امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
دستان پر رادیو در تابستان 99
دستان پر رادیو در تابستان 99

روی موج گرما!

مشاهده ۲۱۳۲
۱۳۹۹/۰۳/۳۱- ۱۲:۰۶
تعداد بازدید:2132

شبکه‌های رادیویی در تابستان 99 با توجه به شیوع ویروس کرونا ویژه‌برنامه‌های متنوع و جذابی را در زمینه ارتقای آگاهی و سلامت خانواده‌های ایرانی و همچنین برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت رده‌های سنی مختلف تدارک دیده‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه‌های تابستانی شبکه‌های رادیویی معاونت صدای رسانه ملی اعلام شد.

رادیو اقتصاد و مشاوره‌های آموزشی

رادیو اقتصاد با توجه به مأموریت خود در راستای کمک به جهش تولید و اجرای دقیق آیین نامه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تعدادی از برنامه‌های شاخص خود را برای پرداخت به موضوعات خاص فصل تابستان در جدول پخش جانمایی کرده است.

برنامه «ایستگاه نودوهشت»، با رویکرد برنامه‌ریزی اوقات فراغت و مشاوره‌های آموزشی برنامه نمایشی «دکه» باهدف استفاده بهینه از فصل تابستان از این جمله است. مسابقه «دخل‌وخرج» نیز  ‌ باهدف ایجاد انگیزه در مخاطبان و خانواده‌ها با رویکرد تفریحی و سرگرمی و چالش‌های خانواده در خصوص اوقات فراغت است و مجله طنز«خوشه خند» با اجرای عباس محبی شادی و نشاط برای خانواده به خصوص کشاورزان می‌آورد.

 رادیو جوان و اوقات فراغت جوانان

برنامه عصرگاهی «نون بده» ترکیبی از جنگ و مسابقه است که روزهای پنج‌شنبه و جمعه همراه مخاطبان است و مسابقه شاد و مفرح «باحال شو» در کنار برنامه «قاب صورتی» طنز عاشقانه با موضوع ازدواج جوانان است.

«این برنامه طبیعی نیست» به هشدارها و راه‌های پیشگیری از مصرف بی‌رویه آب و گرمای هوا می‌پردازد برنامه موسیقی محور «هفتگ» نیز ازجمله برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده است که روزهای جمعه پخش می‌شود. «جوان گشت» هم با موضوع گردشگری در فصل تابستان و «پاراگراف» با موضوع بورس شنبه تا چهارشنبه تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

 سبک زندگی در روزهای کرونایی در رادیو سلامت

برنامه «پشت پلک صبح» با رویکرد کتاب‌خوانی و بازی‌های خانوادگی و «کوچه سلامت پلاک 102» با موضوع اوقات فراغت در تابستان به روی آنتن می‌رود. برنامه‌های «کودک من» و «فرزند من» نیز که به چگونگی پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و کودکان می‌پردازد و «به زندگی سلام کن» هم موضوع سلامت در تابستان را دنبال می‌کند.

«خونه زندگی» به بیماری‌های فصل تابستان، ورزش‌های تابستان و سبک زندگی در روزهای کرونایی در تابستان، مهارت‌های نوپدید در ایام کرونا، ایمنی محیط منزل در تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در این فصل می‌پردازد.

 تابستانی شاد با رادیو صبا

با توجه به شروع تابستان، در برخی از برنامه‌های رادیو صبا تغییراتی صورت می‌پذیرد و رویکردی کاملاً تابستانه می‌گیرد. برنامه‌های «صبح صبا»، «شب‌نشینی با صبا» و «همپای صبا» به سراغ موضوعاتی می‌روند که در تابستان بیش‌تر مطرح می‌شود و باحال و هوای تابستان منعطف می‌شوند.«عصر تابستان» برنامه ویژه عصرگاهی رادیو صبا در تابستان است که با موضوعات و مشاغل تابستانی مرتبط است.

 پیگیری مطالبات مردمی در رادیو ایران

«خانه و خانواده» با موضوع اهمیت اوقات فراغت در تابستان با کارشناسان مربوطه گفت‌وگو می‌کند و در برنامه «ایران امروز» میزگردی با حضور مسئولان آموزش‌وپرورش و سایر نهادهای مرتبط با تابستان و اوقات فراغت برگزار می‌شود.

«راه شب» در قالب متن، گزارش و تلفن‌های مردمی‌به تابستان، جوانان، مشاغل و ظرفیت‌های شبانه در اوقات فراغت جوانان می‌پردازد و در «ایرانشهر» به موضوع تابستان و اهمیت اوقات فراغت در قالب نمایش، متن، برنامه و گزارش‌ توجه می‌شود و در برنامه‌های «ایران را بشنویم»، «به افق آفتاب» و «ایران امروز» نیز موضوعات تابستانی مطرح می‌شود.

