امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

تبیین راهبردهای دیپلماسی رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران در شرق دور

مشاهده ۶۳۸
۱۳۹۹/۰۳/۲۷- ۰۸:۴۴

نهمین نشست کمیته راهبردی دیپلماسی رسانه‌ای با موضوع چین به همت امور بین‎الملل سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این نشست به‎منظور هماهنگی و همکاری دستگاه‎های مختلف متولی سیاست خارجی و سیاست رسانه‎ای و تدوین راهبردهای دیپلماسی رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران به‌صورت ویدئو کنفرانس در روز دوشنبه 26 خرداد، در امور بین‎الملل صداوسیما با موضوع چین و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، رایزن فرهنگی، نمایندگان وزارت امورخارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‎الملل، مدیرکل اخبار خارجی و کارشناسان اداره کل امور بین‎الملل رسانه ملی برگزار شد.
در این نشست، ابتدا آسیب‎شناسی از وضعیت موجود دیپلماسی عمومی و رسانه‎ای کشورمان در چین باتوجه به اهمیت آن در سیاست خارجی و اقتصادی کشور انجام و بر لزوم فعال‌تر شدن این حوزه با توجه به زمینه‌های مشترک و روابط راهبردی دو کشور تاکید شد. سپس راهکارهایی برای ارتقاء جایگاه دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی ج.ا.ایران در چین به سمت وضعیت مطلوب با درنظر گرفتن فضای رقابتی بین چین و ایالات متحده آمریکا، ارائه شد.
در یادداشت تفاهم همکاری رسانه‎ای با چین برای گسترش روابط رسانه‎ای و ارائه تصویر واقعی از دو کشور نزد افکار عمومی، مقرر شد، سطح روابط در حوزه‌های مبادله برنامه، تولید مشترک و تبادل هیئت‎های رسانه‎ای تقویت و به اخبار و تحولات چین در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیشتر توجه شود. همچنین با هماهنگی دستگاه‎های مختلف حوزه سیاست خارجی و رسانه‎ای زمینه برای هم‎افزایی دیپلماسی فرهنگی و رسانه‎ای کشورمان در چین فراهم شود.
گفتنی است با قدرت‌یابی جمهوری خلق چین در دوران کنونی، تاثیرگذاری این کشور بر مناسبات بین‌المللی به‎طور چشمگیری افزایش یافته است و بر همین مبنا، چین توانسته است جایگاه مهمی را در حوزه روابط بین‎الملل به دست آورد. رقابت این کشور با ایالات متحده که مصادف با افول هژمونی آمریکا نیز شده، به تنظیم مناسبات جدید این کشور اهمیتی مضاعف بخشیده است.
امور بین‎الملل سازمان صداوسیما در قالب کمیته راهبردی دیپلماسی رسانه‎ای، به بررسی، آسیب‎شناسی و ارائه راهکار در خصوص دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای گوناگون می‌پردازد و نشست‎های منظمی را در این زمینه برگزار می‌کند.

امتیاز شما