است که هنرمندانه و تیزهوشانه فضا را از آن‌ها بگیریم و میزان تمرکز بر اخبار آمریکا را علمی و درست در اختیار داشته باشیم تا مخاطب عام هم پس نزند.

 

 

امتیاز شما