«روی خط ورزش» پیگیر مطالبات مردمی در خصوص اوقات فراغت است و «کوی نشاط» به‌صورت نمایش تولیدی به موضوع اوقات فراغت کودکان، سفر، کلاس‌های تابستانی، بیکاری و فضای مجازی با شروع تابستان و فصل گرما می‌پردازد. «صبح جمعه با شما» موضوعاتی مانند سفر، کلاس‌های آموزشی، تفریحات سالم، فضای مجازی و اوقات فراغت خانواده‌ها را در برمی‌گیرد. مسابقه رادیویی «یک، ‌دو، صدا» نیز باهدف سرگرمی در اوقات فراغت پخش می‌شود و مجله رادیویی «ورزش ایران» و برنامه‌های «وقت اضافه» و «پارک ساعی» نیز به موضوعات اوقات فراغت اشاره می‌کنند. نمایش طنز «جارچی» به موضوعاتی مانند سفر، فضای مجازی، کلاس‌های آموزشی و تفریحات سالم در اوقات فراغت اختصاص دارد. «نمودار» نیز به‌صورت مجله رادیویی زنده، موضوعات آموزش‌های اقتصادی برای خانواده‌ها، کارآموزی و کارآفرینی برای جوانان، شاخص‌های اقتصادی برای توسعه و تقویت اوقات فراغت و رابطه دانش، کار و تولید را در برمی‌گیرد.

مجله رادیویی «رهاورد» به بررسی نقش و سهم فناوری در سپری کردن اوقات فراغت می‌پردازد و برنامه «خاص باشید» موضوعاتی مانند کارآفرینی، برنامه‌های ویژه اوقات فراغت برای جوانان و شاخص‌های اوقات فراغت خاص را بررسی می‌کند. برنامه «تالار آیینه» با موضوع معرفی کتاب‌های خوب و مناسب برای اوقات فراغت پخش خواهد شد. در مجله رادیویی «کافه هنر» موضوعات در حوزه فرهنگ، ادب و سینما متناسب با تابستان و اوقات فراغت در نظر گرفته‌شده است؛ همچنین مجله رادیویی «حوض نقره» جمعه‌ها ساعت 17 به‌صورت زنده به موضوع فیلم‌های روز در حال اکران می‌پردازد.

 تابستانی گرم اما دل‌چسب با رادیو تهران

برنامه «ماه‌بانو» برنامه‌ای است که به مسائل زنان می‌پردازد و برنامه «حکیمیه» نیز درباره سخنرانی‌های شاخصی است که در حوزه‌های مختلف ایراد شده.

رادیو تهران اهمیت ویژه‌ای برای سالمندان قائل است و در برنامه‌ای با عنوان «کوچه درختی» کوشیده است تا به سالمندان و مسائل پیرامون آن‌ها بپردازد. «تاریخ» هم جزو برنامه‌های تابستانی است که اطلاعات جالبی را در باره تاریخ ایران به مردم  ارائه می‌دهد. «تالار وحدت» به حوزه موسیقی اختصاص دارد و با توجه به اهمیت محیط‌زیست ، رادیو تهران با ارائه برنامه «پارک پردیسان» به این امر مهم می‌پردازد.

 گفت وگوهای فرهنگی و هنری روی موج رادیو فرهنگ

مجله رادیویی «صبح به‌وقت فرهنگ» به‌صورت زنده ساعت شش صبح با موضوع اطلاع‌رسانی در حوزه برنامه‌های مرتبط با فصل تابستان و اوقات فراغت پخش می‌شود. مجله رادیویی «هفت کوچه» به‌صورت زنده ساعت 9 صبح با موضوع آشنایی بافرهنگ مناطق مختلف ایران و معرفی بازی‌های محلی، سفر، گردشگری و همچنین ارتباط با مراکز استان‌ها روی آنتن می‌رود. «جوانه‌ها» مجله‌ای ادبی و هنری برای نوجوانان است که در قالب‌های مختلف باهدف پر کردن اوقات فراغت، موضوعات فرهنگی و تابستانی را دنبال می‌کند و مجله رادیویی «ده‌ترین» هم با موضوع معرفی برترین‌های حوزه گردشگری، میراث فرهنگی، فعالیت‌های گروهی و... روی آنتن می‌رود. «فکرانه» نیز با موضوع بررسی راه‌های پرورش ذهن و خلاقیت برای تحلیل و تفکر با به‌کارگیری قصه برای کودکان و نوجوانان روی آنتن می‌رود. برنامه «نگارخانه» به‌صورت گفت‌وگومحور، با موضوع فعالیت نگارخانه‌ها و هنرهای تجسمی‌کشور در فصل تابستان پخش می‌شود و مجله رادیویی «هفت‌اقلیم» با موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی با مروری بر رویدادهای فرهنگی و هنری در تابستان 99 و گفت‌وگو با هنرمندان و نویسندگان و مؤلفان آثار روی آنتن می‌رود و «سفرنامه خوانی» با موضوع خوانش سفرنامه‌ها و باهدف پر کردن اوقات فراغت پخش خواهد شد.

