امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید؛ تولید مرکزپویانمایی صبا در تابستان امسال

مشاهده ۶۴۹
۱۳۹۹/۰۳/۲۷- ۱۱:۱۰

مرکز پویانمایی صبا دوشنبه بیست‎وششم خرداد با حضور اصحاب رسانه و جمعی از خبرنگاران، فیلم‎ها و محصولات فرهنگی خود را برای تابستان امسال معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مراسم که با حضور محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، فیلم‎ها و برنامه‌های تابستانی مرکز پویانمایی صبا معرفی شد.
محمدرحیم لیوانی رئیس مرکزپویانمایی صبا در این نشست با اشاره به اهمیت حمایت رسانه‌ها از تولیدات مرکزپویانمایی افزود: تغییر ذائقه مخاطبان از پویانمایی خارجی به داخلی با حمایت همه جانبه رسانه‌ها صورت گرفته و بی‎شک این اتفاق بدون حمایت تلاشگران عرصه رسانه میسر نبود.
رئیس مرکزپویانمایی صبا خاطرنشان کرد: تولیدات این مرکز با ارزش افزوده بالا و باهمت جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم و با دانش و فناوری‌های روز دنیا برای مخاطبان عرضه می‌شود و بسیار خرسندیم که اعلام کنیم بهار امسال یکی از پرکارترین بهارهای پویانمایی کشور بوده است.
۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید؛

تولید مرکزپویانمایی صبا در تابستان امسال رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره کارنامه سه ماه اخیر تولیدات پویانمایی صبا گفت: تولیدکنندگان پویانمایی فعال‎ترین حوزه تولیدات سمعی و بصری هستند که با سازمان صداوسیما همکاری دارند و این ارتباط و تعامل در ماه‎های اخیر با توجه به شرایط خاص به دلیل شیوع ویروس کرونا گسترده تر هم شده‌است.
وی تصریح کرد: با توجه به تولید دانش‎بنیان مرکزپویانمایی صبا که متکی به عرصه‌های رایانه‎ای و هنر و توانایی جوانان خلاق کشورمان است با همت این عزیزان در شرایط کرونایی هیچ خللی در تولیدات این مرکز به وجود نیامد.
لیوانی محصولات فرهنگی مرکز پویانمایی صبا را حاوی ۳۱۰۰ دقیقه و حدود ۵۱ ساعت و ۴۵ دقیقه اعلام کرد و گفت: برنامه‌های جدید این مرکز تحت عنوان ۱۶ مجموعه در تابستان امسال تقدیم شبکه‌های مختلف می‌شود تا به صلاحدید هر شبکه در طول تابستان از شبکه‌های مختلف پخش شود.
از مجموعه‌های جدید مرکز پویانمایی صبا فصل جدید «مهدکودک حیوانات» است که در ۱۳ قسمت تهیه و تولید شده است. مجموعه «همه جور ماجرا» در ۱۳ قسمت ۸ دقیقه‌ای برای مخاطبان عزیز در تابستان امسال پخش خواهد شد. «قاصدک» نیز که مخصوص خردسالان است برای نخستین بار پخش می‌شود. این مجموعه در ۳۱۲ قسمت تولید می‌شود که فصل اول آن که حدود ۵۲ قسمت است در تابستان پیش رو پخش می‎شود.
مجموعه «چیا» که با کیفیت ۴K در بهمن ۹۸ رونمایی شد خوشبختانه ۱۳ قسمت آن آماده شده و به پخش رسیده است که تقدیم مخاطبان خواهد شد. درباره تولیدات با کیفیت ۴K نگاه ما علاوه بر مخاطب داخلی، مخاطب خارجی و بین‌المللی است و برای عرضه این محصول فرهنگی، گام‎های بلندی برداشته شده است.
برنامه «نقاش کوچولو» در ۲۶ قسمت ، «مثل نامه» مخصوص کودکان عزیز که در ۴۶ قسمت تهیه و تولید شده است. مجموعه برنامه‌های «مهارت های زندگی» که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای ۵۰۰ قسمت تولید می‎شود.
