امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در پرس تی وی :
در پرس تی وی :

مروری بر تلاش چین و هند برای گسترش نفوذ در مالدیو

مشاهده ۵۶۹
۱۳۹۹/۰۳/۲۱- ۱۳:۳۵
تعداد بازدید:569

برنامه این هفته «شبه قاره» (The Subcontinent) در شبکه پرس تی وی، اهمیت استراتژیک و ژئوپلتیک کشور مالدیو و تلاش چین و هند برای گسترش نفوذ خود در این کشور را بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه ضمن مروری بر موقعیت جغرافیایی مالدیو و علل اهمیت استراتژیک آن در اقیانوس هند، به بررسی اقتصاد این کشور 500 هزار نفری در اقیانوس هند و صنعت گردشگری به عنوان منبع اصلی درآمد خارجی آن می‌پردازد.
در این برنامه اقدام دولت مالدیو برای توسعه زیرساخت های این کشور با کمک چین که بدهی 1.4 میلیارد دلاری را برای مالدیو در پی داشته و پرداخت آن به چالشی بزرگ برای دولت مالدیو تبدیل شده است، واکاوی می‎شود.
این برنامه با نگاهی به روابط عبدالله یامین، رئیس جمهور پیشین مالدیو با چین که منجر به به وجود آمدن بدهی‌های زیادی برای این کشور شده به واکاوی موضوع فساد در دوران ریاست جمهوری یامین می‎پردازد و اقدامات چین برای گسترش نفوذ خود در کشورهای شبه قاره و تلاش‎های هند برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در منطقه را بررسی می‌کند. در بخش دوم این برنامه، محدودیت‌های بیشتر علیه جامو و کشمیر به بحث و گفت‎وگو گذاشته می‎شود.
در این خصوص ضمن مروری بر وضعیت جامو و کشمیر طی هفته‌های اخیر که با سرکوب و محدودیت‎های بیشتری از سوی هند همراه بوده است، اقدامات دولت هند در تغییر گفتمان مقاومت در این منطقه و سرکوب روزنامه‎نگاران و رسانه‌ها در جامو و کشمیر به‎همت دولت هند، نقد و بررسی می‎شود. برنامه«شبه قاره» به تهیه‎کنندگی حسین مهدیان و با اجرای محمد جان حسین جمعه 23 خرداد ساعت 18، به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می‎شود. تکرار این برنامه شنبه ساعت 11 و 17، یکشنبه ساعت یک بامداد، 8 و 198 و دوشنبه ساعت 128 روی آنتن می‎رود.

امتیاز شما