امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

عراق اولویت نخست دیپلماسی رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران

مشاهده ۷۷۶
۱۳۹۹/۰۴/۰۳- ۰۸:۲۶

در نشست ویدئو کنفرانسی دوم تیر ماه اداره کل امور بین‎الملل صداوسیما با سفیر ایران در جمهوری عراق بر لزوم همکاری صداوسیما با رسانه‌های دولتی و غیردولتی، برای تاثیرگذاری بیشتر در سپهر سیاسی و اجتماعی عراق تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عراق به عنوان یک کشور مهم و ژئو استراتژیک در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اهمیت فراوانی دارد، بنابراین اتخاذ راهبرد مناسب در حوزه دیپلماسی رسانه‎ای، هوشمندی و هماهنگی ویژه‎ای را طلب می‌کند. دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در عراق عمدتا متمرکز در حوزه خبررسانی بوده است و شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیما در این حوزه بسیار فعال هستند هر چند در حوزه نفوذ نرم و سبک زندگی نیز با ارسال بیش از 50 هزار دقیقه فیلم، سریال و برنامه مستند فعالیت‎های نسبتا مناسبی صورت گرفته است.
سیاست رسانه‌ای صداوسیما در حوزه عراق اجتناب از پرداختن به شکاف‎های مذهبی و قومی است و این به یک مزیت برای کشورمان در عراق تبدیل شده است. با توجه به اهمیت عراق و ظرفیت‌های زیادی که به‎منظور اشتراکات مذهبی، هم‎جواری، قرابت فرهنگی، ایرانیان مقیم عراق و حضور مرجعیت شیعه در عراق برای کشورمان مهیا است، لیکن بین وضعیت موجود و مطلوب ما در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی می‎طلبد که فعالیت بیشتری صورت گیرد و همچنین برای بهره‎گیری از فرصت‎های موجود و هم‎افزایی در این زمینه می‌بایست بین دستگاه‎های گوناگون متولی دیپلماسی رسانه‎ای هماهنگی بیشتری به‎عمل آید.
از این رو نشستی در دوم تیر 1399 به میزبانی امور بین‌الملل سازمان به‎صورت ویدئو کنفرانس با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عراق، رایزن فرهنگی، رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی عراق، نماینده مرکز دیپلماسی رسانه‎ای وزارت امور خارجه، مسئولان شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی عربی معاونت برون‎مرزی، مدیرکل اخبار خارجی، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‎الملل و کارشناسان اداره کل امور بین‎الملل برگزار شد.
در این نشست، با توجه به فعالیت رقبای منطقه‎ای و فرا منطقه‎ای ج. ا. ایران در صحنه عراق بر حضور گسترده‎تر رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید شد. در این زمینه اتخاذ یک سیاست هماهنگ از سوی دستگاه‎های مختلف متولی دیپلماسی رسانه‎ای توافق شد.
با توجه به طیف گسترده رسانه‌های عراقی و گرایش‎های گوناگون، به لزوم همکاری صداوسیما با رسانه‌های غیر دولتی علاوه بر رسانه‌های رسمی دولتی برای تاثیرگذاری بیشتر در سپهر سیاسی و اجتماعی عراق تاکید شد. حضور فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با توجه به ضریب نفوذ این رسانه‌ها در جامعه عراق به ویژه به علت جوان بودن جمعیت این کشور ( میانگین سنی 21 سال)، ضرورت نگاه ویژه به این حوزه را دو چندان کرده است.
برای عملیاتی کردن مراتب فوق، این سازمان برای همکاری در حوزه‌های مختلف نظیر انتقال تجارب، آموزش نیروی انسانی، تولید مشترک، مبادله برنامه و پوشش خبری رویدادهای عراق اعلام آمادگی کرد تا در آینده نزدیک یادداشت تفاهم همکاری رسانه‌ای را به امضاء برساند.

امتیاز شما