«آقا محله و بچه محل» در ۱۳ قسمت و مجموعه جذاب «کلیله و دمنه» در ۲۶ قسمت از دیگر تولیدات مرکز پویانمایی صبا است. مجموعه انیمیشن «خروس زیرک و روباه کلک» که انیمیشن موزیکال است و در ۱۳ قسمت جدید در تابستان به روی آنتن می‎رود. «رعنا ، دختر دهقان» که فصل‎های قبلی آن پخش شده است، امسال هم با ۱۳ قسمت جدید مهمان کودکان می‌شود. مجموعه شاخص «شکرستان» در ۱۳ قسمت، تابستان امسال مثل ها و روایت های ایرانی را به زبانی ساده برای مخاطبان عزیز بیان می‌کند. یک مجموعه دیگر شکرستان در مدت زمان‌های کوتاه ۲ دقیقه در حوزه سلامت و بهداشت برای کودکان عزیز آگاه سازی می‌کند. «تندر ، یوز ایرانی» در ۱۳ قسمت تولید شده و انیمیشن علمی است و تلفیقی از فیلم های رئال و واقعی است که کودکان را با پدیده‌های علمی آشنا می‌کند. مجموعه «جوانمردان» هم که پیش از این با اقبال مخاطبان همراه شده بود تابستان امسال قسمت دوم آن روی انتن می‎رود.
روند تولید مجموعه‌های انیمیشنی با کیفیت در مرکزپویانمایی صبا لیوانی همچنین درباره ساختارهای جدید مرکز پویانمایی خاطرنشان کرد: پویانمایی یکی از حوزه‌هایی است که به سرعت می‌تواند خود را به فناوری‌های روز برساند و تصویر به تصویر این تولیدات باید به دانش فنی روز دست یاید و پس از آن تولیدات آغاز شود که حجم داده‌ها در فاصله تولید کار از sd تا ۴k حدود ۱۶ برابر می‌شود. وی با اشاره به رونمایی از نخستین مجموعه ۴k در زمستان سال گذشته با حضور معاون سیما گفت: با لطف خدا و بهره مندی از دانشو تخصص جوانان عزیز کشورمان قرار است تولید این مجموعه ادامه یابد و این نوید را می دهیم که تولیدات به همان شکل که تولید می‌شود روی آنتن می‌رود.
کرونا اخلالی در کار انیمیشن‌سازی به‌وجود نیاورد
امیرحسین سحرخیز رئیس صنف پویانمایی صبا هم در این نشست گفت: با پیدایش شیوع کرونا در کشور، بسیاری از طرح‌ها به حالت تعلیق درآمد یا ناتمام ماند اما انیمیشن در این موقعیت ویژه، بدون اخلال و مشکل توانست تولیدت خود را پیش ببرد و نتیجه آن را که تولید بیش از ۵۰ ساعت کار انیمیشنی است هم اکنون می‌بینیم.
تهیه‎کننده انیمیشن «چیا» افزود: امسال خیلی از نیروها به دلیل رعایت شرایط قرنطینه در خانه کارهای خود را انجام می دادند که برای این امر در بسیاری از حوزه‌ها به زیرساخت‌هایی در این زمینه نیازهایی وجود دارد که اگر فراهم شود، سرعت تولیدات این مرکز بیشتر خواهد شد. وی افزود: در شرایط کار در خانه اگر پهنای باند بیشتر شود و سرعت اینترنت هم افزایش یابد، بهره وری هم بیشتر می‎شود. سحرخیر پویانمایی را به چاه نفتی توصیف کرد که هنوز آنچنان از آن بهره گرفته نشده اما در چنین موقعیت‌های از آن به خوبی استفاده شده است.
دلیل جای خالی پویانمایی در نظرسنجی‌های سیما
لیوانی هم در پاسخ به سئوال یکی ازخبرنگاران درباره طرح‌های جدید و اینکه چرا تولیدات پویانمایی در نظرسنجی‌های صداوسیما سهمی ندارند، گفت: برنامه پنج ساله معاونت سیما از سال ۹۵ آغاز شده که محور اغلب برنامه‌ها توسعه کیفی است و در مرکز صبا هم توسعه کمی و کیفی دیده شده است.
وی ادامه داد: برای مرکز پویانمایی صبا یک برنامه‌ریزی محتوایی تعریف شده که از طریق مجموعه طرح و برنامه سیما ابلاغ شده است و طبق آن شبکه‌های سیما موظف شدند بر این اساس برنامه‎سازی کنند. لیوانی در خصوص آگاهی از میزان رضایت مخاطبان از مجموعه‌های پویانمایی اظهار داشت: این دغدغه برای مجموعه مرکز پویا نمایی صبا هم وجود دارد اما نظرسنجی از خردسالان و کودکان کار مشکلی است و در این حوزه بیشتر باید سراغ پدر و مادر رفت. تولیدات مرکز پویانمایی صبا با پویانمایی در جهان فاصله‎ای ندارد.