 شصت وسه موضوع کاربردی در رادیو قرآن

طرح آموزشی تابستانی رادیو قرآن با عنوان «قرآن، دستور زندگی» از 31 خرداد به‌صورت برنامه زنده عصرگاهی و در قالب مسابقه در رادیو قرآن شروع می‌شود. این برنامه تا 30 مرداد به مدت 63 روز ادامه دارد. در این 63 روز 63 موضوع کاربردی رفتاری قرآن در زندگی با توجه به شعار سال (جهش تولید) و سلامت روان در زمان انتشار کرونا و همچنین اوقات فراغت در قالب 63 آیه قرآن کریم انتخاب ‌شده است. این برنامه شنبه تا جمعه ساعت 19 به‌صورت زنده پخش می‌شود و مسابقه محور است که اکثر شبکه‌های رادیویی با این طرح همکاری کرده‌اند. یکی دیگر از برنامه‌های عصرگاهی، برنامه «والعصر» است که رویکرد آن پوشش خبری برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در طول تابستان است.

 تابستانی سرشار از معارف قرآنی با رادیو معارف

برنامه صبحگاهی «مهربان باشیم» از شنبه تا پنجشنبه ساعت 6:45 به‌صورت مجله رادیویی زنده به موضوع فضاسازی در باره اوقات فراغت می‌پردازد و برنامه «افلاکیان» به‌صورت مجله رادیویی زنده و تولیدی به موضوع ترویج الگوهای رفتاری با نگاهی به سیره علما اختصاص دارد. برنامه «یار مهربان» مسابقه زنده با محوریت کتاب است و برنامه صبحگاهی «سلام زندگی» نیز در تابستان به پخش آیتم و فضاسازی در باب اوقات فراغت می‌پردازد. برنامه زنده «رو به‌ راه» نیز مجله ای رادیویی است که اوقات فراغت در دوران کرونا را موردتوجه قرار می‌دهد. همچنین در برنامه «گفت وگوی 21» به موضوعات تبیینی و مطالبه‌گری اوقات فراغت اشاره می‌شود. برنامه «به رنگ خدا» تابستان امسال با محوریت نامه 31 نهج‌البلاغه پخش می‌شود و برنامه «داستان هفته» نیز جمعه‌ها به موضوع ترویج سبک زندگی دینی در قالب داستان و قصه‌گویی اختصاص دارد.

برنامه «پرسمان تربیتی» به سؤالات مردم درباره اوقات فراغت پاسخ می‌دهد و بخش‌های خبری ساعت‌های 11، 19 و 21 هم به اطلاع‌رسانی و پوشش خبری همایش‌های مرتبط با اوقات فراغت در فصل تابستان می‌پردازند.

 نمایش‌های داغ رادیویی در رادیو نمایش

فضای عمومی نمایش‌های رادیویی در تابستان تا اندازه‌ای متفاوت با سایر فصول ارائه می‌شود. رویکرد طنز و سرگرمی در ساختاری مفرح و خانوادگی از ویژگی‌های سریال‌های رادیویی تدارک دیده‌شده برای تابستان است. همچنین در نمایش‌های در نظر گرفته‌شده، به موضوعات فرهنگی، روابط میان فردی و تحکیم بنیان خانواده، فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، احیای سنت‌های پسندیده پرداخته می‌شود. «انبار کتاب جادویی» یکی از نمایش‌هایی است که درباره مواجهه نوجوانان با شاهکارهای ادبی ایران و جهان است که این تابستان تقدیم شنوندگان می‌شود، «امروز تئاتر» نیز شنبه‌ها به‌نقد و بررسی اتفاقات مدیریتی و هنری، روی صحنه تئاتر اختصاص دارد. برنامه «نمای نقره‌ای» نیز دوشنبه‌ها بارویکرد جدید به فیلم‌های روز ایران و دعوت از هنرمندان و چهره‌های سینمایی می‌پردازد.

پنجشنبه‌ها نیز رادیو نمایشی‌ها می‌توانند با مجله فانتزی «موسیقی» نقد و تحلیل موسیقی 21 تا 22 همراه شوند.

 هیجان را با رادیو ورزش تجربه کنید

مسابقه رادیویی «سوت تا سکو» نیز با موضوع علوم و اطلاعات ورزشی، تاریخچه جهان، ورزش ایران، آشنایی با چهره‌های ورزشی، پیش‌کسوتان و شناخت توانایی مخاطبان در حوزه ارائه گزارش ورزشی تدارک دیده‌شده است که هدف آن بالا بردن اطلاعات عمومی مخاطبان در زمینه ورزش است.

 

 

 

امتیاز شما