رئیس مرکز پویانمایی صبا تاکید کرد: زمانی شبکه‌ها چندان رغبت نداشتند که تولیدات داخلی را پخش کنند اما الان شرایط تغییر کرده است و این مساله را از ارزیابی گروه‌های کارشناسی متوجه شدیم که نویدبخش و موجب انگیزه مضاعف برای افزایش تولیدات ما خواهد شد. وی افزود: بر اساس همین ارزیابی‌ها، من قول داده‌ام برنامه‌های ضعیفی که کمتر از ۴۰ درصد مخاطب داشته‌اند ادامه نیابد و یا برنامه‌های خنثی حذف شود و این مساله را به طور جدی دنبال می‎کنیم همان طور که در یکی دو سال اخیر با ارتقای کیفیت در تولیدات مواجه بوده‌ایم و می‎توانیم ادعا کنیم با تولید پویانمایی در دنیا فاصله‌ زیادی نداریم.
وی درباره توجه به موضوعات مرتبط با سلامت نیز عنوان کرد: سلامت یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی پیگیری می‌شود و در اولویت‎های سازمان هم وجود دارد. لیوانی همچنین از پویانمایی به عنوان یکی از حوزه‌هایی نام برد که می‌تواند مستقل و خودکفا عمل کند و فعالیت بیشتر در این بخش منجر به رونق تولید تخصصی پویانمایی می‎شود. مرکز پویانمایی هیچ تعهد معوقه‎ای ندارد لیوانی درباره لزوم توجه تربیت نیروهای متخصص برای مرکز پویانمایی صبا گفت: در دو سال اخیر؛ ما توجه ویژه ریاست سازمان و حمایت‎های بی‎دریغ و لحظه‎ای معاون سیما را داشتیم.
وی در ادامه با تشریح شرایط پیش آمده گفت: شرکت‎های ما که درگیر پروژه بودند برخی از تولیدکنندگان خوب ما به‎علت شرایط متاثر از کسادی بازار هم اکنون در حوزه‌های دیگر فعالیت می‌کنند و همین امر منجر شد در طی این دو سال اخیر با کمبود عوامل تولید پویانمایی مواجه شویم.
لیوانی با اشاره به تراکم زیاد در حوزه پویانمایی و کمبود نیروهای متخصص تاکید کرد: هم اکنون دانشگاه‌هایی در سراسر کشور داریم که به تربیت نیروهای ماهر و آموزش‎های لازم در این حوزه مشغولند و من دعوت می‌کنم جوانان علاقه‎مند به این حوزه بپیوندند و آموزش‎های لازم را ببینند تا به تولیدکنندگان پویانمایی در آینده تبدیل شوند. وی ارتقای کمی و کیفی تولیدات این مرکز را نتیجه توجه معاونت سیما دانست و تاکید کرد: به لطف خدا ما هیچ تعهد معوقه‌ای نداریم و تولیدات ما هم از سوی معاون سیما همواره پیگیری و پایش می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین حامی‌ پویانمایی و سفارش دهنده در کشور، صداوسیماست، گفت: لازم است سایر نهادهای دیگر هم برای سرمایه‎گذاری وارد شوند تا این حوزه رونق بیشتری یابد. تولیدات ما در رقابت با تولیدات تلویزیونی جهانی است لیوانی همچنین درباره کیفیت آثار مرکز پویانمایی صبا خاطرنشان کرد: مخاطب ما هیچ گاه ما را با برنامه‌های داخلی مقایسه نمی‌کند، بلکه ما را با تولیدات هالیوودی مقایسه می‌کند پس ناچاریم تولیدات را به سطحی ارتقا دهیم که در سطحی جهانی باشد با این حال تولیدات ما در رقابت با تولیدات تلویزیونی جهانی است و نه تولیدات سینمایی. ادعای ما در سطح مجموعه‌های تلویزیونی جهانی است که به آن‎ها نزدیک هستیم. وی همچنین گفت: امیدواریم بتوانیم از چهره‌های سینمایی و تلویزیونی در دوبله مجموعه‌های پویانمایی استفاده کنیم. یک نمونه از این کارها استفاده از صدای شهاب حسینی بود که بعد از مرتضی احمدی به دنبال این بودیم که چه کسی را می‌توانیم جایگزین کنیم. همچنین در برخی کارها از موسیقی سنتی استفاده کرده‌ایم که بسیار هم سخت است. اصرار ما در تولید پویانمایی این است که باید به گونه‌ای باشد که در هر جای دنیا نمایش دادن می‌شود و حتی اگر تیتراژ نداشته باشد شناسنامه ایرانی آن حفظ شود.

امتیاز شما